med-motEDS

Alla inlägg den 4 september 2013

Av med-moteds - 4 september 2013 17:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av med-moteds - 4 september 2013 15:00

Hade tid inbokad me sjg den 2 september

Vi körde behandling av nacke/skuldra o de kändes bättre idag än sist!


Körde sen o köpte gödning t gräsmattan i väntan på att jag hade tid hos Kuratorn. inte varit där på hela sommaren o jag mår faktiskt mycke bättre nu. O de påstod kuratorn syndes på mig! *SKÖNT*

Kör ett ÅB om 2månader för o inte fall för djupt om/när jag faller.

Av med-moteds - 4 september 2013 09:28

I våras när vi drog igång allt i vårdkedjan m dottern hamnade vi ju bl.a hos sjukgymnast. Dottern har ju ont i sina fötter o sätter enr dem hårt osv.

Vi pratade mycket skor o ännu mer pratade vi när vi sen tillsammans med sjg var på ortopedtekniska.

Blev tipsade om Asics gympa sko o att hon bör ha knytskor osv, men de visste jag ju redan. Värre var det att hitta asics m knyt i henens strl.

Nu hade vi ju turen att minaföräldrar åkte till usa i den vevan o där fann rejäla dojjor till henne, dock några NIKE ( men de har funkar kanon!)


Hur som helst så var det nu dags att inviga Asicsen på inengympan!

"problemet" med asics skon var ju då att det var gummiband i snörhålen o sen en kardborrem över...


Men se de löset vi genom o klippa loss gummibandet o trä i skosnöre.

Nu var ju gummibandet knallgult o de ville vi behålla så ut o googlade o hittade http://www.feetunique.se/

Där fann jag precis vad jag behövde!


Om jag nu varit en bättre fotograf, haft rätt ljus o inte fotat med mobil hade ni kunnat Hålla med om att man inte ser att det är icke originalsnöre!   Nu ser tyvärr insidan mer grönaktig ut;-) i verkligeheten är de gymt likt!


Synd är bara att snörningen inte går ända upp, men det r ändå bättre justeringsmöjlighet med detta än som det var innan! Nästa gång vi behöver köpa skor till henne har hon nog äntligen kommit upp i "magiska" 31 o då e de lättare att hitta knytskor har vi upptäckt!

Av med-moteds - 4 september 2013 09:05

fredagen ägnade jag åt att köra runt o kika efter olika företag som jag kan kontakta om ev arbetsträning. Helt slut när jag kom hem:-(


Minns knappt va vi gjorde om vi gjorde något på em/kväll...


Lördagen åkte vi o plockade hallon, MUMS!! o myyycke bättre för mig än att plocka Jordgubbar;-)

Tyvärr är hallon ganska dyra, men gott blev de jag gjorde.


va snabbt förbi en loppis, men inget för mig. in snabbt i en liten butik i stan o köpte ett fat från gerbera http://gerbera.nu/ till ett kalas vi skulle på dagen efter.


Så var de ju dags o ta hand om de 3 kg hallon vi plockat...

Återigen har jag glömt bort att jag måste ta de lugnt o ta saker pö om pö.....

SÅÅÅÅ jag bestämde mig för o göra sylt, saft o hallonsås...

ja ja roligt var de o gott lukta de o gott blev de vi testat, MEN jag rasade o hamnade i soffan resten av kvällen...

Att man aldrig lär sig!


För eget minnes skull använde jag följande recept:


Hallonsaft!!

recept lånat från http://www.ica.se/recept/hallonsaft-712789/ som lånat från http://www.dansukker.se/

jag gjorde halv sats

Ingredienser

  • 2                                        kg   hallon (2 kg hallon motsvarar 4 liter)                                   
  • 1 1/2                                        l   vatten                                    
  • 1                                            citron                                    
  • 1                                        kg   strösocker                                    

Så här gör du

Bra att veta när du ändrar antalet portioner

Detta recept är gjort för 1 sats  portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.

  1. Skölj hallonen. Koka med vattnet i 5 minuter. Häll upp i silduk och låt självrinna i 30 minuter.
  2. Rengör grytan och häll tillbaka saften. Tillsätt socker och citronsaft. Koka under ständig skumning tills saften är helt klar.
  3. Häll upp på varma, väl rengjorda flaskor. Förslut. Förvara svalt. Lägg gärna lite färska hallon i saften när den serveras.

Hallonsås!!

Receptet lånade jag från http://sandrassotsaker.wordpress.com/2012/06/20/varm-hallonsas/

Till ca 4 portioner behöver du:


  • 400 g hallon
  • 1-2 tsk vaniljsocker (beroende på hur söta hallonen är)
  • 1/2 dl socker

Gör så här:


  1. Lägg hallon, vaniljsocker och socker i en kastrull.
  2. Låt detta koka upp, rör om och låt sjuda nån minut så sockret smälter.
  3. Ta av kastrullen från spisen och häll hallonsåsen i en sil som du ställt över en bunke eller liknande. Hjälp till att pressa genom hallonen med en sked så att det till slut bara finns kärnor kvar i silen.
  4. Rör om i såsen, häll över glassen och servera!

För en syrligare sås kan du utesluta strösockret!


Rårörd hallonsylt

recept lånat från http://husmorsskolan.blogspot.se/2011/07/rarord-hallonsylt.html

1 liter hallon
ca 1 - 1½ dl socker

Rensa bären. Mosa dem med gaffel. Rör i sockret.

Förvara sylten i kylskåpet. Tänk på att den här sortens sylt inte har samma hållbarhet som kokt sylt. Om man vill spara den längre än någon vecka bör den frysas!


Kokt hallonsylt

recept lånat från http://receptfavoriter.se/recept/hallonsylt.html

  • 1 liter hallon
  • 500 g strösocker eller syltsocker

Tillagning:

  1. Rensa hallonen. De behöver inte sköljas.
  2. Lägg hallonen i en stor kastrull och tillsätt sockret.
  3. Tillsätt ev. pektin enligt pektinpaket (behövs ej om du använder syltsocker).
  4. Koka hallonsylten i 10 minuter på svag värme. Rör och mosa gärna ihop hallonsylten lite med en slev eller potatisstöt.
  5. Häll upp sylten på väl rengjorda burka och sätt på lock direkt. Du kan koka burkarna i vatten (sterilisera) dem innan. Eller kör i ugnen på 125 grader en halvtimme.
  6. Öppnad burk hallonsylt förvaras i kylen. Oöppnad burk håller sig svalt och mörkt. Har du använt syltsocker så håller hallonsylten flera månader oöppnad.



Än så länge har vi bara testat den varma hallonsåsen, men jisses sååå god den var! Kunde ätit endast den med sked!

Mina föräldrar fick en liten flaska igår o kommentaren var att den va hiskeligt god men tog slut för fort typ... Försvinnande god använde de bl.a i beskrivningen.


barnen har4 testat saften o den var god åtminstone i sonenens smak men jordgubbssaftten får högre betyg fortsatt. Kanske tur det m tanke på literpriset;-)



SÖNDAGEN


tog en soft morgon trots att jag vaknade tidigt.Gjorde hallonkräm till frukost!

 Pågarna drog tidigt till matchsamling.

Vi töser skulle oxå ner o kolla men jag fixa inte o cykla idag o behövde stol m mig så jag tog bilen o mötte upp cyklande dotter.

STOOOR lycka idag när de slog till med premiär på att ta 2vinster!! vinst i bägge serierna, gött!!


Sen ordna vi till presenten  o åkte på kalas. Där vi var på kalas är ganska trångt o inte optimalt för mig, men jag fick en liite bättre sittplats denna gången, dvs på en kant av soffan o inte totalt inklämd mellan andra. Kunde tom ha tallriken på soffbordet o inte i handen då jag åt...  Dock inte optimal mat för min mage. Fika (mjöl) glasstårta ( laktos) o stark mat som man fick mildra med creme fraisch för o fixa äta den ( starkt + laktos) Men ja jag tog ju endast lite för o skona vad jag kunde.

Blev väl ca 4h borta o sen blev det soffan ett tag innan jag gav upp o la mig i sängen tidigt!

Av med-moteds - 4 september 2013 08:49

Firade vi i slutet av förra veckan. dottern fyllde år o givetvis väckte vi andra henne med skönsång??!!, kladdkake  men ljus i o varm chokladmjölk o fina paketer!

 

Ljuset var samma ljus som storebror hade i sin kaka för 3 år sen:-)

 


Paketerna innehöll bl.a termoridbyxor, ridbyxor, tröja, tidning.

Ridbyxirna är dock försmå trots att vi testade dem o då var de för stora i Juli... Men för oss är det positivt, hon har växt!! har varit lite sämre med den biten nämligen ett bra tag:-(


På sitt kalas fick hon helt med kalaset färgmatschade rosor. De stod såå himla vackert på födelsedagen, o står än i skrivande stund (11dar ef.) står majoriteten av dem fint!


Tror inte jag skrivit upp vad hon fick av släkten, men det trillade bl.a in en kamera, nya träningskläder, cykelhjälm, minavännerbok, hårfärgkritor, godis, presentkort i leksaksaffär, skolväska....

Tror allt att de gick runt för dottern att bli 7;-)  

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards