med-motEDS

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2013

Måndag 30september med läkarbesök o kritik

Av med-moteds - 2 oktober 2013 08:50

Idag steg jag upp o väckte enbart store M. Lilla M fick sova vidare. Skickade sonen till skolan, så konstigt det käns att han drar själv på cykel till skolan nu...

Satte mig o käkade frukost innan jag väckte lillfia som fick äta o fixa sig iordning innan vi styrde bilen mot vc.

Träffade doktor U-K som vikarierar för vår barnlediga läkare F.H

Vi åkte dit eftersom loppan haft lite episoder främst i bilen (trots åksjukepilla) med att hon känner som att hon mår illa o nu ist blev hon blek o skakig o kallsvettig oxå.

Läkaren va väl ingen hit. svamla nåt om blodsocker o nåt om imunitet av postafen åksjuketabletter, nåt om karolinska gjort nån studie. Men när jag då frågade vidare om annan åksjukemedicin så kunde hon inte verkämnena o vilken medicin vi kunde byta mot. Lerigan e väl en sån tablett tror jag typ...

ja ja vi fick gå till de gulliga skötorskona i provtagningsrummet o innan vi kom in kom en av dem o frågad ehur de var med mannen nu:-o de kallar jag omtanke!

Tösabiten fick ett sticki fingret o de tog korttidssocker o antingen långtissocker eller nåt prov med antikroppar mot diabetes 1. ja varför jag skriver antingen rä för jag vet inte vilket läkaren bestämde sig för o ta nu.... skulel ta de ena o ev komplettera m de andra men hon ändra sig under tiden.

urinprov skall lämnas i efetrhand. o så skulel hon ringa upp mig på onsdag om resultat.

mannen o jag bestämde oss fort för att OM detta skall utredas vidare tar vi de med bästa barnläkaren A.C-A

Hon har visserligen slutat på vår barnmottagning,e mn börjat ett par mil bort o ville fortsätta hålla i oss så de nappar vi på!


Donnan va inte sugen på skola efter så vi åkte hem o mös;-) ibland får man busa;-)


Kl 15 hade vi tid hos donnans sjukgymnast M.L ni som e observanta minns att vi haft lite möte med henne o jag varit sårad av hennes bemötande.

Hon vet att vi kämpat med tat hitta en boll som passade i strl till dottern. o TROTS detta så är typ de första hon säger att det är en hård boll, bollen är oval osv.

Dum som jag är går jag i försvar om att jag fått tipset om denna bollen. O sen ändrar hon sig att ja till de övningar som M skall göra så behöver den ju inte kunna studsa så mycket. Till barnen på sjukan som hon har o andningstränar där behöver den kunan studsa mycket. Ehh jo, de e klart, emn de var inte de M skulle ha den till utan till att sitta o ligga på till största del...boll   sitta på boll  

De hon mena med hård är att teckningen  i gummit går  uppifrån o ner eller hur man skall förklara o inte runt bollen  (som på den rosa) o att det är ett kraftigt gummi, jag valde kraftigt gummi just för att hon skall lägga mycket kraft på den o jag vill inte riskera nån sprickbildning etc som de på säljföretaget varnade för när jag ringde o bad om råd...


VARFÖR måste vissa människor börja saker negativt??

Till nästa gång ska jag kanske bara låta henne hållas men jag tar ju åt mig dumt nog när hon klankar ner på något som jag slitit mina gråa för o lösa på bästa sätt....


ja de tränade iallafall en del o hon testade M på en massa saker, jag såg ju hur M kämpade järnet hon vill göra sitt bästa. Sen ska sjg kolla ev benlängdsskillnad på henne igen. då ser jag hur ont de gör på M o frågar om de gör ont ja de gör de ju, men hon vågade inget säga förrän jag frågade.

ja jag trycker ju hårt för o känna benknälarna svarar sjg då.... ja tänker jag där lär de nog bli blåmärke. O mycket riktigt.

Tisdag kväll upptäcker jag två blåmärke på var sida av ryggraden strax över skinkorna på M. precis som fingeravtryck.... o nåt på höften. Kan de inse nu att hon lätt får blåmärken.....????


Sen ändrar sig sjg om hennes ostabilitet i fötterna, nu har hon plötsligt perfekt stabilitet:-o ehh okej därför hon snubblar o vrickar sig.... Ja jag orkade inget säga utan humma o nicka mest.


Hela träningsprogrammet vi hade blev rörigt nu, tur jag anteckna en massa för nu ska hon göra andra övningar o variera osv.


Sjg tyckte de var viktigt att tänja ut, jag har hört att vi eds/överrörliga inte skall stretcha... men när vi påpeka de så pratar hon om att allt ska va lika på båda sidor leden blabla bla"  Fatta inte mycket.

Asså hur mycke ska vi som föräldrar  kunna? Vi är inte utbildade sjukgymnaster o kan alla lägen som man kan justera till för o underlätta/försvåra en övning. de rör ju sig om en cm hit o dit ibland liksom.

E väl därför vi söker hjälp liksom...

Ja ja vi skall iallafall både jag o m till min eds kunnige sjg M om nåra veckor så jag låter de bero tills dess.


mannen startade upp m jobb igen idag. dock endel mindre fysiskt då han tar lite av chefens uppgifter när han är på semester. O så blev de lite kortare eftersom han var med hos sjg.

Ja de var väl vår måndag, sista dagen i september 2013, vart tog den månaden vägen??

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av med-moteds - 4 januari 2017 13:01

När andra skriver årssammanfattningar kör jag en 4månaders summering av september-december 2016. Bloggtakterna har varit som bortblåsta, vilket jag så klart ångrar nu i efterhandL Inte ens min migränkalender har jag fyllt i som jag borde. Jäkligt t...

Av med-moteds - 31 december 2016 13:00


1december äntligen fick jag till att fastande komma ner till vc o ta B12 o två magsäcksprover. Loppan ett par timmar i skolan. På ridningen fick loppan testa en av fjordingarna. Efteråt va hon HELT slut. Röd i huvudet o matt. Hon o pappa fick gå o ...

Av med-moteds - 30 november 2016 12:45


1november var ja o snäckan inne på pedodonti för koll av hennes 3:or bl.a Därefter åkte vi på min akupunktur. Bägge kidsen var med för sen susade vi upp till mormor o morfar. Bytte däck på bilen o lappade stenskottet. Donnan något snuvig   2nov...

Av med-moteds - 31 oktober 2016 09:00

1oktober besökte vi svärfar med en present o fika inför hans födelsedag. Vi kan inte komma den dagen han fyller.   2oktober pälsade mannen o jag på oss o drog i lite regn in till storstaden o deras folketspark på barnloppis. Men hjälp vad folk ha...

Av med-moteds - 30 september 2016 12:45

1september skulle son o man samla hönor åt klubben, men se sonen blev i sista stund inkallad på match så mannen fick äran att åka själv;-) Undertiden var ju så klart loppan o jag på världens bästa plats- ridskolan!   5september ringde de i min ...

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards