med-motEDS

Alla inlägg under februari 2013

Av med-moteds - 28 februari 2013 08:17

I somras då vi var i Holland köpte jag ju givetvis på mig en massa fröer på blomstermarknaden!

Nu var det dags att förkultivera en del av dem.

Köpte ett brätte med roottrainers på granngården, va inte de jag skulel ah egentligen, emn ja ja vi testar o ser!

roottrainers   Förkultivering   Ja alla dess fröer behöver alltså inte förkultiveras. Inte krassen tex. Men då jag tycker den växt så dåligt o så sent här hemma tänker jag nu testa att istället för att direkt så eller så i drivbänk för senare utplantering, så inne, flytta ut i drivbänk o SEN sätta ut på plats;-)

Tänker mig bl.a att krassen akn växa i bokhäcken o slingra i den som inte är så långt kommen för att fylla ut lite.


Clematisen fick förstklassig behandling o plantering, den kräver förkultivering under glas o de fick den!

I nyfixad kruka, med pomp över o ett "silverfat från erikshjälpen under.

Voila´min egen odlingsklocka för ca hundringen!

Min ena odlingsklocka  



Under dagen uppdaterar jag kanske med den andra odlingsklockan o de krukorna som ska vara i den.  Tänkte så jordgubbar iallafall i den.

                                                  

O i odlingsbrättet har jag lämnat några celler som skall få luktärtor sen;-)  






 Dessa fröer väntar på senare sådd. Hoppas att kålen tar sig så man kan ha egenodlad prydnadskål i krukorna till hösten! Om man sådde nu hade man färdig kål i juli, men jag vill ju åtminstånde vänta till september med höstblomster i krukorna....

  Grönsakerna sår vi direkt i drivbänken när den är redo. Ev testar jag att förkultivera några läkar innan de sätts ut i drivbänk för o se hur mycket skjuts de får i växten. Läste nånstans att även sallad mådde bra av förkultivering o nån drev plantor i varmbänken för utplantering sen, kanske man skulle testa när de blir trångt i bädden....



Oj oj vad jag har ambitioner känner jag, får väl se va kroppen säger,,,,

Av med-moteds - 26 februari 2013 15:45

ja jag hade återigen slarvat med uppdateringarna o istället för o klumpa allt så gjorde jag flera inlägg.

Jag känner att de e lättare att hitta när jag går tillbaka om jag inte klumpat ihop en hel vecka i ett inlägg.

De blir så lätt mååånga olika kategorier om man gör så o då får man ju upp massor av inlägg om man söker på en specifik kategori.... Så ni som vill o orkar har alltså flera inlägg skrivna idag att plöjja igenom för att se hur min förra vecka var;-)

Av med-moteds - 26 februari 2013 15:33

Ja ihelgen hos mamam upptäckte jag att hon hade snödroppar i en skyddad hörna. o innan sista snön kom här såg jag faktiskt mina också...

Så läser jag ifm ett inlägg om en som "kände vår i luften" så jag begav mig ut i min trädgård på jakt efter vårtecken!! Jag längtar! O när jag hämtade barnen såg jag hur snön smälte på gatan här hemma o termometern visade hela 6*:-)


Så se o njut på bilder från min trädgård

 

Snödroppar

Snödroppar som kämpar för att hitta fram ur snön  

 

Klätterhortensians knoppar är rejält uppsvällda:-) 

Avenboken behåller en del av fjolårets löv medan de nya knopparna växer o frodas  

Av med-moteds - 26 februari 2013 15:16

vaknade upp stel i kroppen imorse, men efter att lämnat ungarna, mailat med Af & käkat frukost så begav jag mig till sjukgymnastiken!


Kändes riktigt bra idag oxå. Får bara lite ont i magen, liksom ett band under revbenen, troligtvis muskler som får jobba nu som inte är vana?! Vore inte fel m bättre magmuskler i o för sig men smärta  e inge kul;-)


Hon hade en praktikant med sig idag så jag fick berätta lite kort om sjukdommen.

Körde på allt o den nya varianten av armhävning vid stängen höjde jag ribban eftersom de då blir lättare för kroppen att göra, förhoppning om att magen inte ska smärta sen. cyklade 10 + 7 min.

Det röda gummibandet vid bendrag kändes minnsann lätt idag både med höger o vänster:-) Kanske kan jag äntligen få byta till grönt nästa gång??

Får se om de blir träning på torsdag, mår jag bra ska jag dit.

Nästa vecka blir uppehåll då veckan m läkarbesöken bauta kommer då....

Sonen fyller ju år på lördagen nästa vecka oxå o jag borde ha lite ork över då helst....  o me 4-5 läkarbesök för mig o ett med sonen samma vecka så lär de vara vad min kropp orkar med! Tyvärr....

Av med-moteds - 26 februari 2013 15:09
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av med-moteds - 26 februari 2013 14:17

Stort behov av skor! Det är ju liksom inte lätt numera att fixa skor som inläggen passar i. De e ju liksom kul om de ser lite ok ut, Jag menar jag e 32 inte 82 liksom....

Har ju letat skor i åtskilliga skobutiker i höstas men då hade jag bara inläggen till gympaskorna vilkte var för brett för alla typer av kängor som jag testade. Tillslut blev de ju ett par vinterkängor från merrell som jag besluta mig för o fick gjort nya sulor till.

De känns dock för varma o klupiga nu när våren snart är i antågande.  Kom på att de finns en butik i en stad 5 mil bort o åkte dit igår.

Super bra hjälp fick jag o många skor med urtagbar sula.

Tyvärr va jag lite fel på de tidsmässigt eftersom jag ville ha en halvhög boots.

Hon sa att om du kollar modeskobutiker finns de massor av sånt nu men vi tar bara in de på hösten. Dv,s de som fanns kvar var höstens rester.  o nån nya för våren.

Prova en merrell som jag kikat på på nätet men då tyckt att den var för grå i färgen. Den va jätte skön!

o sen hitta jag en snyggkänga från Gabor oxå. men allvarligt jag har inte råd o lägga flera tusenlappar  så här.


Gaborskon va ju nyhet vilket innebär att den ska jag kunna få tag på sen oxå medan merrell va på 30% rea. Slog till på den o gav 979kr:-O   ( lånad bild från www.brandos.se)


Om några veckor får de in mer sandaler o ballerinas o så. Hittade faktiskt en ballerina från sketchers med urtagbar sula o lite "klack" på så att den inte blev så platt:-) Dags för nya gympaskor oxå om nån vecka då Intersport kör 20%


På vägen svängde jag snabbt inom på ikea för att köpa ljuslyktor som jag skall vända på o ha som odlingsklockor


                                

Så här ser den ut på www.ikea.se                 &          så här ser den ut hos mig just nu



Men alltså de var vad min kropp accepterar, super trött, små illamående o ja allmänt matt hela em/kväll sen:-(

Jätte trist:-( Höll på o somna när jag la mig för o sträcka ut på sängen o läste en tidningsartikel om genproduktion o framtid. ...

Blev soffan för min del o kolla familjen annorlunda o sen Dicte o sen nanna jag gott!

Av med-moteds - 26 februari 2013 08:49

På lördag morgonen steg vi upp tidigt, donnan fick åksjuketabletten när hon vaknade till halv 4. Packade de sista o satte oss i bilen,. jag fick köra då mannen tyvärr efter några timmar i donnans säng på natten hade skallevärk.

Donnans hals va mycket bättre på fredagen o de va bara lite förkylda båda busarna så vi åkte upp på kalaset.

Kom fram o dumpa barnen o körde till en stormarknad för o försöka fynda odlingsklockor bla o så present till ungarnas ena kusin som oxå skulle firats.

Tyvärr hade han vattkoppor o fick bli hos sin mamma.


Ja jo visst hitta vi lite shopping men knappt de vi hade skrivit upp på listan o sen strula tekniken nrä jag skulle föra pengar... men ja aj de löste sig till slut o vi åkte hem till mamma igen o käka god bullfrukost:-)


Pågarna åkte till stan för o köpa bl.a färg till sonens modellplan som han fick i julklapp.

Vi töser förberedde för kalaset! Jag for en snabb sväng till apoteket för o hämta ut mina  nya omeprazol enterotabletter, men de hade bara kapslar hemma:-(


Så vid 3 tiden kom min farmor, min bror o hans sambo. o kalaset börja:-)

Smidigt med sammanslag av mamma, pappa, svägerska o brorsson:-) De fyller inom loppet av en månad nämligen;-) o vår Mars e grym m födelsedagar.

o nu kom ju brorsans grabb i slutet av feb oxå... Inom loppet av en månad har vi 7 föllsegrisar;-) Varav vår son som oxå vill ha barnkalas;-) o i å dyker dessutom påsken upp då vilket resulterar i att vi vill ut m husvagnen:-)


Kolla mellon på kvällen o sen somna jag med en tidning i nyllet.


Söndagen vakna vi upp o åt frukost ihop. Mamma o jag "opererade" sedan min stora docka som nu när dottern elker m henne hade "tappat" sin ena arm. pågarna gjorde nåt på firman o ja så va de lunch o pågarna pillade sen med modellflygplanet.


Vi körde hem då ungarna skulle sova o jisses amalia va glatt de var bitvis:-o där de egentligen är 100, körde vi i 50.

Mannen körde o jag satt o häll koll. Sonen behövde kissa så vi stanna till, mannen gick ut på vägen o han kunde åka "skridskor" trots grova vinterkängor:-O


Ja vi tog oss iallafall lyckligt hem även om de tog längre tid än vanligt o barnen  vaknade till;-)







Av med-moteds - 26 februari 2013 08:45

Farmor passade barnen idag, så jag lämna av dem där o åkte o tränade!

Läääängesen som de kännts sååå bra o skönt att träna! Inte riktigt den lyckokänslan som jag kännt förr när jag e klar, men nästan. O tänk de värmer hela kroppen:-) Hela jag blir lycklig!

Tänk de va bara en svacka, lite lång va den denna gång, men jag kom upp på kanten igen!

Fick en ny plats att göra armhävningarna på o jag vet inte, men jag fick sen ont högt upp i "magen" vid revbenen o på torsdagskvällen gjorde de rejält ont vid vänstersida vid revbenen. Tryckte jag på de onda gjorde de mer ont. Misstänker att de va nån träningsvärk o får nog höjja ribban lite till nästa gång så inte övningen blir så tung.

Träningsvärken jag får i " armvecken" eller hur jag ska förklara o ut i bröstmuskulaturen får däremot gärna komma:-)


På kvällen skulle svärmor komma med barnen, men helt plötsligt blev jag gasfylld i hela buken. Kunde äta min kålpudding men de va med nöd o näppe de sista. Sen besökte jag toa med en dålig mage.

Mannen fick åka o hämta hem barnen då jag inte ville ha hit svärmor om jag va kass i magen.

Jag måste lära mig att de  e IBS som strular o inte stirra upp mig själv var gång jag får diaree o tro att jag ska bli magsjuk...

Jaja jag hamnade i sängen iallafall med lite smärta in i mellan ( kan varit träningsvärken som startade) o kollade repriser på ULLARED innan jag somnade.



Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards