med-motEDS

Alla inlägg under mars 2013

Av med-moteds - 30 mars 2013 23:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av med-moteds - 30 mars 2013 18:49

Vilken fruktansvärt smärtsam natt:-( Redan vid 01 tiden drog de igång m smärta i foten. Trots ipren höll jag på o bli tokig!! de spännde, värkte o dunka. Plötsligt frös jag oxå! o jo då febern va på besök! 38* mitt i natten trots ipren.

Mannen förskte massera, la upp massor av kuddar. Jag for upp o stötta lite på benet. Kollade o var svullen på tårna o övan bandaget vid knäet.

Till sist fick mannen kyla vetekudden i frysen o m hjälp av den o ipren somnade jag sen o sov nåra timmar, om än hattigt. Vid 4 vakna jag igen o kände av smärtan, in med alvedon. sov till strax innan halv 8 då jag gick upp igen för o få cirkulation.


Hade ju fått stränga order att ringa vc om jag hade feber o efterosm jag även kände en hettande känsla i sårområdet tänkte jag att de va nog bäst. Misstänkte ju visserligen smärtan för febern, men nåt öppet sår vill jag INTE ha!!


Ringde vc innan de öppna, 40 min senare ringde läkaren GS upp o jag e inget fan av honom egentligen, inte för han e kass, emn jag har inte rätt känsla. Idag verka han dock verkligen tycka jag skulle komma till sköterskan M o visa upp benet.


Halv 12 hade jag tid, 11.25 anmälda jag hos just sköterskan M. 11.40 fick ajg komma in på AKUTRUMMET, ok...ja ja va väl för såromläggningsgrejjer finns där. Då börja hon linda av bandaget men de e ju klistrigt så de gjorde ont efter ett tag. Så hon fick klippa upp. Kollade o memorerade för sig själv o bad oss minnas hur de extra lindorna satt. Öppna upp kompressen men runt såret såg de ok ut genom stripsen. Ville doktorn skulle kika o han kom in. Ja de ser ju fint ut, vi har inte vågat kolla under sa han, nej jag tänkte skippa de sa hon. O jo de ville ju jag oxå efterosm de såg bra ut kändes de bättre o låta de läka i fred! Jag kände nämligen redan då att sköterskan va lite förvirrad....

Så lämna hon mig där jag kommer strax sa hon... jo tide gick o långt om länge kom hon in igen. Fram med kompresser, elastisklinda o den självhäftande lindan.

Så börja hon frågande om hur de olika lindorna satt. Hon hade oxå kommenterat att den elastiska självhäftande suttit för hårt. J

Jag förklara då att jag hade svullnat upp så de troligen var därför.

Så börja hon m kompress o linda på såret, drog upp strumpan igen o o så på m elastisk framme på foten, o uppe vid knäet typ. o så den där vaddgrejje, ja de e sånt gamla tanter brukar ha men du har runt ankel de brukar ha på hela benet... ehh ok, tack för den liksom!

O Tilläggas ska att när jag skrev in mig sa hon att jag var den tredje personen mer ehlers danlos syndrom hon stött på....

Ja o sen börja cirkusen... hon lindade o linda om o linda o linda om. Sen tog hon av den o hämtade en lite smalare o så linda hon o hamna halvvägs på vaden va de längre upp undra hon??? ehh ja jag hade upp till knäet... då lindar vi om sa hon. men ja istället blev de den andra lindan som fick träda in som förlängare... o som bandaget satt. Jag sa till henne att i hälen hade op sköterskan som oxå var uska precis som denna satt en liten bit av lindan som en förstärkare o låsning. Dp klipper hon av en dm o försöker fästa vilket inte funka.... kan du inte tejpa då sa jag till sist efter att ha dirigerat o tipsat om olika lösningar, jo de kunde hon... o ja de fick hon göra i slutet av linadn oxå för o fästa o sen såg jag att där va en stor glipa under foten men då drog jag på strumpan. När foten skulel ner i skon rulla de upp under foten o likaså när jag tog på leggingen... Herregud alltså. Ja ni kan få med denna ( den bit som va kvar på första lindan) hem om ni vill exprementera mer hemma ... ehh jo... mannen o jag titta på varandra. Hon hade ferea ggr sagt att de gick inte o få den till att bli rak utan att de blev veck eller lufthål på andra sidan. Konstigt att op sköterskan lyckades på första försöket både på tisdagen o onsdagen.... Att linda ett ben tillhör väl ändå en uskas kunnande??  En timme senare kom vi därifrån med en sämre lindning än nånsin innan men m svaret att där inte va nån infektion o de var ju huvudsaken...

Så nu ikväll ska vi försöka oss på o korrigera detta, ja de kan itne bli sämre iallafall....


I em har vi varit ute, jag har mest suttit i en stol eller hoppat lite på kryckorna. Dirigerat mannen om min nya rabatt, men hjälp va trött jag e nu:-(:-( Påskmiddag snart o sen hoppas jag få sova gott hela ljuva natten!!


För mina egen minnes skull kommer jag lägga ett låst inlägg med bilder från olika tillfällen m benet;-)

Om nån vill se får ni be om lösen;-)


Av med-moteds - 29 mars 2013 11:58

När jag förflyttar mig felbelastar jag knän, höfter o fotled. Inatt vid 3 vakna ja av ont i foten vid halv 4 stod jag inte ut. Gnydde, väckte mannen som fick hämta Ipren o vetekudde o massera. Hade svårt o somna om. Men till sist så... Nu är de bättre men tog ny Alvedon vid halv 9. Får försöka belasta mindre men på rätt sätt o nyttja kryckorna mer....


Note to my Self: slå INTE andra hälen rakt på såret.... De gör ONT trots Ipren i kroppen!!!!

Av med-moteds - 28 mars 2013 21:07

Mamma kom m barnen o fika.
Ja va mest i soffan o på kvällen fick jag grymt ont i vänsterfoten:-(
Mannen fick massera. Vet inte men kanske för mycke högläge så där va ont om blod i den?

Somnade iallafall gott m gott om kuddar under o runt benet!

Vakna till vid 6 men somna om trots lite smärta t strax innan 8 då donnan kom in o undra om jag behövde nåt. Söta unge!

Strax innan 9, lite saft sitta i sängen o sen gå på toa.
Funka ok att stötta på foten. Telefonen ringde, vamannen som va orolig. Jag hade inte svaear på varken sms eller mobilen. Den hade somnat;-)
Tyckte benet kändes bättre, men jp visst... Ska fortsätta va försiktig för efter en liten stund uppe fåt Ja ont.

Kom folk o kolla på våra skjutdörrar vi ska sälja. Hoppa lite på kryckor o inser att man har muskler på ställe man inte tror, tex i vecken vid armhålorna;-)

Jobbigt för resten av kroppen att halta/ hoppa på kryckor... Höfter, bäcken o knä o fotled e värst.

Ligger i soffan igen o har inte haft lika mycke högläge idag men smärtan i foten börjat återkomma. Foten e väl helt slut! Snart sovdags. Mannen har handlat mat t helgen.

Kalaset vi va bjudna på imorgon har vi fått hoppa av. Jag fixar inte va bland massor av folk o trängas m mitt ben. Rädd att nån även ska stöta i:-(

Av med-moteds - 27 mars 2013 13:53

Ja jag ringde o sköterskan sa att min doktor inte va där idag. Gick t annan doktor men han vägra ta in mig:-( jag va inte listad där utan skulle söka t vc. Ja sa jag men jag har ju inte bara ett vanligt op sår utan en eds i botten som kan klödda mycke vid op. Ja sköterska ville ha in mig men när inte läkare acceptera kunde hon inte.

MEN hon bad att få återkomma o hade då pratat m sin chef! Givetvis skulle jag komma dit eftersom de opat mig! Sköterska skulle först kolla o behövdes dr skulle chefen beordra in läkaren!!

Men såret såg fint ut som tur var. Hon tog bort bandage tvätta rent. Nya strips. Kompress linda, strumpa o så självhäftande linda som nu gärna får sitta t tisdag.
O så kom vi fram till att jag inte ska belasta foten nu så såret töjs ut.
Läste på nån eds sida att sår läker m fördel bättre om leden är fixerad. Närmsta led för mig e fotled/ knäled. O de är främst när jag böjjer fotleden som de känns mer smärtsamt o konstigt. Så kryckor nu.....

Undra va resten av kroppen ska säga om de.den börjar redan protestera i fogar o knä efter högläge m.benet o mycket sitta/ halvliggandeliggande i soffa/ säng ett dygn nu...

Väntar på att vc ska ringa upp så jag kan boka tid för kontroll på tisdag o så hoppas jag inget tillstöter i påsk... Tur vi har jouröppet 10-14 på vår vc iallafall...
Hoppas rätt sköterska svarar, ser gärna att de e distriktan C som kollar mig. Känner henne väl o har stort förtroende för henne från bvc tiden m donnan:-)

Nu vila lite till innan mamma kommer hem m barnen.
Mannen fick ju bli hemma m mig i fm men va tvungen o jobba lite i em så mamma fick ställa upp. E ju lite handikappad m kruckor o främst risken för blodtrycksfall...

Av med-moteds - 27 mars 2013 08:26

Tog 20 mg stesolid o kände av den redan efter 10 min.... Slumra de 20 min t läkaren. Höll lite i mannen men va inte särskilt fnittrig denna gången.

Fick lägga mig på brits o bli ritad på Fick 3 sprutor lokalbedövning. Den första gjorde skita ont!! Fick andas igenom o även nr 2. Nr 3 spänne mest.
Sen skar han. Mannen såg typ allt.... O en strl av 5kr o 1cm djup försvann.
Sen fick de dra o trycka rätt bra för oo få ihop sårkanterna.
Han sydde m 9 stygn. ( på planeringen sa han 4-5)

Då titta jag ner o såg vilken grop:-,o
Strips på tväre över hela. Sen nån plastfilm över.

För att flrhindra svullnad osv fick jag nån strumpa o kompress som tryck på såret o sen lindades hela benet från mitten fot t knä m nån.linda som klistrar fast i sig själv.

Stränga order att höra av mih om de känns konstigt då infektionsrisk e stor i benen....
Lindan på i 4-5 dar gärna en v.

Kunde i princip gå på benet helt o sen skulle de va högläge ju. Så soffan m kuddar under benet hela kvällen.
Fick klåda på kvällen o nån tendens t smärta så Ipren.


Vaknade sent på kvällen o hadr svettats. Fick torka mig o sov vidare.
Tidig morgon vakna jag till o kände de gjorde ont. Men somna igen.



Vid 6 behövde jag gå på toa, kunde inte stöda på foten, gjorde alldeles för ont upp i såret:-(
O på väg t toa kom svimnings känslorna.
Yr, huvudet kändes som gigant bubbls, tjöt i öronen oo mådde illa.

Svettades o fick kall handduk i pannan, 2 glas vatten o ett saftglas senareva de bättre..hoppa på kryckor in i sovrummet. Tog Ipren men har ont om jag bara flyttar benet :-(

Får nog ringa in o rådfråga när frukosten e nere.

Här kommer före bild
O bandagebild;-)

Av med-moteds - 26 mars 2013 13:00

Första op sen jag fick min diagnos. Känns så där måste jag säga.

vet ju att op i knäet som 12 åring inte var läkt när de tog stygnen så ärret där e ju inte vidare snyggt idag.

vet oxå att jag vakna för snabbt vid narkosen.


Jag har blött mycke vid tand op o fått komplikationer efteråt. o rejäl smärta så de fått sätta in citodon trots de tyckte de borde räckt m alvedon.


Nu e jag egentligen inte rädd för knutan i sig utan mer för om smärtlindring tar o hur stygnen blir. Kommer de lyssna på mig angående att jag vill ah dubbelt så tätt m stygn o lite tejp samt att stygnen ska sitta dubbelt så länge?


Jag ska ju bara få lokabdeövning ala tandläkar op idag. Min eds läkare tyckte de skulle knockat mig m dormicum. Men när jag idga läste på omstesolid i annat ärende såg jag att de är lugnande o sederande bl.a så de i kombo m xylocain blahaet som tandis har m adrenalin ska förhoppningsvis räcka för o bedöva mig! Hoppas jag slipper se grejjerna....

Men å andra sidan skratta jag ju gott när jag hörde knaket när de spräckte min visdomstand o sa: knäcker ni min tand nu" jaja kul m stesolid;-)


Fick iallafall igenom 20mg stesolid så under själva op kan jag nog ha skoj;-)


Tyvärr vknade jag upp m lite rivig hals o en killande näsa o ett värkande huvud:-( Jag hoppar träningen o tar en promenad istället idag. har stoppat i mig ipren, loratadin o losec o ser om nåt hjälper hahah.

Kan ju mycke väl va pollen som drar igång nu igen, solen strålar från klarblå himmel o de e några + precis som igår. o sen e de så att nrä jag har problem m halsbränna kan jag känna de som att ajg har halsont oxå. så blir högsta dosen losec idag för o se om de hjälper. ja annars håller jag väl på o bli förkyld... hoppas inte!

Barnen ringde vid 9tiden o hade de toppen hos mormor. Skogen m korv i bröd o fika igår, idag ska de måla ägg osv osv:-)

Känns skönt barnen kan va sdär när mannen får följa med mig på op även om de e en kort stund de rör sig om. Så i em ska jag bara bli upp passad av mannen, ska driva rejält m honom;-) hhaha nä mysigt att vi får lite egentid oxå!

Av med-moteds - 26 mars 2013 09:43

Med att blogga???

E ju så jobbigt o efterskapa o ja då blir de massor missat. O HUR ska jag i efterhand kunna förklara de smärtor o domningar som jag nu haft??


Ja bit ihop o försök kvinna! De här e viktigt att ha noterat i framtiden!!


22mars fredag.

Donnan va hemma med mig idag för o undvika ev smittor nu inför min op o deras mormor vistelse.

Jag hade rejält ont på em/kväll i handled, ben, rygg ( ja ajg minns inte) men var väldigt skakig/avdomnad på nåt vis o ner i benen.


23mars lördag.

vaknade o tyckte jag mådde helt ok. Men oj vilka skakiga ben jag låg inne med o händerna kändes fortfarande som om de sov på nåt vis. Borde kanske tagit på ortoserna för o sett om de hjälpte, men de gjorde jag alltså inte.

NÄ för jag pallra mig iväg o trotsa mina ben o kolla på sonens fotbollsmatch, hans 03 lag mötte 04.orna

O i målet, de e där han ska stå! han kan va utespelare oxå men nä i målet e han kung! Han stod första halvlek o släppte in 1 eller 2 mål. I nästa halvlek stod en av de andra målvakterna o han släppte in 4 eller 5 mål.

Ja jag vet man ska inte skryta men faktum är att alla runt om säger att M är grym i målet o nä nån stjärna på plan e han inte annars;-)

Givetvis måste även de andra målvakterna få stå så då blev de hälften hälften denna matchen. Liiite synd då de mötte just 04, 03 hade behövt få känna att de vann rejält o få lite råg i ryggen.

ok de kunde blivit lika om sonen stått i andra halvlek oxå men faktum är att de var några onödiga bollar som gick in. Dels e inte den andra målisen lika lång o dels e han inte lika orädd som M(på gott o ont). 

03 har haft de tufft på matcher hela förra serien. Hoppas de har vänt till denna säsongen! De tappar ju gnistan pågarna även om poängen inte är de viktigaste utan HUR de spelar.  ja käre herrmake har lite o bita i va de gäller o träna ihop spelarna som ett team;-)


Efter fotbollen åkte vi till en plantskola o köpte hem torvblock o kakaoflis.

Torvblocken skall ju användas att bygga en bakkant till den nya rabatten som är nästa plan i trädgården. Har en plantering med pallkragar som ger upp nu o planterinegn e ganska risig o behöver fixas till o då förbereder jag istället för en lättskött trädgård o bygger en ny upphöjd rabatt!

Den skall i början va täckt med markduk o sen är tanken att marktäckande med lite hjälp av täckmaterial skall va skyddande mot ogräs!


En snabb runda ut i husvagnen orkade jag oxå med, sen var jag slut slut slut!


24mars söndag

Gick ut en runda i trädgården o la ut kakaoflis runt äppleträden, de behövde fyllas på sen förra året. Tog bort de mesta av den gamla täckbarken på hallonplantorna o så på m ny markduk o sen nåra cm m kakaoflis. Så fint de blev!

30-40 liter varmvatten på varmbänken o så satte jag dubbel vit fiberduk innanför glaset, oo hoppas de tar fart ordentligt nu...

Barnen har denna helgen hållt på o provat o sorterat ut kläder ur sina garderober o vi insåg att så tomt som de blev nu har de nog aldrig haft:-O

En kass m kläder till brorsans grabb, en kass i väntan på att han växer till sig;-) en kass till kompisens dotter T o lite till lilla D....

Så jag fick nyttja en rabattkupong hos ellos o handla för 900 få 300 rabatt satt fint! Blev visst nåt till mig oxå;-) kan jag behöva som inte passar i mina kläder, främst byxorna:-( hoppas dessa byxor passar nu!


Den 25e e våffeldagen, men vi fuska o fira den 24e istället *mums*


Måndag 25mars

Min gamla docka S fyllde 28 år hahahha Fick honom när mamma vänta brorsan tydligen men jag minns vi fira m våfflor att pappa kom från repövning o hade då med sig en present i form av pojkdocka till mig.

Jag o barnen körde till mina föräldrar. barnen stanna kvar o jag åkte förbi verkstan m bilen som varitlite varm på sistonde nån gång ibland.  o sen bytte jag däck o köpte gasol innan jag körde hem igen.

De va av denna kvinna klarade av.... Blev såå trött att jag tom va illamående:-(

Magen hade visserligen levt ett eget bubbligt liv under dagen men inga toabesök.

Mös i soffan hela kvällen m mannen, jag fick plötsligt lite halsont oxå:-(  somnade sött vid 22tiden.

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards