med-motEDS

Alla inlägg under november 2013

Av med-moteds - 29 november 2013 14:24

Började morgonen med o vispa "gärdde" till ungarna o lämna deras bakelse i skolan. Sen hem o plocka lite typ slänga på överkast o sen åt ja frukost innan arbetstrapeuten från kommunen kom till mig.

Nu händer de man inte trodde skulle ske, de kommer in hjälpmedel i mitt hem! Ståstol o secial kudde till avlastning av kroppen i sängen samt även till sittande position blir de denna gången. vad blir nästa?

Fic ont i magen då hon kikade på mitt kök. jag vill ju ha ståstolen främst i köket. Fick bara känslan av att hon tänkte bostadsanpassning o näääää jag komme rprotestera den dagen nån nämner de, över min d-da kropp att jag rikver ut mitt kök. Älskar verkligen det.

E faktiskt köket som jag skulle sakna mest tror jag om vi skulle flytta o bygga nytt. eller ja jag gillar mycket i mitt hem, men luckorna i köket o fläkten e nåt extra!

Tur leverantören finns kvar, synd bara att det är ett så dyrt kök;-)


Efter hennes besök hade jag tänkt köra till min vän floristen o shoppa adventsblomster, men jag glömde de först o kände sen att nä ja orkar inte. E sån dag då jag känner mig lite febrig men inegn feber o lite hasl o öronont. Förhoppningsvis e de ett tecken på att kroppen säger: ta de lugnt nu! o ingen infektion!

Vi lär väl se!

Men ja jag körde iallafall till blomsteraffären, kände att de va lika bra! Nästa vecka händer redan en massa annat inbokat...

Så lite nya fina blomster finns nu i mitt hem, dock är de flesta inte på den plats som de ska bo på sen. Visar lite sneak peak idag så får ni se färdigt resultat när jag hunnit o orkat göra de!

anthurium  

Anthurium

       

novemberkaktus, minijulstjärna, echveria, vitmossa, vaxstjärnor, trästjärnor, äpple& vild orkidée



Av med-moteds - 29 november 2013 12:00

Ja igår kväll tog ju maken ner adventslådorna fårn vinden så några stjärnor kom upp, resten kom på plats idag. Även lite blomster fick komma fram i karmarna igen! Flyttade runt dem från sina vanliga platser. Ombyte förnöjjer,-)


ja var hemma från arb trän i dag oxå o vila de en del.


På em kom städerskan o gjorde så fint här hemma. Jisses så skönt det är! De kostar en slant men de ger ro i själen!!


Så sen kändes även mina gardiner lite trista. tyvärr har jag inte råd o byta ut gardiner i alla 3 stora fönster jag har i vardagsrummet så de fick bli bortavisd matbordet. Där blev det röda gardinlängder ala `franska längder nu till jul:-)


På kvällen hjälpte jag barnen att baka rulltårta till en fest på deras skola.


Därefter bodde jag i soffan igen med fruktansvärt ont i mina fötter o senare även rygg/skuldror.

Av med-moteds - 29 november 2013 11:57

vaknade med fortsatt ont i magen. De vill inte ge sig:-( små åt en macka, lite fil osv. omeprazol max dos osv men nä magen gjorde ont. Blev värre en stund efter mat o sne lugnare ett tag. Inegn vanlig hunger ond känsla o de flyttade sig liksom. Jag är jätte hård i magen o varit ett nåra dars å ajg tänker att atrmarna e  ledsna. Men de e nóg de i kombo med magkatarr from hell.


Hoppade över arbetsträningen pga höften som sjg inte gilla igår o dessutom dumma magen.


På em kom fösterputsaren o vaska av våra fönster. Skönt o kunna se ut igen!


Åt bra med mat på kvällen också.

Av med-moteds - 26 november 2013 12:06

Kallt o ruggigt e de 6minus visade bilen o de biter kallt!

Fick iallafall iväg barnen till skolan ätit frukost o tränat. Fick ont i intervaller i min höft/rumpa/ben när jag cyklade, kändes första gången vid 1.30min Cyklade 8 min.

armdrag, biceps m rött. bollen o tom de kändes i skinkan. Bad sjg kolla när jag gjorde bendrag i sida, men när jag gjorde vanliga bendrag m gröna bandet gjorde de så ont att ajg fik bryta o när jag gjorde rätt o ändå hade ont även när jag inte stod på de benet tyckte sjg att jag skulle bryta, Nu måste jag vila lite. inga ansträngningar eller promenader. så så va de nog m arbetsträningen denna veckan...

Vågade inte cykla mer efter detta iheller även om cykling va snällare trodde hon.


Hemkommen ätit lite fil o bloggat ikapp en del. Försökt nå allergimottagningen o snart ska jag ut o montera ner spröjsen på våra fönster. Imorgon kommer fönsterputsaren o OM jag kan arbetsträna försvinner ju tiden imorgon innan han dyker upp. Våra spröjsfästen spricker så lätt så ingen annan behöver göra de o så e de onödiga pengar att lägga ut på ned o uppmontering av dem;-)


Sen e de dags o hämta hem snäckan som har ridning ikväll. får bli tjocka kläderna som åker fram. funderar på o åka o kika på fodrade ridskor åt henne nu efter skolan... de hon har e nog för stora.-( o vanliga ridskorna börjar  ( e) för kalla nu. Jobbigt m kalla tår...

Åkte till en djur&natur butik. Såg inga riddojjor till barn o frågade o fick nä vi har inte de som svar. ok vi kikar lite sa jag. O så vid de bordet där vi en gång tidigare fyndade hennes ridhanskar. där där stod ett par 34 i den ena av modellerna jag kunde tänka mig. i kartongen under såg jag 33. Mne missade sista kartongen då jag trodde den va till 34:orna. tills jag kikade närmre o såg att de var en 32:a:-) prova m olika strumor o sulor o så blev tösen ett par varma vinterskor rikare:-)   Bild lånad från www.mountainhorse.se


Nu ska vi byta om o fixa till skorna o sen är det dags o åka!

om nu dottern städat sitt rum vill säga....


Jag fick ont i magen precis innan vi körde o de gav sig inte. va rädd att de va magsjukan som kom på besök.

Men kvällsmaten satt fin fint i magen som lugna sig lite o sen gjorde ont igen 




Av med-moteds - 26 november 2013 11:46

O de måste ju firas med shopping;-) hahah ja bränner mannens lön på shopping;-)  Nä så illa är det inte, men shoppat har jag faktiskt gjort! Men inte för att de var löning utan för att erbjudandet om 25% på lindex snart löper ut o jag vet aldrig när jag orkar shoppa, gäller o passa på när man orkar;-)


Men först av allt denna måndag skulle jag upp till väckarklocka o ingen man låg bredvid mig, så tomt! Nä för hans sjukskrivning är nu slut o han är åter i tjänst. Skönt o ha han hemma men skönt att han e ok o kan jobba igen.

Sen skulel jag få upp även två trötta barn o få i dem frukost, vilket inte är lätt med lillfian... Iväg till skolan med dem i en bil som maken skrapat rutorna på, de tackar vi för! De var någon minus där på morgonen så barnen körde premiär på sina fina vinterjackor från gneis. Jag, ja fick ta fram min vinterjacka inköpt för 2 år sen;-)


När barnen hade lämnats åkte jag hem för frukost o ringde lite samtal. Bokade in att arbetsterapeuten ska komma hit bl.a sen va de en skön dusch o vidare till arbetsträningen. möttes där av en annan praktikant som tydligen varit magsjuk.... ä ja e frisk nu sa h'n. jo de får man ju hoppas... ingen aning om när vederbörnade slutat ha symptom men jag höll mig på så långt avstånd jag kunde;-) snurrar ju lite i huvudet på mig vid sådana tillfällen...

va faktiskt iväg lite längre på arb, trän o sen gick jag o shoppade till mig o tösen inför jul.


Bilder lånade från www.lindex.com



    179+399 -25% kändes som helt överkomligt pris för detta:-) tänkte nog piffa till klänningen med röda strumpbyxor o nåt rött band på klänningen, om inte de där aprikosa syns för mycket i nacken vill säga;-) ja alltså jag har bara testat klänningen en snabbis över jeansen, så de får bli bättre provning innan jag beslutar om den får bo kvar här eller får flytta tillbaka till affären. Blusen blir kvar iallafall för när jag frågade tösen om hon gillade den sa hon Nä- jag älskar den! hahah gofis!


efter detta fick de bli hem o vila o äta lunch innan busarna skulle hämtas hem o jag kunde vila ännu lite mera;-)

Innan vi somnade för natten maken o jag kollade vi sista avsnittet av BRON på datorn:-)

Av med-moteds - 25 november 2013 04:00

E jag visst... händer ibland nu för tiden. Vakna nog till av en dröm o sen gjorde de rejält ont i ryggen, va kissig o ja sen kunde jag inte somna. Nu e de högerknä o fot som gör ont. Orkar inte gå upp o ta tablett. Då vaknar jag väl till ännu mer. Hoppas snart somna om. Ska orka ta upp barnen själv igen imorgon. Mannen ska åter t jobb efter nästa 3v hemma.
ska försöka inkomma m veckorapport oxå imorgon. Blir lite si så där m de m maken hemma;-) sällskap o så ni vet;-)

Nä nu låter de som att donnan vakna till. Får maken ta iså fall. Jag vill somna om Nu!!

Av med-moteds - 22 november 2013 08:17

Ja en vecka som skrivs ner i efterhand de e inget bra drag när man redan innan är glömsk hahha

Men under veckan har vi iallafall ringt lite om snabbare tid på sjukan för maken. jag har försökt få en tid på vc för o utreda min överkänslighet av dofter. de stör ju mitt vardagsliv väldigt mycket:-( men att få en tid va lättare sagt än gjort. vc hänvisade att ringa igen i december o få tid i januari... annars fick jag ringa allergimott.


Måndag 16: Arbetsträning på fm en stund.  Somnade på em i soffan


Tisdag17: Dottern fick bli hemma idag, hon e förkyld o lätt febrig. Ja var o tränade på fm så då mös make o dotter här hemma. Fick hoppa över ridningen till dotterns stora fasa:-o;-) låg på soffan länge på em slumra nog till lite.


Onsdag 18: Arbetsträning Dotter o make hemma. sen minns jag inte mer vad som hände.


Torsdag 19: Arbetstränade mellan 10-11  Maken hemma


Fredag20: vaknade till klockan, första gången på länge som min klocka varit ställd o lät;-)

Steg upp o tog på morgonrocken o väckte en son med täcket över huvudet o klockradion spelandes;-)

"Nu sitter jag o väntar hem mannen inför frukost o sen ska jag på läkarbesök o därefter träning.

Känner mig inte jättepeppad. Frusen, stel o öm i kroppen. o ännu en dag känns de som att en förkylning ska komma o bryta ut..."

Läkarbesöket gick så där. ev för stor urinproduktion, ska ev utredas o medicineras för de.

Träningen var med facit i hand inte så smart drag när jag arbetstränat 3 dagar o tränat en innan i veckan. Men ja förutom höften (höger) då så va de skönt som vanligt!

Körde hur som helst vidare till köksaffären o köpte en ny kondensator till vår takfläkt.

När sonen slutat skolan åkte jag o hämta honom o sen va vi ner på apoteket, Första apoteket visste inte vad dermasilka var:-o o dotterns omeprazol fanns inte hemma o som vanligt fick de beställa sonens astmaspray. Gick vidare till nästa apotek som hade en av strl på dermasilk hemma, emn inga prover så vi kunde testa. efter all väntan tog jag dem helt enkelt. Han ska alltså få prova ut dermasilkstrumpa till sina exemben. Inget han e lycklig över men jag tycker det är värt att testa. Dessa strl 50cm var som jag befarade för långa, när man viker dem kasar de ner på hans smala ben.


Lördag23: vaknade o va ok gick upp o fick såå ont vid frukostbordet. smärtan sköljde igenom kroppen:-( Men efter frukost o jag försökte komma igång lite så gick de bättre. Tog mig an husvagnens spillvattenslangar o där möttes jag av ett stopp:-o fick åka o köpa vaskrensare o köra med o sen blev de lite;-) såpa i slangarna  o massor med varmt vatten. fy bubblan vilka slajmiga bitar som kom upp:-o men rent o fint blev de.


Varmbänken i trädgården fick täcke, maken tvättade husvagnen, ja jag tog lite men kände att jag behövde paus. Gick in för o sortera dotterns bilder från år 0-5 som skall bli hennes fotobok. Kände att huvudvärken flög på mig o tog vetekudde o ipren, men se de var migrän så relpax senare på kvällen o gonatt.


Söndag 24: sålde vår gamla frys:-), fick färdigt husvagnen för vintern, bytte kondensator i fläkten- jisses vilken skillnad:-o!! fick in husvagnen på vinterförvaring o vilade till o med. Vilken helg!

Av med-moteds - 17 november 2013 13:52

På fredagen fixade vi lite mer förberedelser inför kalaset o tog de i lugn takt.

La bland annat ihop tårtan, gjorde svampstuvningen till förrätten o lite annat pill.


På lördag morgon vaknade jag 6.15 men somnade om med huvudvärk igen.

Kändes som min vanliga huvudvärk som jag ibland vaknar upp med. Så jag tog bara en ipren när jag steg upp vid 9tiden. La på vetekudden o körde på med förberedelser.

Enl todolist så va vi bra på det tidsmässigt.

Efter frukost skulle jag spackla tårtorna o kavla ut MMF & Sugerpaste o fixa till dekorationen.

Började med att den blå MMFen inte var smidig, värmde den lite o då fastnade den när jag la på mallen o skar ut, knåda ihop o kavla ut igen....

Ungarna skulle ha MMF på sin tårta o då räckte inte mängden. Skulle förstora med en rand runt om o de gick inte, de interagerade inte med varandra.... Då började mitt humör att tryta:-(

Huvudvärken sprängde o jag blev ledsen arg o frustrerad.

Mannen fck knåda o kavla ut Sp men misslyckades m kavlingens å han fick knåda igen o sen var den perfekt för mig o kavla ut. Så perfekt att den kavlades tunnt, lite för tunnt men de löste sig.

Fick till skapliga dekorationer åtminstonde, även om de inte blev lika fina som i torsdags, eller chokladen blev faktiskt bättre på lördagen ....Varför få bli helnöjd liksom;-)
Tårtan bestod av kladdkakebotten alá arlas snabba, citronkräm, chokladrulltårtabotten, glasskräm o hallonsylt + lite krossade hallon o så en likadelartopp. Spacklad med kaffesmaksatt smörkräm alá drömrulltårtefyllning.


Upptäckte att nåt vitt vin hade vi inte så jag åkte ner o köpte ett par falskor o sen vidare till ica.

På väg ner kände jag att nä efter 2 ipren en alvedon o vetekudde så ökade bara huvudvärken, de blev

migrän:-(

Planera hur jag skulle göra. Klockan var 14 när jag kunde ta pilla dvs 14.30 skulle jag somnat o sovit nåra timmar, inte passande då gästerna skulle komma 16-16.30 så jag tvinga mig själv o va uppe o igång med blandat resultat runt 14.30 tiden. Sonen massera o de var så skönont o en runda skrek jag rakt ut av smärta så stackars sonen hoppade till hahah Sen in i duschen med massagestrålen på.

Migränen släppte lite o vi fick klart med förberedelserna.


Till o med så att vi i nån minut eller så inte hade något att göra:-o v

a hände sa maken, ja jag vet inte sa jag;-) men faktum är att om inte min migrän hade kommit så pass kraftigt o därmed dålig ork o humör så hade jag kunnat hinna vila en stund eller piffat håret eller legat i ett bad eller ja... ME`N som vanligt när vi skall ha kalas så kommer migränen from hell oavsett om vi har mycket eller lite kvar att fixa:-(


Hur som helst så kom mina föräldrar min farmor o makens mamma med man.

Fick en mysig kväll trots att jag hade lite ont fortfarande o var trött.

Maten uppskattades väldigt iallafall! Bjöd på smördegsknyten med svampstuvning o tomat&rödlökshack.

Till huvudrätt grillad ryggbiff med potatisgratäng piffad med västerbottenost samt ugnsrostade gränsaker. Bea till för den som önska. Till efterrätt blev det chokladkoppar med citronkräm o hallon på hallonspegel.

Tårta till kaffet senare på kvällen. Blev en lugn o mysig kväll precis som jag önskat!


När de gått hem satt vi en stund i soffan o softade maken o jag o värken kom smygande... när vi la oss i sängen steg den ännu mer. Läste lite för o bli trött o kunna somna. Så hör jag ett fasligt liv m musik utanför o far upp. nån står m öppen bildörr utanför vårt. Ut o kolla egendommen;-)

Hör sen hur de knäpper rejält i köket. Nya frysen/kylen eller en mus i taket?? Slumra till o vakna av makens knä som smällde till då han satte sig på knä för o kolla läget. ha ah då sover man ytligt;-)

Slumra till o vakna av maken som hade kör m hjärtat:-( låg vaken en stund o slumra igen för o åter väckas av honom. Jisses va nog inte meningen att jag skulle somna hahah

ja sen sov jag iallafall gott resten av natten o vaknade först vid 9:45 av att dottern kom tassandes o sonen gick på toa.

Vaknade till en söndag i bakfyllanstecken.

Åt frukost o sen blev jag så yr o illamående så en flaska vatten fck följa med mig utomhus. Hade upptäckt att jag nog va för dåligt vätskefylld m tanke på de kiss som kom ut på morgonen;-)

Skönt väder i solen så jag tog en liiiten promenad o sen satte jag mig på terassen o försökte slappa o dricka.

Smärtan som jag väntade mig efter denna veckan samt migräntablett har mycke riktigt kommit. Den sköljer över mig i vågor o i olika delar av kroppen, känns in i mellan om att det gör ont i skelettet:-(

tur att vi tackade nej till svärmors bjudning trots hennes besvikelse, jag hade inte orkat det idag.

Ska ju starta igång med arbetsträningen igen imorgon är det tänkt.


vaknade till litegrann o sprutade fönstrena rena med slang. Eller rena o rena men värsta skiten rann väl av;-)

Tog även in våra små guldfiskar o upptäckte att den röda blivit rejält stor!


Sen va de dags för mig o gå in o ta de lite soft. hamnade vid datorn en stund. Kollat av mina tradera försäljningar o packat dem så att de är redo att frankera när pengarna rullar in!


Nu har vi ätit rester från igår till kvällsmat o donnan har haft hemmaspa:-)

Pågarna är på fotboll o jag kollar upp skype eftersom sonen vill ha de....

jisses va man ska kunna mycke som förälder till kommande tonårsbarn som hänger vid datorn:-O


Har också tidigare idag kollat upp vad GTA är då sonen ringde o fråga om han fick hänga med 3 kompisar hem till en av dem o spela de. Ja sa nej av annan anledning- som tur var!

GTA lät ju soft liksom, men när jag sa de till maken reagera han direkt o vi kolla upp på nätet, nä fy f-n säger jag. verkligen INGET spel för en 10åring. Undrar helt seriöst hur man som förälder till en 10åring  kan låta dem spela sånna spel. O därtill låta barnets kompisar spela de:-o


Herregud, jag e yngsta morsan i sonens klass, maken en av de yngre farsorna. I donnans klass e jag nog en av de yngsta också. o så reagerar vi så här. Oj ja jag vet inte ibland tänker man att man vill ju inte begränsa för mycket men samtidigt e man ju rädd för all skit som finns i spel/cybern.... samtidigt finns där mycket bra i den där rymden oxå. Så ja man får väl fortsätta sätta sig in i deras olika världar o kräva lösenord, konto osv så man kan hålla lite koll men framförllt stötta dem vid behov!


Nä nu blir de lite soffhäng, eller nä föresten jag ska kolla lite play på hela sverige bakar, missade början:-(


En bra söndagkväll önskar jag er mina kära läsare.



Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards