med-motEDS

Alla inlägg under januari 2016

Av med-moteds - 31 januari 2016 09:30

Tisdagen 19 januari hade ja sonen hemma m hosta. Började själv att hosta lite på morgonen. O sen stegrade de vill ja lova. På em fick ja feber oxå så ja barikaderade mig i princip i sovrummet.


Onsdag morgonen vakna ja o kände mig inte särskilt kass, gick upp för o kolla tempen o blev alldeles svimfärdig o illamående. Tempen visade på 39,1. Så inte så konstigt. Fick sitta i badrummet en stund då ja inte klarade resa mig upp av yrseln. Mannen min blev hemma o jobbade hemifrån under dagen ifall ja skulle gå o svimma. Visserligen va sonen oxå hemma men va skulle han göra om mamman hans la sig i platt fall m svimning?? O dessutom hade loppan en tandläkartid med kontroll o opg bildtagning bokad på em.

En undersökning som gick bra men en opg som återigen av trasig... Mannen hade visst fått kommentar om vårt brev o fått veta att de va bara o ringa om vi undra nåt. Oj oj chefen har nog gett order i rädsla för vidare anmälningar till ivo vilket vi hotat med;-)


Min feber fortsatte trots flitigt intag av alvedon o även ipren att hålla sig på runt 38,8. Tog ja inte regelbundet febernedsättande kom den hemska yrseln o illamåendet direkt när febern började vilja vandra. Hostan hade lättat iallafall o ja va inte direkt snorig eller stopp. Nån lätt retning i halsen men inget o klaga på, utan de va febern som gjorde mig trött som va jobbig. Sove n el under dagen.


Torsdagen vaknade jag med fruktansvärt ont i vä öra samt höger bihåla främst under ögat. Ja ja kände av de i de andra bihålorna o höger örat oxå. Efter några timmar kände ja att ja behövde råd om lindring av öronvärk så ja ringde 1177. De bad mig kontakta vc direkt för så ont i örat ska inte vuxna ha utan att kollas upp.  Fick tid på vc o kollades av en ung läkare. Öronen såg fina ut, i halsen hade ja visst virusblåsor o bihålorna va väldigt svullna men ingen vätska. Jag hade ändå käkat rinexin nån dag o tagit desonixspray. För o ta mig ner dit fick ja ta både ipren o alvedon o så säger hon ja du e ju uppe o så så de e nog ingen fara. Ja ja kom inte m ambulans direkt men ja det är en kraftansträngning. Svettades som bara den av de hela.


Enligt läkaren så kan man inte ha en bakteriell bihåleinflammation så fort i en en infektion men de kunde ju komma efterhand. Om ja blev mycke sämre eller inte blev bättre på en vecka skulle ja söka igen. Tipsade om o skölja bihålorna o de har ja ju gjort förr men ja körde ner på apoteket o köpte en riktig nässkoljare. 

Hem o sköljde en runda o blä så obehagligt de e när vattnet går från ena sidan till andra o så ut igen. Men ganska skönt efteråt. Fick ut nåt lite snor men de va marginellt.

Va faktiskt uppe i soffan där någon timme innan ja kröp ner i sängen igen.


Ridningen fick pappan o tösen klara själva o hade turen att ha den lille söte nye ponny redo o klar när de kom. De va ruskigt sena så vi hade sms till en annan mamma där o lillasystern t loppans ridkompis fixade då ponnyn. Sååå snällt!


På em blev värken i bihålorna o bak hö öga bara värre. Kunde knappt titta m de ögat utan att de rann o titta på tv, dator elle rmobil va uteslutet. La mig m tv på men med ögon mask o lyssna de på tv men oj va de sprängde. Tog ipren oxå men nä de hjälpte inte. Sen spred de sig till högersidan i bakhuvudet. försökte m kall handduk, med iskudden o tryck o allt möjligt men de gjorde så förbaskat ont. Lyckades till slut somna o sova ett par timmar för o sen vakna av att de ökat o brett ut sig m smärtan i huvudet. Tog en relpax då ja tyckte de kunda va en migrän som kommit till på köpet. Men de blev bara värre. När de 30 min gått o inget hjälpt blev ja ganska frustrerad. Tänkte ja får ge de ett tag till annanrs får ja ta en pilal till o hjälpe rinte de får vi åka in. Kände mig både rädd o frukstrerad. Kände ändå nånstans igen den metsa av smärtan från grymt migränanfall från förr när typ inget helle rhjälpt, de lugnade ju mig lite. Men ja va rädd att de stod nåt o tryckte. Lyckades iallafall tisll sist somna till en liten stund o när ja vaknade igen kände ja att d ehade börjat lätta- ÄNTLIGEN!

Va seg som sjutton på morgonen när mannen klev upp så han såg till att ungarna kom upp o så satte ja klocka på halv 8 så ja såg till att de kom iväg. De fick gå själva till skolan på morgonen o gå hem på em. han var ju i skolan under dagen o kunde inte va hemma. Dock kom han hem tidigare då de haft datakunskap som flutit på så bra att de va klara ett par timmar tidigare.


Fick avboka våra klipptider på frisörskolan då ja inte skulel kalra ta mig in dit m bil.

Låg till sängs mesta delen av dagen o kurera migränen. Febern hade inte heller gett upp.


Lördag vaknade o mådde bättre, fick frukost på sängen av donnan o fy fasen va äckligt kaffet smaka. Hade inte druckit kaffe på flera dagar för o skona magen när ja nu varit tvungen o käka mediciner.


Fick en sån där dag m dimsyn/ huvudet i en boll/ illamående. Kunde inte använda dator mobil osv. Prata en stund m mamma sen la ja mig i fotänden m öppet fönster. De va kallt men friskt ute så ja fick in lite friskluft i sjukstugan. Slumra till där en stund o gick sen upp o satte mig i fåtöljen. Familjen av iväg flera timmar o åkte pulka o skridskor. När de kom hem gick ja o mannen en runda. Skönt o komma ut o röra på sig o få lite friskluft.


Söndagen- börjar komma tillbaka till livet! Febern ger dock inte upp riktigt.


Måndagen 25e somnade i soffan igen efter ett par timmar uppe på morgonen. Helt färdig efter att ha sovit. Trodde ja va feberfri men nej den kom igen på em/kväll. Dock bara 37,8-38, men ändå.


Tisdagen la ja mig igen efter att ja lämnat ungarna i skolan o sov en stund. 


Onsdagen 27.e migrän m relpax nån gång på dygnet, minns inte riktigt när. Men sov en sväng på fm så antagligen på natten eller fm.


Torsdagen 28:e hade ja tänkt att inte sova middag men kom på att de va ridning på kvällen så ja tog mig en nap ändå. Ridningen gick jättebra. Hoppning med övningar som att ha 3 hinder på långsidan. Hoppa ett, gör en stor volt in mot mitten o så hoppa nästa hinder, volt igen o hoppa nästa. Bra övning. Fortfarande ligger ja på 37,8-9


Fredagen idag blev de bara en 20 min nap på em o sen låg ja visserligen kvar men ändå!


Lördag 30 januari fick vi erbjudande om extra ridning till dottern så ja väckte henne o vi gjorde oss klara hon o jag o åkte till stallet. Fick först en busig häst men ja bad om en lugn o då fick hon den lille vite. Kändes bättre i mamam

Började plocka fram grejer till vi ska resa. Orkade med ganska mycket faktiskt o kände mig nöjd med det. 

Tror detta va första feberfria dagen!!!


Söndag vaknade men lite huvudvärk o va så där knakig o smällig i käke o nacke. Fick bli relpax på kvällen, hade inte tagit om de inte var för att ja ska till naprapaten på måndagfm. Men in case of.

Plocka o fixa här hemma men ja va tröttare o hade mer ont idag. Men mensen kom oxå o ne va några dar sen, påverkar säkert en del oxå.

Av med-moteds - 24 januari 2016 11:15

4år senare?


4år, wow det är 4 år sen livet på ett vis vändes upp o ner o vet ni, idag är det mest rättvänt igen!

Ja alltså ibland tippar ja över lite, de svajjar ibland, precis som en båt på ett stormigt hav. Men oftast är vi ute o tuffar på ett lugnt vatten med små vågor.

O vet ni- det är underbart att ha landat så bra i detta som faktiskt är det nya liv som jag o familjen kommer att få leva med för troligtvis all min framtid.


Det har hänt massor under dessa 4 år & Så här har jag skrivit på de olika årsdagarna

 

 ¨På 1års dagen


"Får se om vi ska fira makten med en diagnos senare idag.

Makten att faktiskt kunna visa på ett papper att jag e inte bara knäpp o lat o överviktig, i botten finns ett syndrom!!"

http://med-moteds.bloggplatsen.se/2013/01/24/



På 2 års dagen

 

"2år! 2år har jag vetat.

Vetat att det i min journal numera står Q79.6 som sällskap till G43

 

Jag har gråtit så tårarna sprutat, jag har skrikit så stämbanden bågnat, jag har betett mig illa mot mina nära så jag fått vekna o säga förlåt, jag har deppat så solen vart grå men så har jag också skrattat så magen har krampat!"

 http://med-moteds.bloggplatsen.se/2014/01/24/


 

 


På 3års dagen

"Vart har dessa 3åren tagit vägen? Bergodalbana med livet har de varit! 
Är de nu de dragit i stopp spaken så Bergodalbanan börjar sakta in i svängarna tro?
Va de de som skedde på slutmötet på rehab?

 

För 3år sen trodde ja ju inte att ja skulle va sjukskriven nu...
För 3år sen drömde ja fortfarande om ett jobb, bra betalt o meningsfull sysselsättning.
För 3år sen levde min dröm om drömmen verkligen för fullt. 
Ja kommer aldrig sluta drömma, men drömmarna ser idag annorlunda ut!
Därmed inte sagt att de är sämre, men de är annorlunda mot då.
Då o nu är 2skilda världar på många sätt!"

http://med-moteds.bloggplatsen.se/2015/01/24/10997790-3ars-grattis/



 

O vet ni det är nog precis så som jag skrev på 3 års dagen, De e nu man börjat dra i stoppspaken o saktat ner berg o dalbanan!

 

Ett rejält drag i den där stoppspaken var i somras när jag fick beskedet om att jag får sjukersättning.

Ja det är inget roligt besked, men det är vad min kropp behöver! Så jag har förlikat mig ganska väl med det. Även om ja så klart imellanåt längtar efter att få jobba o tjäna pengar. Att ja kan tycka de e orättvist att folk runt om kan göra så mycket för de har 2 vanliga inkomster osv.

Men jag har iallafall något annat som är än viktigare enligt mig o min familj- TID, TID med barnen!!

Av med-moteds - 18 januari 2016 10:00

Vi hade 11,5 minus imorse när ja körde loppan till skolan. Men de var vindstilla så de var ändå behagligt ute på nåt vis. När de inte blåser e de ju lättare att klä sig mot kylan.  När ja hämtade henne efter ca 5h hade de stigit så mycket som 10* o var bara 1,5 minus.


Sonen fick bli hemma idag då han e så hostig o snorig. 

Hämtade hem lite läxa till honom när jag lämnade lillasyster imorse.

Jag käkade frukost o somnade sen på soffan i ett par timmar.  Kändes lite svagt som att ja var på väg att bli förkyld på morgonen men sen försvann de igen.


När ja hämtade dotran åkte vi till en skobutik o kollade efter nån finsko till henne men de e fel säsong så vi fann inga tyvärr. Kom fram till att vi får åka m de skor hon har o så kika där efter finskor;-)


Trillade in ett gäng räkningar i posten idag, men elräkningen är fortfarande inte kommen. chatta med elbolaget o nä de får inte kontakt m min läsare. Eh nä eller hur, de e ert system som inte kopplar. Tom chefen sa ju i höstas att den visst hittar vår anläggning men nåt felar istället i deras system. Ja blir tokig för ja vill ha koll på mina räkningar!


På kvällen strax innan vi skulle lägga oss fick ja ont till höger om bröstbenet/luftstrupen mot bröstet till. Ja svårt o förklara. Men ja kände där o tyckte mig känna en knuta. :-O bad mannen oxå känna där för ja känner de så ibland. Men han kände inte nåt direkt o när ja kände själv igen kändes de inte alls lika tydligt. Men ont gör där. O även när man inte tar där. Undra om de e nån muskelknuta ller så så att när ja hade vart där o tryckt o känt liksom har "tryckt loss den"? De där m knutor o i närheten av bröstet känns ju sådär.... 

Av med-moteds - 17 januari 2016 22:45

Lördag o skoldag, skumt o ännu skummare av att vi päron skulle med till skolan, o inte vanliga skolan utan HÖGSTADIESKOLA!!

Vi var där redan vid 9 o mötte upp sonens kompis o hans föräldrar. Fick en suverän guidning av 3 grabbar från skolan som berättade mycket om skolan, om lärarna osv. Fick en positiv feeling, känns bra i maggropen detta. ÄVEN om de känns märkligt att vår förstfödde ska börja högstadiet till hösten:-o

O tänk nuförtiden kan man välja högstadium tom, finns inriktningar redan på högstadiet o inte osm när en annan gick i skolan, på gymnasiet....


Fick sen hem o lägga mig o vila en stund därefter. Minns inte hur em va sen.


Söndagen lät vi oss sova tills vi vaknade av oss själva. Ja vakna vid kvart i 9.

Mannen o jag åkte o köpte en ny väska till kameran o en extern hårddisk till o lägga alla foto o filmer på o sen ner i bankfacket med. Hade tänkt oss usb minne men blev rekomenderade att göra så här istället. Mer prisvärt tydligen. 

https://www.netonnet.se/art/foto/vaska/andersson-cab-20-medium/168456.9030/ 

Andersson CAB 2.0 Medium

En sån här blev det. Har lillebroren till den sen innan, men den räcker inte till nu när jag har fler objektiv som skall få plats. ja vill ju kunna ha alla objektiv med mig för o kunna välja på plats liksom. O likaså ha motljusskydd o små tillbehör. Tror de kommer funka bra o spänna mitt stativ under locket oxå.

Den är i lite största laget för min kamera o tillbehör, men som sagt lillebror är för liten o där va bra fack i denna till objektiven o egentligen är de ju kanon o kunna stoppa ner plånboken, mobilen eller liknande i denna väskan oxå så slipper man ju handväskan när man ska ut o fota:-) O vem vet, där kanske blir fler tillbehör med tiden;-) 


Hem o vilade o blev supertrött, men gav mig sjutton på att jag skulle iväg på bakpartyt hos min vän P. Sonen va ju förkyld o hostig o hon har en bebis så ja sms först o fårga så hon tyckte de va ok att ja kom o de tyckte hon:-) Tog med en kasse kläder till hennes dotter, hon brukar få en del från min dotter.

Kul med bakkalas, kunde nog handlat en del, även om ja redan hade en del liknande saker oxå. Men där fanns ju mycke kul strössel o sådant. Men jag vet inget tillfälle när ja ska använda de på länge, så ja avvaktar. Vem vet ja kör kanske ett eget party om ett tag:-)

Sonens tårta köpte jag en pastafärg till o en metallic pulverfärg. Tänkte köpt pärlor oxå men nä de låg i stor förpackning o kostade därmed en del så de får bli inköp i mataffären.


På kvällen blev det vila för mig i soffan. Trött men lycklig att jag ahde tagit mig i väg på partyt!



Av med-moteds - 15 januari 2016 09:52

Hann o få gomorron puss av älsklingen imorse, de kommer lätt va de bästa med fredagar nu ett tag framöver:-)

Lämna kidsen, fick släppa av de. min kropp är stel o värker, e kanske kylan som påverkar.

Frukost o datahäng, har tänkt o försöka undvika sömn på dagen idag. Vi får la se hur det går med den saken...


Börjat skriva en lista på saker att göra innan vi reser, ska göra en på saker som skall packas ner oxå.

Fixa några samtal o försöka ta mig ner en sväng på stan oxå. Hämta hem några beställningar o slipa ungarnas skridskor.


På em satte jag deg till bake off bullar o tösen satte deg till semlebullar. Givetvis tog vi en semla till kvällsfikat efter tacosen.


O vilken dag! Jag sov INGENTING!!! wow nöjd o glad.

Av med-moteds - 14 januari 2016 22:45

I måndags sov jag, i tisdags klarade jag mig nog utan sömn, i Onsdags somnade jag på soffan ett par timmar på em. To la jag mig på fm o sov ett par timmar med en oxascand o sen la jag mig igen när ja hade hämtat dottern, somnade nog inte, men orka inget göra.


Jisses alltså, de tar hårt på mamman att barnen går i skolan.

Hoppas att detta sovskov snart är över, att ja kommer in i vanliga rutinerna o klarar mig på natt sömnen o ibland en power på 20 minuter.


Jag var stel i nacken, ont i käken o upp i huvudet, trodde ett tag att de var migrän på g, men samtidigt hade ja känt av detta redan kvällen innan o ingen migrän hade brutit ut. Bestämde mig för en oxascand o la mig. Jisses va min högerkäke smällde o knaka sen under hela dagen. galet, undra om de e pga tandhyginist besöket. Hoppas de e tillfälligt iallafall för de e längesen som käken betedde sig så illa.


I övrigt har ja inte så mycket att berätta om torsdagen mer än på kvällen då maken fick komma o hämta oss till ridningen. De ligger snö o så snöade de ännu mer under dagen o att då köra bil på småvägar när man dessutom inte är riktigt klar i skallen, nä de skippar ja gärna om de går. 

Tösen red den store igår igen, gick toppen,han var lite piggare nu, e väl kylan som ger de lite energi.


Efter kvällsmaten redovisade maken sin föreläsning för mig, gick jättebra, så de kommer han klara galant imorgon, bara han andas lugnt innan   


Sonen fick ha astmaspray både morgon o kväll ( o på idrotten?) han har börjat hosta, tror de e kylan som påverkar hans luftrör:-(

Av med-moteds - 13 januari 2016 22:45

Jag skrev ett långt inlägg om tisdagen 12 januari som skulle publiceras senare. Nu imrose gick ja in för o klicka sända å de o då va de borta:-O :-(


Så nu får ja försöka sammanfatta 12 & 13 här istället.



12, Kände att jag hade bättre energi idag o fick gjort en del vid datorn på fm. Tömde alla minneskort o sorterade upp i mappar o undermappar. Mannen min han har varit så flitig i många år o gjort så fina sorteringar, men ja så hände nåt o de har inte blivit gjort. Nu finns de iallafall i datorn grovt sorterade. Skall öven över på extern hårddisk som säkerhet med tiden.

Sorterade även alla mina ikonerpå skrivbordet.

samt Kopierade alla bilder från min mobil. Där finns ju en hel del, vilket ja fick erfara när min mobil la av från ingenstans i somras.

På kvällen skulle mannen jobbat m sitt skolarbete men var för trött för de så vi tog en tur o handla på ica. Fick även vår matleverans så nu e de fyllt i skåp o kyl!



13

Hade jag läkarbesök inbokat, mest för intyg för mina läkemedel till resan men även ta upp om ev dysautonomi. Trodde ja hade tid 8 så ja satt där 7:55, men klockan gick o ja ändrade position 511 ggr så när klockan blev halv 9 gick ja o frågade om min läkare va där o jo de va hon men ja hade tid först 8;45 hahah klantiga jag alltså...

Blev 2 rör blod fattigare, skulle kollas, järn, b12, ämnesomsättning, socker o nåt mer efterosm ja mår som ja mår med frusenhet, ganska ofta temphöjd, tappar hår, yr, illamåendes o leve ri en bubbla ibland. Min hjärtklappning skulle ja ta pulsen för o se om de e hjärtat som slår hårdare elelr om de verkligen slår fortare när ja får de upplevelserna.


Hem o tog de lugnt en stund o sen va de dags o åka till tandhygienisten, känns så där då ja börjat få ont i höger käken lite igen sista dagarna. Men ja hon fick rensat o putsat o flourlackat även om vi fick ta e paus en stund o ja massera käkarna lite.


På em slockna ja i soffan i flera timmar. Hade känt mig pigg på fm.

Kvällen ägnades delvis åt plugg m mannen   


Av med-moteds - 11 januari 2016 22:30

Sista terminen för sonen på denna skolan, på mellanstadiet:-O

O sista terminen på lågstadiet o med denna fröken för dottern. Jisses som tiden springer....


Vaknade när mannen klev upp strax innan 6 o kunde icke somna om hur ja än försökte. Hade så förbaskt ont i min höger axel o även en del i vänster. Höger sprängde o hade sig i nån smärta ja inte känner igen sen innan. 

Var o lämnade i skolan o sen hem o åt frukost. Va så trött så ja knappt visste va ja själv hette så vid 9 gav ja upp o la mig. Somnade o sov en timme ungefär o sen somna ja om o sov ett tag till. Stannade i sängen till strax innan 13.

Dags o hämta hem loppan o nu var ja lite mer människa iallafall.


Båda barnen hade haft en bra dag i skolan även om sonen inte tyckte de va så kul o komma tillbaka till skolan;-)

På em fick sonen läsa läxa, plötsligt körde de igång m rejält m läxor... matte 3 dagar o läsning 4 dagar...

Dottern hade fått mjukstart o hade ingen läxa till tisdag o fredag denna v.


Ringde o kollade upp angående fotokursen, men som de ser ut nu kommer den komma igång som planerat, den på kvällstid o då missar ja första= måste försöka lösa den på dagtid istället....

Inte optimalt o ta den dagtid då mannen kommer gå i skolan samma dag= om barnen är sjuka missar jag fotokursen... Men ja ja vill samtidigt inte missa första passet....


På kvällen hjälpte ja mitt 3e skolebarn med hans skoluppgift. eller ja han måste inte jobba m powerpoint till fredag, men de underlättar o ser trevligt ut m en PP när man ska hålla föredrag så ja har visat honom lite av grunderna o igår fick ja gå in o fixa till lite på hans framsida:-) Tycker ju sånt e riktigt skoj så ja gör de så gärna!



Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards