med-motEDS

Alla inlägg under april 2013

Av med-moteds - 18 april 2013 16:29

Som pratar, bubblar, gnäller o har sig. Lite molvärk långt ner oxå o även lite sug i maggropen m tillhörande illamående:-(
Ja de e väl de de kallar ibs skulle jag tro...
Kanske i lite ägglossningskombo?

Tradigt iallafall då man inte känner sig riktigt i stöt. Ska på möte ikväll o hoppas då attmagen beter sig lugnt!

Av med-moteds - 17 april 2013 19:44

Ja nu e våren här på riktigt o de e sååå underbart!
MEN de innebär oxå att mitt huvud vill mer än min kropp!
Med våren kommer min längtan ut i trädgården o ta tag i alla årets projekt. I år känner jag dessutom att vi tappat flera veckor då våren va så sen:-(

Jag vet att jag måste ta de lugnt o jag försöker, men de e som om jag har en + pol i min kropp o i alla projekt finns - pol o jag bara sugs dit som en magnet!

Projekt 1 i år va ju hörnrabatten o den har mannen murat upp. Jag har fyllt på jord. Jäkligt korkat sv mig! Sen trots jag kändes att de börja smärta i benet runt såret så kunde jag inte låta bli o plantera lite oxå. Jag e sååp korkad!!

Igår rensa jag bort gamla löv i häcken på framsidan o la ut markväv för o kväva gräset. Fe tillsammans med första träningen på en månad o dessutom en ny övning. Stå på studsmattan för p stärka vristerna gjorde ju att jag var stel o öm i kroppen. Rygg, skuldror fotleder o v vad baksida redan i morse. Leda ju till sig lite under dagen.

Ja droppslangen fick föresten ligga på torvblocken i övet 4h för o väta ner dem! Kompakta block!

Lite vårtecken finns runt om i trädgården. Pärlhyacinter blommar vid husväggen, några krokus blommar i häcken o en tussilago blommade. Utanför tomten.

Ja årets första blomster är inolockade av dottern:-)

Imorgon MÅSTE jag va mer rädd om mig själv!!

Av med-moteds - 16 april 2013 08:30

fredagen den 12 april kan vi i år titulera som första övernattningsdag/natt i husvagnen!

Såå underbart de var att komma dit! Som vanligt somna vi tidigt i husvagnen o sen vakna upp där o äta frukost:-)

De e ju ca 6-7 mån sen vi gjorde  de sist, men de kändes som igår på nåt sätt. sååå underbart!


Hoppas bara min rygg kan lära sig tycka om den madrassen igen. alternativet får bli o köpa nån typ tryckavlastande bäddmadrass o lägga på resårmadrassen.


På lördagen körde vi hemom en sväng o hjälpte mannens syrra m familj att flytta från sitt radhus till ett hus.

ja jag hjälpte typ inte till alls, men mannen gjorde o barnen lekte m sina kusiner.

När vi varit där några timmar kände jag att nej nu måste jag få hem o sträcka ut! Pga flyttkaoset så stod/gick jag ju nästan hela tiden förutom tiden i bilen mellan boendena typ.


Kom tillbaka t husvagnen o fikade o så la jag mig på sängen o sträckte ut. Fick låsningar i ryggen så jag knappt kom upp sen utan fick dra mig upp.

Till kvällsmat gjorde vi hemgjord pizza vilket uppskattades vädligt. Vi har ju inte ugn i husvagnen men i år har vi långt till servicehuset o jättelångt m min kropp mätt så en ugn i förtältet fick de bli i år:-)


Sö morgonen vaknade jag av solstrålar rakt i ögonen, flera takluckor icke fördragna o ena rullgardinen bara halvvägs upp. Men sååå underbart med SOL!!

Bara njöt i vagnen, prata länge m mamma i telefon sen tog vi en liten promenad o kolla efter vitsippor, men de va för tidigt! njöt sen i förtältet o läste på em.

Åkte hem först till när barnen skulle somna.


Måndagmorgonen va jag seg, men kom sen igång på bra humör:-) Hade nog vilat ut i husvagnen också + att jag kände mig kry från halsflussgrejjen o op´n. jättehärlig känsla.

Plockade undan lite här hemma o tog tom en liten sväng m snabeldraken o så bestämde jag mig för att ungarna skulle få lekkompis, o jo då när jag hämtade fick jag besked om att 2 kompisar ville med dottern  o leka...8 sonen hängde med ena tjejens bror hem)

Tog en test där men de va inget som ska ske regelbundet känner jag! jag fick engagera mig betydligt mycke mer än jag känner ska va nödvändigt då de har kompis hemma.


Jag kratta trädgårdslandet, fixa lite med torvblock i nya rabatten, fyllde lite vatten i zinkbaljan osv. ja jag kände ju själv att jag körde på för mycket, MEN som jag LÄNGTAT efter denna dag då jag hade ork o klara saker själv!!

Vi grilla hamburgare ute till kvällsmat o ja jag o tjejerna tom fikade ute ju:-) Innan bordet blev ett planterinsgbord o de hjälpte mig att plantera dahlia knölarna o sen tiggde sig till blomstersådd att ta med hem. lyckliga tjejer:-)


På kvällen fick vi lite pappersexercise att ta tag i om en släkting o sen blev de godnatt.


Tisdagmorgon vaknar upp m öm nacke, jo jag somna på 2 kuddar o sov så i ca 4 h. Öm rygg o onda fotleder o även en del upp bak i vänster vad. Ja precis som jag tänkte igår kommer jag ha ont idag. Men

e de e nästan värt de. ja bättre vore de om jag inte hade ont o kunde köra på likadant idag o imorgon osv, men så ser inte livet ut o ja då va de värt de för jag NJÖT igår av att fixa saker igen! Hoppas va så pass ok att jag själv kan köra m dottern till ridningen ikväll för mannen tänkte göra klart ( så långt han hinner, dvs i mina ögon klart o ihans en bit på väg;-)) min rabatt ikväll.

Har ju inte så mycket trädgårdstid nu dessa veckor med husvagn på helgen, men de e de verkligen värt o ta må & to kvällarna till!


Om en stund ska jag på första träningen på en hel evighet. ska bli intressant o se vad kroppen tycker om de!

Av med-moteds - 12 april 2013 09:25

imorse i hallen innan skolan kom vi på nåt sätt in på att lilla M skulle till BM på barnreuma( sa ej barn reuma)

Då kom frågan från sonen om de kan ha fått min sjukdom...

VAD svarar man??

Ja jag sa iallafall att ja jo den är ärftlig så ni kan ha fått den.

Inte jag sa sonen o hag fråga varför, men jag har itne ont, nä de har du visserligen inte men tyvärr kan de visa sig längre fram.

Sa att jag hoppas o tror inte att de fått den ( vet att kuratorn sagt att jag inte ska säga hopas de blir fel ordval enl henne). O OM ni skulle fått den så behöver ni inte alls få lika ont som mamma, de var ju inegn som visste om att jag var sjuk när jag var barn.

Så gick de ut i bilen o jag tror de diskutera nåt vidare sinsemellan. Kom in i bilen o sa att vet ni de finns sååå många olika anlednigar till att man har ont. Att doktor A vill att vi skall komma till br BM är för A är ju så duktig på många olika saker o BM är duktig just på barn som har ont. Vi vill ju hjälpa dig till att slippa ha ont.


Hur kom de på att du hade sjukdomen fråga sonen, jo sa jag jag gick till en doktor för att jag hade mycket ont i kroppen o mycket migrän o den doktorn kände igen denna sjukdommen. inte så många doktorer vet vad det rä för en sjukdom nämligen. Men mamma din migärn e bättre va säger de då o börjar diskutera att jag inte sagt jag haft migrän på länge. Bara att ajg itne fick ta så mycke fönsterputs när jag städade lampan en dag innan sa dottern för då hade du haft migrän innan.

Så skönt att ni upplever de så som att min migrän e bättre ( har den dlevis varit nåra veckor oxå:-)) de gör mig glad sa jag.


Det finns saker som gör att man har ont som man kan få medicin mot, det finns saker man har ont som kan hjälpa o träna  o e finns saker som gör ont som man får ta medicin för o ta bort det onda. O de e de som BM ska försöka hjälpa oss o hitta på dig loppan sa jag.


Men vet ni gå inte o grubbla o va oroliga för detta nu, men om ni har frågor o funderingar så är det bara att komma o prata, de e jätte viktigt!

Mamma vad betyder nu EDS säger sonen då, Ehlers Danlos syndrom säger jag, ja men du tycker de e lite svårt o säga säger dottern så därför säger du eds! Smart tjej!


varför kommer dessa frågorna när de är själv med mig o lagom till att vi skall till skolan så man inte kan sätta sig ner o prata i lugn o ro?? borde jag satt mig med dem o lämnat för sent i skolan eller gjorde jag rätt så här. hade de blivit en höna av en fjäder om jag satt mig längre/djupare med dem?


Känne rmig ändå relativt nöjd med vad jag sa o fick fram till dem. Men min lilla loppa jga vill bara ta dig i famnen o skydda dig fårn allt ont. Ja givetvis sonen oxå men han visar ju inte samma tecken, men han grubblar nog sjutton han oxå. Min store påg! va jag älskar mina barn!!

sms mannen o han ringde nyss, han vill va med nästa gång för o va delaktig i diskutionen men de känns som att d eksa komma spontant o inte nåt vi skall trigga fram för en diskution, eller?? Nån som läser här inne o har ett råd, snälla kommentera i så fall


Kändes som att dottern var lite låg när ´jag lämna i skolan, hoppas hon släpper de snabbt. Borde kanske sagt till fröken...??

Känns så där de hela nu, jag vill ju skydda henne från ev diagnos så länge de bara går. framförallt efterosm hon tycker de e jobbigt att jag e sjuk o aldrig kommer bli frisk igen:-( Lilla loppan va hon kan grubbla ibland o tycka synd om mamma. Jag älskar dig mest i världen även om du har sjukdommen säger hon ibland.


Nu ska jag strax ringa skolsyster o boka in de där med elevvårdskonferans. Ska nog rådfrga henne om bemötandet runt detta nu!

Av med-moteds - 11 april 2013 19:39

I morse hade jag efter 16 dagar tid för stygn borttagning.
Ja i jo visst längta Haag inte efter plockandet direkt men efter att få bort bandage o kunna duscha.
Visst visste jag att jag skulle tycka de va lite obehagligt, men inte att jag efter 3 stygn skulle be om paus. Känna hur de snurra, be om vatten o efter stygn 5 ta emot den spypåse som erbjöds mig o få sköterska att hämta nycklar o öppna fönster...känna hur jag kalksvettades o allt.
Ja jisses alltså! Kände mig jättelöjlig, men sköterskan skötte de hela perfekt o hjälpte mig o fokusera på annat o stressa mig aldrig. Berömde henne sen!
Sved lite när hon tvätta av de, men enligt henne såg de fint ut!
Jag va ju dum nog o titta när hon tog av stripsen va antagligen där allt de jobbiga börja..fy f.n va räligt sa jag, men sköterskan tyckte de såg jättefint ut.


Ja nu ska de tejpas i flera veckor o täckas för sol hela sommaren:-(


Bokade också tid till MF för koll av min misstänkta nöt/ mandel allergi. O nästa fredag skriver han ut recept på betapred, Alvedon o Ipren t mig för o fylla på föråret;-)


Nu börjar jag tuvärr känna av min hals igen:-(
Skippa pc i tisdags då magen balla ur ju. Igår tog jag 2 eller 3 ggr o idag har jag hunnit med 2, får ställa klockan o ta inatt för o komma ifatt lite. Hade ju planer på o avsluta kuren då magen inte vill. Men nu när jag känner av halsen igen får jag stå ut.... Sköterska tipsa om o testa ta postafen innan o hoppas de hjälper mot de där störiga illamåendet...
Håll tummar att de inte blir mer sjuka nu!


Duschen va underbar men jag stod inte alls lika länge som jag trott. De sved nämligen som sjutton i såret. Trodde de kommit in vatten innanför plasten jag tejpat på, men jag vet inte stripsen va torra sen så jag bytte dem aldrig.

Får nu ett tag duscha då mannen e hemma för o strips om såret de tänker då int ejag sköta om;-)

Av med-moteds - 10 april 2013 09:47
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av med-moteds - 10 april 2013 09:41

Igår innan vi skulle till läkaren m dottern fick min mage ett litet frispel.

Misstänker pc så jag gjorde faktiskt en fuling, tog en loperamid o skippa pc igår.

Får väl dra igång m pc idag igen men först när jag varit m sonen hos tandis ifall de drar igång igen. Inget kaffe varken igår eller idag:-(


Ja de var jobbigt innan läkarbesöket va nervös innan os å magen på de, kämpigt kämpigt men de lugna sig när vi väl börja prata m läkaren. Av respekt mot dottern skriver jag ett låst inlägg om besöket.


Fick sitta med lite pappersjobb till fk.


På kvällen fick onnan rida. hästen J va lite tramsig m o dra ner huvudet så M fick ont i sina händer o vart lite småledsen in imellan. Men när hon gav längre tyglar så blev den gamla tanten betydligt nöjdare o de red snyggt ihop! Tanten tom krökte på nacken!


Igårkväll på ridningen var där en mamma me parfym o jag kände att hon ger nog mig migrän o jo då mycke riktigt halv 4 fick jag ta relpax inatt. seg idag o inget kaffe.... ja ja jag får köra lugnt till skola o tandis så ska de nog gå bra!

Av med-moteds - 7 april 2013 17:53

Skam den som ger sig!
Skulle ställt upp husvagnen för några veckor i torsdags. Jag mådde ju tyvärr inte bra då så vi sköt på de till fredagen.
Eller ja de va planen...MEN då va de ju dotterns tur o va sjuk.
Lördag då...nä då fick hon ju konstigkänsla i halsen o vi våga inte åka.
Idag tog vi o koppla vagnen o körde t en träningsmatch sonen hade idag..på väg dit börja de snöa:-o

Snöa o hagla friskt:-(

Tur dottern o jag kunde gå till husvagnen o värma oss o luncha...

Ja så vid 3 eller nåt lämna vi fotbollen o körde t campingen. Träffa på D i receptionen o fick koll på allt nytt. O så betalade vi vår avgift, så e de klart.
Tältet skulle upp men kyla o att jag stått i typ 2 h innan gjorde att min kropp inte orkar. Händerna vill inte sätta upp tält längre:-( tur vi hade sonen.han fick hjälpa till idag då de dessutom blåser....
Nu har jag suttit o läst för dottern som fått tillbaka lite feber:-( sonen läser nu läxa o mannen sträcker, spänner, bankar, drar o justerar i förtältet;-)

Strax dags o laga mat. Blir enkelt idag eftersom gärna barnen stanna kvar o hade mys här ikväll. Blir korv o makaroner;-)

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards