med-motEDS

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2015

Inte på hugget o läkarbesök o sjukstuga.

Av med-moteds - 15 oktober 2015 23:15

för o blogga. Tvingade mig själv häromdagen o skriva ner lite i punktform. Det inlägget skall väl komma ut oxå nån dag. Förhoppningsvis med lite mer utbroderade rader o inte bara punkter. Men ja lovar inget.


Har varit en tid (flera dagar) där jag fått lite som en dimma. Nacken är kapputt. Den inte bara värker utan nåt klämmer antagligen för ja blir yr snurrig o går som i en såpbubbla eller nåt. Dimigt e de o kopplar gör ja inte lika snabbt.

Gillar inte köra bil när de blir så o ja inget är särskillt kul om ja ska va ärlig.


Hade båda kidsen hemma må + ti ( 12+13/10) dotter m förkylning o son med huvudvärk på måndagen.


På tisdagen talade dottern om att hon hade ont ( pekade på vä bihåla under ögat) när hon skakade på huvudet eller böjde sig framåt. jahopp då va de ännu en sak hon verkar härma sin mamma med:-(

 
Ja började med bihåleinflammation när jag var 10, o kan nog inte räkna så många ja hade sen fram tills jag var 18 o opererades för de. Inte förvånad om de e över 50st iallafall.

De gick så långt att läkaren inte kollade m ul o inte ens kände på mig när jag kom till vc. Bara ja berättade hur de kändes så skrev han ut PC till mig. Käka så mycke PC där några år att ja blev allergisk mot de o fick köra andra mediciner sen. Rinexin o ja vart bästisar under dessa åren o sen kom även rinocort aqua in i min vänskapskrets. Kåvepenin o dess vänner kasta vi ju som sagt ut ganska tidigt o belv bekanta med amoxilin o sånna vänner istället. O så kom ja då en gång till en annan läkare än min ordinarie o han reagerade när han läste min journal o skicka remiss för op konsultation på ÖNH. Ja som frågat min husläkare innan om de inte fanns nåt annat o göra än o käka PC jämt o ständigt. Ni vet i tonåren sen när man hade pojkvän o p-piller va de inte så kul m pc då inte P-piller hjälpte då....

Mellan 18 o typ 28 hade ja inga inflammationer alls o sen mellan 28-34 har jag haft 2-3 st o kunnat mota bort ett par till m rinexin o kortisonnässpray ( numera desonix).

Ja vill verkligen inte dottern ska få uppleva dessamma o ja vill verkligen inte hon ska behöva uppleva den op ja gjorde. För fy f-n va ja tyckte den av kämpig efteråt:-(

När ja spydde blod efter op, När ja hade så fruktansvärt ont i armen där droppet satt på natten att ja kallade på sköterskan som bara sa ja hade legat m bljd arm, men visa sig va sprucket kärl o dropp på fel ställe i kroppen...., När tamponaderna skulle dras ut innan ja skulle åka hem.

När de skulle sköljas med koksaltlösning genom ena näsborren så gegget rann ut genom den andra. Gegg som mestadels bestod av sårätska o blod. Men de värsta av allt va när de där ringarna i gummi som suttit i såröppningen skulle dras ut. FY F_N trots bedövningspinnar som i sig va fruktansvärda så fick de hålla fast mig när de drog ut ringarna. TUR var att de mot tidigare info tog bägge sidorna samtidigt o inte bara ena.... för den hade fått va o opererad!


Vi hade iallafall tid hos barnens läkare ACA för åb. Tog oss dit o hon kikade oxå i donnans näsa, ingen vargata men som hon sa de kan sitta i bihålan o vi var överens om att kortisonnässpray var de dags för.För donnan precis som mig fixar inte vanlig nässpray,de blir för öppet i näsan på nåt vis.

Diskuterade våra allergitester o kan få remiss till allergolog o diskutera de om vi vill.

Sonen behöver inte ha nåt planerat åb då hon anser att vi fixar allt med allergi o astma så bra o vi har ju ändå kontakt runt dottern. Dottern ska på åb senast om ½år. Koll på hennes vikt o längd. Hon ligger en kurva under i princip på längden o ca 1 över på vikten. Varför? 


Prover på båda barnen angående kalprotektin- inflammationsvärde i avföring (tarmen), parasiter i avföring.

glutenprov i blod samt ett  blodprov för bukspottkörteln (tror ja). allt som ett extra koll nu för de blodprov vi skickat iväg ang allergier. För o kolla glutenrisken.


JOBBIGT med blodprov för sonen:-( 


Fika inköp på espressohouse efteråt så sonen lätta lite.


På kvällen va jag på f-möte i donnans klass. snabbt o enkelt avklarat på en dryg timme.

Mannen fick bli hemma hos barnen som skulle varit själva. Men de kändes fel efter att sonen haft så jobbigt med läkarbesöket.


På onsdagen var sonen åter i skolan medan dottern fick en snabb febersläng på fm.

Fick jaga tag på recept på nasonex som läkaren glömt skriva ut till donnan.

Bylsade på oss på kvällen o åkte med på sista matchen i serien. Ja åkte o köpte nässprayen till donnan o goa gräddbullar. Körde sen vilse o kom till fel fotbollsplan... Fick fråga om hjälp för o hitta rätt. Tyvärr blev de en match m rejäl förlust o istället för o kunna bli 1-2a i serien trilla de nu ner o kan bli 6a tom. Detta trots 4vinster o 3 förluster... I bilen hem konstatera sonen han va hes, men ja har skrikit en del sa han. Men när vi kom hem börja han hosta lite o de gjorde ont i halsen o hosta....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av med-moteds - 4 januari 2017 13:01

När andra skriver årssammanfattningar kör jag en 4månaders summering av september-december 2016. Bloggtakterna har varit som bortblåsta, vilket jag så klart ångrar nu i efterhandL Inte ens min migränkalender har jag fyllt i som jag borde. Jäkligt t...

Av med-moteds - 31 december 2016 13:00


1december äntligen fick jag till att fastande komma ner till vc o ta B12 o två magsäcksprover. Loppan ett par timmar i skolan. På ridningen fick loppan testa en av fjordingarna. Efteråt va hon HELT slut. Röd i huvudet o matt. Hon o pappa fick gå o ...

Av med-moteds - 30 november 2016 12:45


1november var ja o snäckan inne på pedodonti för koll av hennes 3:or bl.a Därefter åkte vi på min akupunktur. Bägge kidsen var med för sen susade vi upp till mormor o morfar. Bytte däck på bilen o lappade stenskottet. Donnan något snuvig   2nov...

Av med-moteds - 31 oktober 2016 09:00

1oktober besökte vi svärfar med en present o fika inför hans födelsedag. Vi kan inte komma den dagen han fyller.   2oktober pälsade mannen o jag på oss o drog i lite regn in till storstaden o deras folketspark på barnloppis. Men hjälp vad folk ha...

Av med-moteds - 30 september 2016 12:45

1september skulle son o man samla hönor åt klubben, men se sonen blev i sista stund inkallad på match så mannen fick äran att åka själv;-) Undertiden var ju så klart loppan o jag på världens bästa plats- ridskolan!   5september ringde de i min ...

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards