med-motEDS

Direktlänk till inlägg 19 februari 2014

Sportlovet:-)

Av med-moteds - 19 februari 2014 21:59

Måndagen 18 februari

Sportlov för ungarna men donnan hade tid till ortopeden så de va bara för oss 3 att pallra oss upp, sonen fick sova vidare medan vi åkte till sjukan för o visa upp hennes fot.

Fokus hamnade dock på annat än hennes fot. Han frågade om hon hade ont på fler ställen o jo de har hon ju o så sa jag att hon är överrörlig o att jag har Ehlers danlos syndrom. Har du frågade han? Ja , okej ja för du ser inte ut som en med ehlers danlos sa han. O frågade om han fick känna på min hud. Då när jag fipplade med knapparna o fick be maken om hjälp o knäppa upp en knapp i blusen för o kunna dra upp ärmen  så sa mannen att hon har inte överelastisk hud men däremot mjuk. O de höll ortopeden med om. Han bad mig visa tummen mot handled o de fick donnan också göra o jo hon hade också mjuk hud. O sen råstirrade han mig i ansiktet… Hmm har funderat sen på orden att jag inte såg ut som en med ehlers danlos syndrom… hur ser man ut då? Kan han ha blandat ihop m marfans syndrom, de kan tydligen ha lite mer karakteristiskt ansiktsutdrag. Eller kollade han om min hud va tunn? För på utsidan är den det med tydliga kärl… Ja inte vet jag. Men han verkade ju intresserad o ville veta mer. Frågade vart jag fått min diagnos o då kändes de skönt att jag kunde säga att jag fått den av en som verkligen kan edsJ o ja givetvis hans namn o arbetsplats;-)

Foten skall vi linda o köra på som vi gjort med. De e ledbanden som töjs ut o hon stukar sig.


Donnan o jag gick vidare till apoteket på sjukan o köpte ny omeprazol t donnan o sen till ortopedtekniska. Typiskt nog va remissen utgången…

Väl hemma ringde jag till skolsyster som skall ansvara för ett av dagens fynd hos tösen, hon skulle återkomma. Ringde även sjg A för ny remiss till ortopedtekniskainlägg. Ingen av de hade tid/svarade nu. O jag som tagit citodon till frukost för  mitt huvud sprängde fortsatte med detta i kombo m vetekudde o vila. Värken bara steg o steg o ja ville inget annat än o ta en relpax o få lägga mig, men ja väntade ju samtal. Chattade med edstöserna som peppade mig i ortopedbesöket.


Hur som helst så ringde jag skolsyster som skulle återkomma, hon satt tight till. O så sökte jag även sjukgymnast A för ny remiss till inlägg.


Mådde riktigt skit av migränen så vid 4 gav ja upp o tog relpax o sa godnatt. Kunde dock inte somna o de va ju bra på ett vis för vid 5 ringde skolsyster o vi pratade lite. Hon kunde visst ha ansvar för skoliosen men fattade inte varför han inte mätt med en skoliometer eller varför han inte kollat om de korrigerade sig om benlängdsskillnaden försvann... 

Hon vill att skolläkare tittar på de, emn innan dess vill hon kika lite själv på tösen oxå. O på de mötet får ja för dottern inte va me, hon vill va själv m skolsyster   


Gjorde nån konstig rörelse o bara kände o hörd ehur de sprakade i ryggrad o en bit ut i höger skuldra o efter de började migränen att lätta något.




Tisdagen

Migränen satt i på morgonen o ja gick upp o tog tablett. Blev lite ovän m mannen där tidigt på morgonen. Kanske inte så smart av mig att inte säga rakt ut att ja ville ha honom hemma. Inte smart o prata i gåtor om sånt o så dags på dygnet. Men maken stanna hemma m förkylda tösen o ja fick sova tills ja vaknade. skönt o då mådde ja bättre.

Skippade sjukgymnasten så klart. Strax efter ja vaknat ringde de o de va sjg A. Hon fixar ny remiss till ortopedtekniska sulor o hade sett journalen att dottern hade skolios nu.


När posten kom var där en avi om journalkopia som vi hämtade ut. Vi fick googla lite som vanligt när de gäller journaler.... ska fylla på min lista om krångligt läkarspråk vid tillfälle.


Ingen ridning då de va lov.


Gjorde lite fynd i trädgården

     

Onsdagen

At kom o justerade in min arbetsstol.

Var o köpte fröer på granngården o la några av de i blöt-

Minns inte va vi gjorde mer Om vi gjorde nåt speciellt , inte heller hur min kropp mådde...

 

mamma ringde på kvällen o fårga om hon fick komma på torsdagen.


Torsdagen

Mamma kom hit till oss, hade handlat med sig kött så vi gjorde nötburgare till lunch o som barnen åt! Hon hjälpt emig o klä om min fåtölj som ja haft som projekt länge nu... lekte med barnen o sen lagde maken kotletter till kvällsmat innan hon åkte hem igen. 

Trots att mamma förpassat mig till soffan o att hon gjort de mesta så va ja HELT slut när hon åkte hem. Fick bli ½+½ citodon o tårar i soffan.



Fredag

Begav mig till träningen även om de tog emot o de va toppen, för oj vilken kick ja fick av att de flöt på bra! Körde grönt band på vissa övningar. o cyklade ca 15 min drygt. nöjd.

Sådde lite fröer. rosenvial, blomsterböna, tomat, huvudsallad

Barnen va på toppenhumör så vi begav oss till stan o shoppa jeans mm. på 35 min fick vi med oss 3 jeans o 2 korftor o lite smått o gott från leksaksaffären o helt utan gnäll!!! Uppskattas ! Inom på bageriet o köpte fransbröd till lunchen. Kände mig så lycklig o nöjd över att barnen va på så gott humör o s¨å smidiga. 

Bakade tårtbottnar på kvällen också.



Lördag

En nervös dotter som kom upp o väckte oss. De va premiär för tävling!

Fixade frukost, kokte marsan till tårtan o packade in oss i bilen. 

Hon borstade o fixade den söte vite så fin

Sen var de framridning o på framhoppningen tog han ett riktigt skutt. Ja blev nöjd för hon fixa de galant. Lika nöjd blev tydligen inte tösen som sen red runt o såg rädd o ledsen ut.... Ja ja ja peppa henna när hon sa att hon inte ville tävla. Vi skippade att hon kunde hela banan utantill o tog hjälp av ridläraren A som sa programmet. Lille vite kände på sig att tösen va nervös o stanna/sprang förbi nåt hinder, men hon red runt honom o hoppa över igen.

Inte ens efter banan va hon riktigt nöjd- prestationskrav....

Men sen när hon fick rosetten som alla fick då kände hon sig lite mer nöjd!

 


Vidare till ett naturreservat där vi fikade medhavda tonfisksubs.

Vidare hem till min mamma o fixade tårtinnehållet. blev förpasad att vila av mamma. La ihop tårtan på kvällen. O efter maten fick dottern en stund m magont o konstig i halsen. fick losec. o när vi skulle sova fick tösen ont i magen igen, blev ja ´nervös- eh ja! O sen kom mitt magknip oxå... Somnade typ efter 2 på natten o vaknade 9. Mådde inte toppen i kroppen direkt. o trött. Mannen, sonen o ja åkte o lämnade tillbaka ett par för små ridskor o köpte lite fröer o i den affären stod en eds systers man framför mig, men ja insåg de först när han gick till kundtjänsten;-)


På em kom brorsan m familj + farmor o vi kalasade lite. Fick vila lite in i mellan. När vi skulel gå ut så tog ja kryckorna då benen kändes ostabila. De tog tydligen hårt på både pappa o farmor. Farmor kom o sa att de va jobbigt o ja såg hennes tårar. Pappa sa inget, men mamma berätta sen. De e jobbigt att ja gör nån annan ledsen. men ja kan inte hjälpa de. Hade ja inte tagit kryckorna hade ja nog fått stanna inne o de hade antagligen inte heller blitt rätt. Visst då hade de itne synts så tydligt. Men så här e de o de e bara o försöka o gilla läget.


När de var dags för barnen o sova satte vi oss i bilen o körde hem. Maken skvallra en överraskning till mig som itne överraska totalt visserligen. Men gjorde mig lite nervös o många tankar som snurrar. tur man då har edssystrarna att chatta med. jisses vilken chatt vi la oss till med under min timme på hemvägen hahah


När ja kom hem låg hela formuläret till smärtrehab i lådan, måste kommit fel eller sent i fredags o vi missat de  i lådan... Jobbig läsning, jobbiga frågor, men de blir nog bra de oxå. Vill ju verkligen dit, tror de e de som gör att ja ororar mig lite för frågorna. e rädd att ja överdriver, kankse behöver ja inte deras hjälp. kanske överdriver ja mina smärta osv osv gu va ja kan tvivla på mig själv ibland

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av med-moteds - 4 januari 2017 13:01

När andra skriver årssammanfattningar kör jag en 4månaders summering av september-december 2016. Bloggtakterna har varit som bortblåsta, vilket jag så klart ångrar nu i efterhandL Inte ens min migränkalender har jag fyllt i som jag borde. Jäkligt t...

Av med-moteds - 31 december 2016 13:00


1december äntligen fick jag till att fastande komma ner till vc o ta B12 o två magsäcksprover. Loppan ett par timmar i skolan. På ridningen fick loppan testa en av fjordingarna. Efteråt va hon HELT slut. Röd i huvudet o matt. Hon o pappa fick gå o ...

Av med-moteds - 30 november 2016 12:45


1november var ja o snäckan inne på pedodonti för koll av hennes 3:or bl.a Därefter åkte vi på min akupunktur. Bägge kidsen var med för sen susade vi upp till mormor o morfar. Bytte däck på bilen o lappade stenskottet. Donnan något snuvig   2nov...

Av med-moteds - 31 oktober 2016 09:00

1oktober besökte vi svärfar med en present o fika inför hans födelsedag. Vi kan inte komma den dagen han fyller.   2oktober pälsade mannen o jag på oss o drog i lite regn in till storstaden o deras folketspark på barnloppis. Men hjälp vad folk ha...

Av med-moteds - 30 september 2016 12:45

1september skulle son o man samla hönor åt klubben, men se sonen blev i sista stund inkallad på match så mannen fick äran att åka själv;-) Undertiden var ju så klart loppan o jag på världens bästa plats- ridskolan!   5september ringde de i min ...

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards