med-motEDS

Direktlänk till inlägg 11 september 2013

ORDLISTA med krångligt läkarspråk

Av med-moteds - 11 september 2013 11:30

Som patient i vården o mamma till 2 barn som är i vården de oxå så stöter man på diverse krngliga ord;-)

Nu har jag ju periodvis läst i våra journaler, sökt info på nätet om våra bekymmer osv.

för att underlätta för mig själv har jag googlat, frågat o läst mig fram till enklare beskrivningar av många ord från läkarspråket.

Jag är ingen läkare eller sjukvårdskunnig så ta inte mina beskrivningar på fullaste allvar. Jag har som sagt letat mig fram till en  för mig o min man mer lättförstålig förklaring.


Nu delar jag med mig av en del av dessa ord. knaske kan någon bli hjälpt av någon förklaring, men som sgat de är inte huggna i sten;-)


Migrerande

Förflyttar sig

Genes

Uppkomst/ ursprung

Intermittent

Tidvis/ återkommande

Kardiopulmonellt

 

Merendeles

Vanligen

Subkutana Resistenser

något ”konstigt” under huden

Prominent

Framstående

Hudsensibilitet

Sträckförmåga/elastisitet

Dorsalextension

Böja leder uppåt mot ”rygghåll”

Dorsalflektion

Böjning av kroppsdel mot dess   ”ryggsida”

Bilat

Båda sidor

Planovalgus

Plattfot

Valgisering

Kobent

Calcaneus

Hälben

Inguinala hernia

Ljumskbråck

Hypoton

Muskelsvag

Proctalgia fugax

Kramp i ändtarm

Sterenalrand

 

Thoracal

 

Lumbal kyfos

 

Elfores

Sätt att kolla inflammation genom   plasma

PIP

 

Patella rörelse

Knäskålsrörelse

Bulbena

Kriterier för överrörl. Fler leder   än brighton

O värderar fynden annorlunda även   balans tex.

GeneReviews

Expert, gentestning för diagnos   ledning &

Genetisk rådgivning

Kardiovaskulära

Hjärt o kärlsjukdomar

Gastrointenstinala

Har med mage o tarmkanal, slemhinnor att göra,

hormoner, matsmältning,   magsaftsutsöndring

Ekokardiografi

Ultraljud av hjärtat

Myofacial release

Myofacial friläggning, liknar   bindvävsmassage,

frilägger muskler o bindväv   myo=muskel

fascia=bindvävshinna

Heliobacter pyroli infektion

magsår


Sen har jag ju läst en del om vilka collagen osv som är inblandade i de olika typerna av eds o där e ju en djungel, men lite ville jag anteckna

Klassisk eds

Påverkas COL 5A1 eller COL 5A2

Collagentyp   V

Fibrillerna är oorganiserade o store än normalt,

 långa Qarmen på   kromosom 9

COL5A1

Kromosom 9 lokus 9q34.2-q34.3

COL5A2

Kromosom 2 lokus 2q14-q32

Hypermobiltyp

Kromosom 6

  
  
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av med-moteds - 4 januari 2017 13:01

När andra skriver årssammanfattningar kör jag en 4månaders summering av september-december 2016. Bloggtakterna har varit som bortblåsta, vilket jag så klart ångrar nu i efterhandL Inte ens min migränkalender har jag fyllt i som jag borde. Jäkligt t...

Av med-moteds - 31 december 2016 13:00


1december äntligen fick jag till att fastande komma ner till vc o ta B12 o två magsäcksprover. Loppan ett par timmar i skolan. På ridningen fick loppan testa en av fjordingarna. Efteråt va hon HELT slut. Röd i huvudet o matt. Hon o pappa fick gå o ...

Av med-moteds - 30 november 2016 12:45


1november var ja o snäckan inne på pedodonti för koll av hennes 3:or bl.a Därefter åkte vi på min akupunktur. Bägge kidsen var med för sen susade vi upp till mormor o morfar. Bytte däck på bilen o lappade stenskottet. Donnan något snuvig   2nov...

Av med-moteds - 31 oktober 2016 09:00

1oktober besökte vi svärfar med en present o fika inför hans födelsedag. Vi kan inte komma den dagen han fyller.   2oktober pälsade mannen o jag på oss o drog i lite regn in till storstaden o deras folketspark på barnloppis. Men hjälp vad folk ha...

Av med-moteds - 30 september 2016 12:45

1september skulle son o man samla hönor åt klubben, men se sonen blev i sista stund inkallad på match så mannen fick äran att åka själv;-) Undertiden var ju så klart loppan o jag på världens bästa plats- ridskolan!   5september ringde de i min ...

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards