med-motEDS

Alla inlägg under augusti 2013

Av med-moteds - 29 augusti 2013 10:42

I höstas kom jag för första gången i kontakt med Fotoklok.se

Det var då jag o brorsan tänkte göra en fotobok med barnbarnen till vår pappa i farsdagspresent.

jag har tidigare provat att göra fotobok på olika sajter, men de slutar oftast med att programmet hänger sig, kraschar eller så går erbjudandekoden ut innan jag hunnit bli klar;-)

Många ggr har jag också upplevt programvaran som mindre smidig.


hur som helst hittade jag nu en sida som heter fotoklok.se o på deras sida såg jag att de fått bäst i test så tja varför inte testa!

Laddade hem programvaran i 2 olika datorer med olika operativsystem visade de sig senare...

Fick lite problem med att det buggade med sidlayouterna men se de hade snabb hjälp via mail på fotoklok.se. Jag fick ta lite skärmdumpar o filmade med mobilen så de kunde korrigera i sitt nya program o sen flöt allt toppen!

En stor fördel som jag inte vet om andra har men det är att jag kan jobba lite nu o lite sen o även när boken är ivägskickad finns den kvar på "mina sidor" om jag skulle vilja göra fler ex. för mig med eds o dessutom barn som behöver sitt e de guld värt. Min ork o energi e inte på topp o humöret fallerar snabbt om något krånglar.

Bra då o kunna gå tillbaka o korrigera, lägga till o dra ifrån vid senare tillfälle!


Nu är det dags för årsalbum till barn o oss som familj o givetvis väljer jag fotoklok.se, kika in du oxå! http://fotoklok.se/

Fotoklok är inte den billigaste tillverkaren men dock i mina ögon den bästa!

i aug körde de 25% för medlemmar o visst önskar man att de fortsätter med lite sånna erbjdanden, men inte så mycket att deras snabba o fina service o bra kavlité försvinner.




Om nån eller nåra veckor ska ni få se lite av resultatet från mina kommande fotoböcker!

Men redan nu bjuder jag på några mobilbilder från de fotoböcker vi gjorde i höstas  en 280*200 i stående format med mjuk pärm. Där jag inte hade lärt mig en massa olika bakgrunder, layouter, hörnor/liner, penslar, clipart osv utan körde bara basic med svart bakgrund på de mesta.  

  sidlayout helsidanäckros   

  Sorry  , jag lyckas inte vända bilderna rätt:-(  

men ni får se lite enkla layouter, flera små på svart bakgrynd resp, helsida


samt en bok med hård pärm i strl 280*200 liggande med text på ryggen. Här hade jag jobbat lite mer i programmet o hittat lite mer detaljer som bild i bilden med skuggade kanter så de flyter ihop o mer detaljbakgrunder

  detaljbild    


Lycka till i fotobokstillverkningen!





 

Av med-moteds - 28 augusti 2013 19:02

Varit väldigt förvånad men nöjd med hur kroppen mått o orken jag haft efter helgen. Men oxå efter skolstart tidiga uppstigningar o allt vad vardagen innebär.

Men idag har de börjat komma ikapp mig främst vad gäller tröttheten:-(
Vid lunch mådde jag jättekonstigt o va trött. Vilade i en stol på altanen i em men mådde mest skumt.

Ringde ett samtal Ang. Arbetsträning, men även där gör sig tröttheten påmimnd, jag glömde ord, stakade mig o kände mig inte klar i knoppen:-(

Sålde sonens skalkläder från pop via deras köp % sälj sajt. Va nere o skickade nyss. Nu blir de att stanna en stund i soffan innan jag måste slå in paket innan jag hamnar ( förhoppningsvis tidigt) i sängen med Mr Grey o sen sluter ögonen!

Imorgon är en annan. ( förhoppningsvis piggare) dag!

Av med-moteds - 28 augusti 2013 15:50

Hade träning inbokad, höll på p glömma av tiden då jag under frukosten satt o fixade med en fotobok.
Kommer mer om detta i separat inlägg!
Kom iallafall dit 5 min sent men hann vad jag skulle ändå.
Kör lugnt nu.
Cyklade 8 + 5 min nivå 7-8
Bendrag m.blått Går kanon!
Stod på ett ben på studsmatta, jobbigt för höger fotled.
Armdrag m rött i båda övningar o så bollen:-)

På kvällen va de fotboll för sonen o ridning för dottern. De börja i lilla ridhuset o red sen ut o red på utebanan. Individuell träning på.volter o halter. Dottern hörde/ förstod inte riktigt så de blev lite hipp som happ. Pratade om de efteråt att hon måste säga till om hon inte hör/ förstår så att hon lär sig ordentligt:-(

Fixade sista åå.fotoboken innan jag somna

Av med-moteds - 28 augusti 2013 15:44

Tid bokad hos sjukgymnasten för behandling av min skuldra/ nacke.
Kändes verkligen välbehövligt. Hon tänjer o grejjar m.nacken o avslutar m massage. Min mest smärtsamma sida är min högersida, men hon tar lite även på vänstersida. När hon masserade vänstersidan höll jag på att somna!!

Försökte sen vila men ändå ha igång arm/ Axel för att inte stelna.
Barnen massera lite o.på kvällen fick jag rygg o svankmassage av mannen:-)

Av med-moteds - 28 augusti 2013 10:23

 

Tänkte visa er mina steg från ingredienser till färdig tårta:-)

Jag är absolut ingen proffsbagerska utan snarare en glad amatör som nu fått fnatt o skulle testa nåt nytt;-)

Hittade massor av inspiration på nätet bl.a inne hos http://bliminjast.se/, pastafärg o tårtunderlägg mm handlade jag på   http://www.kakburken.se/    men även inne på http://www.tartdecor.se/ finns det mycket skojsigt.

Rosa pastafärg o sugerpaste köpte jag på panduro.

Likadelar

Använde mig av ett recept tagit inne från bli min jäst, ett sk. lika delar

  barnensbotten

Så här blev den lilla botten, tänkt till barntårtan. Tyvärr sjönk den ihop som jag läst varningar för.

Gör om- gör rätt!

  chokladfluff 

Chokladfluff

  vispadchokladfluff

chokladfluffen uppvispad o redo som fyllning

  sockerblommor  

Testade att stansa ut blommor men även att "moddelera" o måla. Tyvärr torkade de o blev stenhårda


färgadsmet

Här är smeten uppvispad o uppdelad i lika mängder o infärgad med pastafärg. Tyvärr verkade inte röd+vit bli nån vidare bra rosa. gul+ röd blev bra orange däremot

  färgat  

utsidatesttårta

För att testa lite olika fyllningar, att göra MMF & kavla sugerpaste bestämde jag mig för o göra provtårtor

  insidatesttårta  

Nu var det dags för de riktiga tårtorna att bli till!

Jag gjorde ju receptet lika delar, delade upp, färgade, gräddade o frös in dem styckesvis.

Så på själva ihopäggningsdagen var det att ha färdigt fyllningarna o så bygga ihop.

Mina fyllningar bestod i en citronkräm, en limekräm med vispad grädde, marsan+gräddkräm & hemkokt jordgubbsgelé+sylt. Det blev en väldigt saftig o frisk smak på tårtan. Marsankrämen färgade jag dessutom rosa.

tårtbottnarofyllning

Bottnarna blev trots allt lite ojämna så jag skrar till lite på sina ställen

   

barnens lilla söta tårta

  spackladliten   spackladstor

Spacklade tårtorna med chokladsmörkräm

  barntårta   barntårtaklar

Barnens tårta färdig dekorerad. Dekorationen fäste jag med kristyr.

Barnens tårta är klädd med MMF, dekoren är blandat MMF& SP

 

Tårtan nästan färdig dekorerad. Klädd med Ballinas SP

   

Så här såg det ut inuti tårtan, riktig bild på en tårbit finns i kameran, så håll tillgodo med denna bild;-)


Smörgåstårtorna

Bestämde mig för att köra på smörgåstårtor i år så jag inte skulle behöva springe en massa under kalaset, för jag vet ju aldrig om orken finns där eller ej...

Tårtorna skulle enl receptet räckt till ca 50portioner... Vi var 13 som ät o ca 1/3 var kvar

Jag har 3 lager med fyllning i dem. Ost o skinkan har skinkröra med majonäs mm, skinkmjukost o leverpastejröra.

Lax o räkvarianten har skinkröran med majonäs mm, mjukost m tomathack samt tonfiskröra med cremefraisch o majonäs.

Hela tårtan är tilljämnad o sedan spacklad med majonäs.

smörgåstårta  

 

En mycket nöjd o glad dotter o mätta o belåtna gäster!


Av med-moteds - 28 augusti 2013 09:53

20 Augusti  tisdag

Kom äntligen igång med träningen igen, men efterosm jag kände den där pirrande känslan i skuldran, haft mycket huvudvärk o inte tränat på lääänge tog jag det väääldigt lugnt o försiktigt!


21Augusti onsdag

Ringde en massa samtal, betade av maillistor o kollade upp företag när jag inte vilade vill säga;-)


22 Augusti Torsdag

Tog mig till annan stad o mötte upp Kompisen M där, tillsammans gick vi o handlade lite kompletteringsgrejjer till dotterns kommande födelsedag o nån present. känns tryggt o ha nån med när man går i stan med kullerstenar;-)

Lunch ihop o sen åkte jag hem o fixade lite från att göra listan o vilade.


23 Augusti Fredag innan dotras kalas...

Tyckte mig ha portionerat ut sakerna som skulle göras ganska bra. Men hur det nu än är så blir de alltid en massa in i de sista ändå.

Vilade mycket o tog de lugnt, men på kvällen när jag hade lagt ihop 2 tårtor o två smörgåstårtor krampade de väldigt illa i höger skuldran. De gjorde ont så jag fick tårar o jag kunde inte lyfta armen, den löd inte mig.

Bästa sonen "bankade" mamma på skuldran o så in m ipren. Bankandet o sen lite massage verkar göra att musklerna lugnar ner krampandet lite. Så länge armen var i rörelse gick de liiite bättre, men om jag försökte sträcka ut i axel/skuldra så kom krampen igen.


24augusti, glad att kalaset var först på seneftermiddag för de gjorde att ajg unde ta de lilla lugna.

O de va tur de för HJÄLP va ont jag fick i skuldra/axel idag. Så ont att jag stundvis skrek till av smärta. Återigen var sonenen en räddande ängel! Ja dotran vill ju inte va sämre hon utan vill oxå hjälpa mamma när jag har ont så hon gav lite massage hon oxå:-)


Nåt som gladde mig mitt in i detta var iallafall att jag blev sååå nöjd med mina tårtor o även smörgåstårtorna blev helt ok.

Mannen sa att jag skulle upprepa vad jag precis sagt då han ville spela in mina ord;-)

För o va första tårtan som jag dekorerar så får jag va riktigt nöjd! ( lägger ett separat inlägg om tårtorna;-)


Kalaset blev oxå väldigt lyckat o tösen fick en massa fina o välandvändbara saker o va väldigt nöjd med sitt kalas- SKÖNT!!vimplar  

    

Gjorde en massa vimplar o hängde i taket ihop med ballonger. Vimplarna är gjorda av servetter, skitenkelt o göra, men vilken härlig stämning det gav!


Söndag 25Augusti

Vi kör på med mer kalas när vi ändå är igång, ska jag falla kan jag falla rejält;-)

Barnkalas med 9 töser totalt. Gick över förväntan både smärt, trötthets o smidighets mässigt. Skönt!

Sen fick de bli vila vila vila för mig! Hade egentligen flera grejer som behöver bli gjorda, men näää vila var vad som behövdes!

Av med-moteds - 22 augusti 2013 15:27

Absolut ingen migrän men väldigt tryckande huvudvärk har jag haft från o till i flera dagar. Dämpas helt ok me ipren o ibland håller de sig sen väck hela dagen för o återkomma på kvällen o ibland kommer de tillbaka under dagen.

Irriterande!

På tisdagsmorgonen vaknade jag för första gången på hela sommaren med de där pirrandet/domningen i hö skuldra.

Huvudvärken sitter från mitt i nacken o upp i nacke/huvud för de mesta o sen gärna upp i huvudet oxå.

Hoppas de är nåt som behandlingen hos sjukgymnats på måndag råder bot på!

Av med-moteds - 22 augusti 2013 15:24

Snart är det dags för barnkalas för tösen! O vad passar väl bättre än hästinspirerat till henne;-)

Så jag googlade efter tallrikar m hästar o fann bl.a på Parytajm.

Snacka om snabb leverans! beställde må em, ti Lunch hade jag smsaviseringen! Hejja Partytajm!   tallrik  

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards