med-motEDS

Alla inlägg under maj 2012

Av med-moteds - 31 maj 2012 12:49

hahah e nyfiken på vilka som är här inne o läser o ett försök i att luska lite så kollade jag statistiken o vart trafik kommit ifrån.

har ju inte så många läsare än o de e inte där mitt fokus ligger i heller,  framförallt e de min dagbok o hjälper jag sen nån, så e deju fantastiskt!

MEN de roliga var att man hade googlat "om stroller combi bränner",  "gammal brio sitty" o "knuta i käken" bl.a o  då hamnat på min blogg hahhaha

Ja de kankse va nån som blev nåt klokare, vad vet jag, men roligare hade de ju varit om man sökt på

Ehlers danlos syndrom (Ehler - danlos syndrom) (stavningen är det lite si i så med, även för min egen del)

EDS

Ehlers danlos syndrom + blogg

EDS + blogg

Ovanliga diagnoser

Överrörlighet

Bindvävssjukdom  eller liknande o på så sätt kankse fått nån "hjälp".

Men ja de kommer väl de oxå:-)

Tills dess får ni gärna ge er till känna, ni som är här inne o kikar:-)


Hoppas ni får en underbar dag!

Av med-moteds - 31 maj 2012 12:37

ja de blev vab för mig idag oxå. Donnans ögon e bättre men inte bra så en hemam dag till med tvätt o skölj av ögon får de bli.


Städorskorna kom innan idag, skönt o få ett rent hem. Tyvärr e de lite slarviga, får nog ta upp lite när de är åter efter semestern. Får själv dammsuga om en bit o våttorka vissa ställen med fläckar...... Ja ja i de stora hela e de ju ett rent hem nu!  SKÖNT!


Under tiden så packade jag ut lite grejje ri husvagnen, de närmar sig med stormsteg nu, om en vecka har vi vaknat upp i danmark:-)


E trött idag o de e ju inte så konstigt efter fullt tempo igår o de blir lite vila i em för o orka med sonens klassträff ikväll. Får väl helt enkelt försöka baka nån fika oxå kanske.... sen blir de att grilla korv, enkelt o gott!

Av med-moteds - 31 maj 2012 12:18

Natten till idag vaknade dottern ett par ggr o fick ha hjälp att tvätta rent ögonen. De hade geggat igen:-( Kvällen innan va hon röd i ögonen o de sved lite.

Ringde vc för o avboka torsdagens samtal m psykologen o frågade sköterskan. O de va tydligen vanligt att pollenallergiska gnuggar i ögat o får en bland infektion. Bada/ duscha o få rikligt med vatten i ögat av tydligen bra för då sköljer vi rent. Om de inte bättrat sig avsevärt till fredag ska vi ring o få komma ner för att få salva utskrivet.

Fick ju alltså bli hemma idag, jag som tänkt ehämtat husvagnen o jobbat hemifrån mina föräldrar några timmar. mannen fick komma hem efter halva dagen o så körde jag iväg. Blev ett stopp på en stormarknad oxå o köpte en fyrgrenad gardena grej till kranen. Vi åker ju snart på semester o jag har bevattningsdatorer som styr mina utplacerade vattenspridare o då räckte inte 2delade grejjen längre.  

                                                  
                                                  
             Bild lånad från www.gardena.com


Innan på dagen kom en man ut från vattenverket för o kolla på vårt dåliga tryck i kranarna. Visade sig att ventilen i gatan bara va halvöppen o de ökade på tempot liiite, dvs de tog26-27 sek mot tidigare 33 för 5 liter vatten. Jämför vi med grannens 16-17 så har vi fortfarande lite. Men de visade sg att vi kan få vatten från olika rör:-(Ja ja hoppas de hjälpte lite iallafall o sen köpte jag ju andra kopplingar med större öppningar till slangarna som ska öka flödet oxå, eller ja inte strypa de så mycket helt enkelt.


SEn vidare till päronen o kopplade vagnen o körde hemåt, vägarbete är inte jättekul när man kommer m husvagn bakefter o möter stora bussar o lastbilar, men jag fixade de o kännde mig verkligen stolt efteråt!


hem o mötte upp familjen som packat fikakorgen o vidare till en "naturpark" där vi mötte upp med en hel del av mannens släkt. En grej vi gör varje år i maj, jag o en av mannens kusiner sätter datum o skickar ut en kallelse till en ur var storfamilj så att säga. Sen får mun mot mun metoden va för o sprida de o var o en har sin egen mat o fika med sig!. Brukar va riktigt trevligt! o va så i år oxå!

Av med-moteds - 29 maj 2012 11:55

Har vi idag:-( Typiskt när sonen skulle springa sitt åliga skollopp o va ute hela skoldagen o därefter utedag med fritids....regn o grått, blåst o kallt......

Ja ja de har lovat sämre väder nu ett tag, främst lägre temperaturer. Hoppas vi får de ok på vår resa iallafall.

Idag har jag plockat fram lite som skall ut i husvagnen sen. Den är ju kvar hos mina föräldrar o blir fixad med elen. Imorgon ska jag nog köra upp där o hämta den, jobbar därifrån några timmar imellan tänkte jag.


igårem upptäckte jag en plita på kanten mellan ovanläppen o huden eller hur man nu ska beskriva de;-) satte på tandkräm som värsta huskuren o har gjort ett par ggr, håll tummarna att de INTE är munsår! har inte alls lust med det oxå, min mamma har ju en hel del bekymmer med det tyvärr.


kör en runda tvätt nu o allt eftersom så ska jag plocka fram o tänka till vad vi skall ah med oss o stryka de som strykas skall. Ja just de, platsgalgar skulle jag ju ta ut fler av i vagnen oxå!

Funderar på om jag skall lämna ner en av sandalerna jag fick av mina föräldrar till skomakaren för o få dem lite utlästade, tycker ju så mycket om dem o de är i skinn, men de är lite smala för mina fötter tyvärr:-( Får iallafall åka ner en sväng till apoteket o storshoppa inför resan. o att ungarnas högkostnadsskydd löper ut nu i dagarna. gäller o passa på medan man har rabatt. Sen ska vi försöka hålla oss ifårn butiker o allmänna platser så mycke vi bara kan nu inför resan, en kompis ligger m magsjuka nu:-o usch o fy låt oss slippa! Grannpågarna hade halsfluss i förra veckan o kom in här ändå efter en pc dag o vilel leka, nej tack nej..... sonen min har haft 2 rundor halsfluss i vinter/vår så nej vi slipper gärna!

Av med-moteds - 28 maj 2012 13:20

Hade tid inbokad imrose till sjukgymnasten o det var ed glädje jag gick dit trots att ajg är inne i ett skov med mer smärta. om de sen beror på träningen eller tempot som varit på senaste de vet jag inte. Men jag vet att de ändå känns "bra" i kroppen att ha kommit igång o träna o tror helt ärligt att de mesta av smärtan beror på att de varit "lite" mycket sista tiden. Kroppen har inte fått vila.

Jag har ju tyvärr haft rejält ont i knäna i ett par veckor o kännde att vi nog int eborde köra så mycket knäövningar o se om de hjälper. Vill ju ogärna bli stoppad av smärta nrä vi ska promenera på semestern!

Sa de direkt till p när jag kom o då sa hon då skippar vi den övningen där jag går upp o ner på en stepbräda.

Jag känner mig så tillfreds i kroppen när jag tränar, ja jag vet inte både rent psykiskt po kroppsligt känns de så bra de nu kan kännas när man ju faktiskt tränar med smärta.

Det är tex INTE skönt att cykla när de smärtar i ändan när man sitter, o de är INTE skönt o ligga på rygg när de smärtar rymt i svanken/ländryggen o ibland ner i benen av attligga hårt o platt. MEN de är trots det skönt att av igång, håll nu tummarn att detta flowet håller i sig:-):-)


Ökade faktiskt på cyklen från lägsta nivån frösta gången till nivå 2-3 förra gången till 3-4 idag o faktiskt från 3min till 4½idag. skulle kunnat längre, men jag vet ju vad som händer om jag tar i....

Vid bicepsträningen hade jag min aortoser på o körde med 2kg istället för 1kg. funkarde ok för handlederna. Får se vad de säger i efterhand liksom armbågarna. Vet inte om jag hade ortoserna för hårt spända men tummarna domnade lite o lite lätt allmänt i händerna eller om de blev för tungt för händerna? återstå o se men domningarna gav sig snabbt när ortoserna vart av igen


Jag kom dit med lite huvudvärk, men fortfarande nu 4h senare är den dorakt inte sämre! Däremot har jag ont i ändan när jag sitter o även går. o ländryggen säger till på högersidan in i mellan.

En till träning innan semestern o under semestern sk ajg fortsätta träna själv de övningar jag känne rmig säker på o kan träna utanför gym, sen e de inbokat ett pass direkt vi kommer hem för o inte glida ifrån det direkt igen!


Måndags kvällen bjöd på en smärta/låsning i höger tumbas, vet egentligen inte hur jag fick bort de. Men känns ok nu tisdag morgon. vänsterknäet var lugnt hela måndagen i princip, högerknäet smärtade på kvällen. Men framsteg ändå! Högersidan av nacken smärta upp mot huvudet på senakvällen o vid 4-5 tiden på natten fick jag gå upp o ta en ipren o nu när jag vaknade var det mycket bättre!


onsdag morgon vaknade med huvudvärk, värmde vetekudden o letade fram ipren. Låg lite lätt huvudvärk o gnodde hela dagen.

MEN

torsdagmorgon vaknade jag utan huvudvärk!






Av med-moteds - 28 maj 2012 10:46

Fredagen var ju som tidigare skrivet känslomässig.

På kvällen grillade vi o satt ute en bra stund o humöret kändes bättre.

Lördagen gick i trädgårdens tecken trots lite regnskurar in i mellan. Jag planterade ut mina luktärter o krasseplantor från varmbänken o pillade lite allmänt i trädgården, vattnade igenom framsidan o slängde på lite mer gräsfrön i hopp om en tät fin gräsmatta runt cornellen;-)

Mannen min gjorde färdigt vårt nya fina "skåp" till soptunnorna. Blev jättefint!

På lördag morgonen fick vi ringa 1177 då dottern hade en massa konstiga prickar framförallt på benen. på benen var de upphöjda, röda prickar med en vit ring runt. Vi blev inte kloka nån av oss över va de va för prickar. solexem innan i veckan på armarna o värmeutslag i ryggslutet, men de likna inte alls detta. alla kläder tvättade osv o antihistamin e ju klassisk var dag nu pga pollen så ja vi vet inte varför. Om de håller i sig på måndag ville 1177 att vi skulle ta iväg henne till distriktan

           Här syns inte de vita "ringarna" så tydligt.     



Söndagen, morsdag kom mina älskade barn med en bukett som de själva varit i blomsteraffären o komponerat ihop o betalt! Sött hade de gått in hand i hand i butiken o valt>3

                                                  
             

en vit o en lila lövkojja, en röd o en gul/orange ros en orange o en cremefärgad minigerbera o en kvist asparaghus lite rosa snöre runt o ett vitt hjärta>3 till det ett jättefint kort!

                                          


Sen åkte vi efter att jag gråtit av smärta o klumpighet iväg o kolla när sonen spela 2 matcher, första som målvakt o andra som utespelare. Han e grym i mål! jobbigt för honom o springa, dumma dumma astma o allergi:-(

hem o luncha o sen vidare på 8års kalas hos kusinen.

På kvällen fick jag mannen att göra en protptyp, eller rättaresagt ett ex av en spaljé som vi skall ah i trädgården, blev kanon så ikväll hoppas jag han gör färdigt den o gör 2 till;-)

Av med-moteds - 28 maj 2012 08:41

Håller på o sakta men säkert vänja mig vid glasögonen o har de kortare stunder till o från, känns helt ok måste jag säga. Men känner att jag in i mellan spänner muskulaturen över ögonen.

Sä här ser ögonpartiet ut m brillor:-) *tjuvkik*  



Bortse från det röda i mitt ena öga.... jag har fått en blödning precis vid iris i mitt högra öga, upptäckte de efter att jag hade gråtit i fredags så vet inte om de är ansträngningen som gjort det eller om de brustit spontant. E tydligen ganska vanligt o alltså inget som direkt är pga EDS, tar ett par veckor att bli av med....

Av med-moteds - 25 maj 2012 11:15
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards