med-motEDS

Direktlänk till inlägg 8 maj 2014

Smärtrehab

Av med-moteds - 8 maj 2014 20:49

Smärtrehabbedömning


Så var det dags! Efter knappt 4 månaders väntetid var det nu så äntligen dags att få komma för bedömning. Jag åkte dit med blandade känslor. Längtan efter att få de gjort, oro för vad för personer ja skulle stöta på, rädsla för va de skulle säga o spänning o förväntan inför vad som komma skulle.


Nervositeten var i onödan jag träffade på en väldigt kunnig o sympatisk läkare, en trevlig smärtpsykolog o en väldigt omtänksam o go sjukgymnast.

Vi började med besök hos läkaren i dryga timmen. Han hade det formulär som ja för några månader fyllt i o skickat in framför sig o utgick delvis från det. Ställde lite frågor o jag svarade. Vi pratade runt övervikt o smärta o den där biten som ja så många ggr får höra mer eller mindre rakt ut. ”Träna så du går ner i vikt så minskar din smärta”

Läkaren talade om för mig att så enkelt är det inte. Att gå ner i vikt ska man göra för o hitta sin trivselvikt. Men vi har alla olika lätt/svårt för att lyckas behålla en bra vikt, o att gå ner i vikt innebär inte alls att man automatiskt får mindre smärta, för en del blir det tom värre! O att träna med så utbredd smärta som jag har är inte det lättaste, men absolut viktigt att göra det man kan i rörelse om de e promenader, simning, sjukgymnastik. Men att göra de på en för kroppen bra nivå.

Han började också prata en hel del om smärtmekanismen o kom då in både på olika typer av huvudvärk. All huvudvärk har 3 påverkansbitar stress, vaskulärt, muskulärt. Vid mer vaskulärt blir det migrän, vid mer muskulärt blir det spänningshuvudvärk o vid mer stress blir det stressutlöst huvudvärk. o ibland ligger man mitt i där cirklarna korsas o då kan de va jättejobbigt o veta vad som är vad o vad som hjälper mot huvudvärken osv. O där i är jag ofta kan ja säga!

   huvudvärksbild  

Men sen pratade han även om fibromyalgi. Han talade om  att den diagnosen skulle han sätta på mig…  Jag blev inte jätteförvånad. Vet ju att vid eds kan smärtsystemet ha retats så mycket att en fibromyalgi utvecklas. O jag har smärta i kroppens alla 4 kvadranter. Dvs bägge armar o båda sidor av bålen samt bägge benen.

Sen bytte vi rum o han underöskte genom o bla trycka på ett gäng punkter. Märktes att han va smärtläkare för jisses så snällt han tryckte. Sen kollade han min överrörlighet. Han tyckte att ja va lite stel i benen när han tog benet rakt upp. Men han hade knäet i överböjt läge o de har ja lärt mig att de  e tydligen inte rätt sätt. Men struntsamma i detta läget. Det är inte avgörande.


Efter vi var klara hos läkaren så fick jag träffa smärtpsykologen, där fick inte mannen min följa med in. De brukar bli bättre utan tyckte hon… okej. Hon pratade mycket om hur smärtan påverkar ens dagliga liv. Kontakten med vänner o familj lite om hur man hade de i barndomen. Om man varit med om något trauma eller nån misshandel osv. Som tur va kunde ja svara nej på de frågorna.:-)

Ja nämnde min rädsla för att ja kankse har för lite smärta för smärtprogrammet men de tyckte hon absolut inte. Smärta är individuell o det som de tittar på är om man kan vara hjälpt av deras strategier o behandlingar för att må så bra som möjligt i och med sin smärta.


En liten kort paus o sen träffa sjukgymnasten. Massa frågor igen o därefter blev det undersökningar. Vissa samma som läkaren gjort o andra nya. Hon tryckte också på en masssa punkter o hjälp va ont de gjorde på vissa. Skrek till o stelna till. O ändå var hon väldigt försiktig i sina tryck. Men smärtan sitter ju kvar en bra stund efteråt också.


Ja sen var de 4h slut o vi åkte o åt lite. Redan i hissen på väg ner kände ja hur orken rann ur mig. Den där sablans fasaden hade varit uppe o ja hade skrattat o gjort mitt bästa i 4h o nu va orken över. Hem i soffan där ja vilat resten av em. Körde o hämtade mannen vid tåget o följde han in i mataffären. Stötte på min ord. Sjukgymnast oberätta lite kort, sa att ja va trött, ja ja ser de blev hennes svar. Oj då, syntes visst tydligt…

Dags för återkoppling imorgon i en halvtimmes tid.

Men ikväll skall ja på läkarens begärna läsa på om fibromyalgi i den broschyr han gav mig men även om det smärtprogram som det verkar bli aktuellt för mig att få gå. Hoppas verkligen att ja får gå de!


På kvällen va de svårt o somna, svårt o ligga bra utan smärta. ont bla i vänster sidan strax över skinkan o ner i skinkan. så som ja brukar ha i höger men extremt sällan i vänster, ont på höftkanterna osv.


Dag 2 på smärtrehab.

Vaknade upp m grym huvudvärk, tryckte framme i pannan, dvs ingen migrän.  ont i kroppen över lag, mådde lite småilla o magen va orolig. Kändes inget kul alls! Men ja de va bara o klä sig o pallra sig iväg! nervositeten gjorde väl inte de hela bättre iheller. Men vattenflaskan, alvedonen o vetekudden o ja tog oss iväg ihop;-)


Skulle enl läkaren inte ta några prover, men glömde fråga om ja ändå skulle va på plats så tidigt som scehmat sa. 

Så ja befann mig på plats 30 min innan läkartiden. Mannen min skulle komma gåendes dit från jobb. 20 min innan tiden komme rläkaren o kallar på mig. Fick ringa efter mannen som fick springa dit i jobbkläder;-)

Ja mådde inget vidare o huvudet hängde inte med. Men vi satte oss m läkaren o psykologen som hade sammanfattat det hela  innan o så säger läkaren: ja som vi informera er om igår så ska du gå intensiv smärtprogrammet. Okej, han gav oss en lapp om de men sa då utan att garantera er något så kan ni läsa detta;-) 

Så fråga han va vi tyckte o trodde om programmet o om jag hade läst på om fibro. O vi svarade att de kändes bra o att ja kände igen en hel del om fibro.

Så läste läkaren upp sammanfattningen o så läser han diagnoserna  som är aktuella.

* Migrän * fibromyalgi * o så nåt smärtsyndrom som ja glömt namnet på, men va nån generell smärta.

Jag ifrågasatte varför inte eds skulle va med där, då tyckte han att fibro va de som va de man skulle koncentrera sig på där typ. Jag förklarade läget med hur jag kände o tänkte o han höll ju med mig där om att uten eds hade ja kanske ( troligtvus) inte utvecklat fibron. Mne jag hade ju fortfarande min eds diagnos o den hade han skrivit om i sammanfattningen av det hela. Jag sa att ja had eju symptom som var eds relaterade, men i min förvirring kom ja bara på smärta, trötthet, infektioner, överrörlighet o enl läkaren så fanns allt det hos fibro oxå. SEnare kom jag på den typiska huden tex, den har av ja vet inte fibro tex,

Jag tycker ff de e lite märkligt att inte eds fick stå med där, men ja orka inte tjaffsa mer helt enkelt.  Huvudsaken är att det står med ff i mina papper o att ansvarig läkare dr U är dne som satt den diagnosen.  För för mig är det viktigt att den är kvar då det är konstaterat så annars känns de lite om att när läkare o fk osv ser i mina papper att den inte finns med så blir de lite som o säga att ja " hitta" på den själv o eds finns inte typ.

 för mig vore de som om o börja om. Men nu ska ja inte måla f*n på väggen för det hela var ju toppen annars:-)

O jag var given som en passande patient på smärtrehab o inga hinder som måste passeras först utan jag är redo för det hela när de har en tid ledig:-)

En kordinator kommer ringa upp mig inom 2 veckor o kolla läget med mig. tjohooo


Va både, lycklig, trött, omvälvd o helt slut när ja kom ut därifrån o huvudvärken bara öka o öka o gick över i migrän typiskt typiskt för jag hade ju planer inbokade resten av helgen. Mer om de i eget inlägg <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av med-moteds - 4 januari 2017 13:01

När andra skriver årssammanfattningar kör jag en 4månaders summering av september-december 2016. Bloggtakterna har varit som bortblåsta, vilket jag så klart ångrar nu i efterhandL Inte ens min migränkalender har jag fyllt i som jag borde. Jäkligt t...

Av med-moteds - 31 december 2016 13:00


1december äntligen fick jag till att fastande komma ner till vc o ta B12 o två magsäcksprover. Loppan ett par timmar i skolan. På ridningen fick loppan testa en av fjordingarna. Efteråt va hon HELT slut. Röd i huvudet o matt. Hon o pappa fick gå o ...

Av med-moteds - 30 november 2016 12:45


1november var ja o snäckan inne på pedodonti för koll av hennes 3:or bl.a Därefter åkte vi på min akupunktur. Bägge kidsen var med för sen susade vi upp till mormor o morfar. Bytte däck på bilen o lappade stenskottet. Donnan något snuvig   2nov...

Av med-moteds - 31 oktober 2016 09:00

1oktober besökte vi svärfar med en present o fika inför hans födelsedag. Vi kan inte komma den dagen han fyller.   2oktober pälsade mannen o jag på oss o drog i lite regn in till storstaden o deras folketspark på barnloppis. Men hjälp vad folk ha...

Av med-moteds - 30 september 2016 12:45

1september skulle son o man samla hönor åt klubben, men se sonen blev i sista stund inkallad på match så mannen fick äran att åka själv;-) Undertiden var ju så klart loppan o jag på världens bästa plats- ridskolan!   5september ringde de i min ...

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards