med-motEDS

Alla inlägg den 15 maj 2013

Av med-moteds - 15 maj 2013 09:52

Onsdag 15 maj           H                  M

Hassel;                             iu                          iu             

sälg, vide;                   medelhöga              medelhöga

Bok;                    medelhöga/höga       medelhöga/höga

Gräs;                               låga                    låga

Alm;                                 iu                          iu

Gråbo;                              iu            

              iu            

Björk;                             höga              medelhöga/höga

Al;                                    iu                        iu

Ek;                       medelhöga/höga          medelhöga


Tog tablett på morgonen efter att jag kännt mig lite stopp i näsan, allmänt tung i huvudet o stopp/ tryck ut i öronen o klibbiga ögon. Sonen lät stopp, även igår. ja kände mig risig igår.



Torsdag 16 maj                   H                        M

Hassel;                             iu                          iu            

sälg, vide;                  låga/medel          medelhöga

Bok;                    medelhöga/höga       medelhöga/höga

Gräs;                               låga                    låga

Alm;                                 iu                          iu

Gråbo;                              iu                          iu           

Björk;                   medelhög/höga              medelhöga

Al;                                    iu                        iu

Ek;                       medelhöga/höga          medelhöga/höga


Inte tagit någon tablett pga magen igår. trycker ut i öronen o lite snuvig

Av med-moteds - 15 maj 2013 09:33

¨Måndag 13 maj

besök på ortopedtekniska för utprovning av dojjor...

Kom dit, fick parkera i ett p hus en bit bort.

Skulel anmäla mig o då passerar en kvinna som tappat parfymflaskan över sig:-o

Fick fråga i receptionen om de strax var min tur elelr om jag kunde gå ut o lufta mig för nån har dränkt sig i parfym. Jo då jag fick genast komma in på ett rum, service!

Tyvärr e inte specialskor alltid så roliga för en i 30 års åldern:-( o inga alls fanns hemma i min strl....

Så vidare till skoaffären där jag köpte mina vårkängor. Hade ju redan då sett en typ ballerina som jag skulle kunna tänka mig. O hellre jag betalar nåra hundra mer o får en sko jag tycker om än o betala 70 för en ful;-)

Tyvärr hade jag otur med expediten denna gången, den andra tjejen är så himla duktig.

O sen va de så att de har bara 7 dagars öppet köp o jag ska tillbaka för inläggsutprovning på ortopedtekniska först 27 maj vilket innebär att jag vill ha skorna med mig så de kan se att de funkar bra m inläggen, om inte vill jag retunera skon. O de gick ju inte nu så jag åkte utan att ha köpt skor men med minnet av vilken modell. Nån annan butik får sälja de skorna till mig. Kör inte 10 mil för o köpa dem dyrare när jag inte ens fick vettig hjälp.

                                            


Tisdag 14 maj

hade jag planer på att åka till köpcenter för bla retur av ett par skalbyxor jag köpt till donnan.

Men jag orkade inte helt enkelt.

hade först möte med kuratorn o sen direkt till träningen ( se eget inlägg)

Därefter va jag trött.

Vid lunchtid börja jag nästan känna mig febrig o hängig. Förkylning på g eller pollen??? eller har jag tagit ut mig på träningen?

Tog de iallafall lugnt på em.


Ringde om ev arbetsträning, men de kan nog bli svårt.... verkar som att kapitalvarubranschen ahr de riktigt tufft nu:-(


Ridning m tösen o farmor kom dit o kikade.

Först red de en massa volter, ridvägar osv inne. Donnan red den lille svarte ponnyn som går så fint!

Sista 10 min fick de göra premiär på utebanan. Donnans ponny o 2 andra tyckte tydligen de va kul o komma ut för donnans ponny tog galopp ut ur ridhuset, men hon fick snyggt stopp på honom o satt kvar:-)


Under tiden vi var på ridning va sonen på fotboll o mannen murade upp sista lagret på jordgubbsbänken. Nu skall bara framsidan putsas o ev ska hela målas sen är den klar att fylla färdigt m jord o sen plantera gubbarna o hoppas på en juste skörd!


Frös o kände mig ruggig på kvällen.


Onsdag fm är de nu o jag vaknade upp lite stopp i näsan o med lite klibbiga ögon. E de förkylning på g eller e de pollen? För min egn skull tänkte jag göra ett inlägg m hur pollenprognosen ser ut för o kunna jämföra. Jag visar ju ingen allergi på tester så jag vet ju inte att det är tex björk jag reagerar på, men nåt...

Sonen lät oxå lite stopp o igår em tyckte jag han verka lite låg. Men kom på att han fick ingen allergitablett igår o fick de i söndags tro??

Idag tog vi alla tre våra loratadin o hoppas de hjälper. Förkylning slipper vi gärna nu. Vi ska ju till mina päron i helgen. Det vankas allsvensk fotbollsmatch för son, man o pappa, uttagning till falsterbo horseshow ponny allasvenskan för donnan o mig o ev mormorn o sen blri de kalasande på lördagen för bror o farmor.

För se bror min har vi sjungt för imorse, eller ja han slapp min röst mer än vid hurrandet!


Ska nog ta de lite lugnt idag för o inte trigga igång ev förkylning, men de ska bli varmt o skönt idag tydligen så lite får jag ju gå ut;-) Köra nån skottkärra m jord till jordgubbsbänken kankse?


De spirar så härligt i trädgården nu!

citronmeliss   genomglaset Citronmelissen börjar grönska                                           

    En tjuvkik genom drivbänksglaset

  Drivbänken   Stockrosor  

Röd/gul lök o potatis syns tydligt.                              Här växer svarta stockrosor i väntan på flytt till

Några andra små gröna blad skymtas också efter                          mina föräldrar

andra sådden ( första brännde)


I em ska vi på utvceklingssamtal me sonen i skolan, han sista m denna fröken o i lågstadiet:-O

Tänk donnan börjar lågstadiet o grabben i mellanstadiet, vart tar åren vägen? ?? Inte blir väl jag äldre:-o


Utvecklingssamtalet gick jättebra. Sonen har verkligen koll på när nåt går bra/dåligt. Vet att han sagt två ggr att mattedelen i natioenellprovet inte kännts så bra, oh nej de stämmer några hade han full pott på nåt hade han nåt fel på o så två med något mer fel. Det ena har han nog haft en kass dag för de e inget jag tor han skulle missa så egentligen.... Men men, spelar inegn roll! Svenskan va i princip full pott så han e ju mer än väl godkänd i nationellaproven även om de inte får betyg i 3an.

Fröken var fortsatt mycket nöjd med honom o han får fina ömdömmen av alla lärare! Skönt! Hoppas de fortsätter så på mellanstadiet!


jag gick ut i trädgården o skulle lägga tidningar o fiberduk mellan gammal jord/ trädgårdsavfall o den nya plantjorden i jordgubbsbänken. Men se bara man luta sig lite på lecablocken så lossna de:-( måste va gammalt bruk. Så den får lagas innan jag kan fylla på med jord.

La ut fiberduk i bokhäcken iallafall. Skall försöka slippa undan ogräset!


ska vi nån gång anlägga ny trädgård skall jag investera i Myyyycke svart markväv. Alla rabatter skall täckas med det i några år för o kväva ogräset underifrån o sen skall det på ett rejält lager med marktäckning där marktäckaande växter inte fått ordentligt fäste;-)


Torsdag 16 maj

städorskorna kom. Asså jisses va de är oförsiktiga eller ja de var bara en av de ordinarie idag. Vikarien var en mamma till en av sonens träningskompisar.

Fick nån form av dåligt samvete för att hon skulel städe i mitt hem. Så stort o fint sa hon....

Men ja jag får se de så att de ger henen jobb helt enkelt o jag e inte bara lat o slipper undan städet utan de beror på min sjukdom o den vill hon nog inte byta med mig....

Gick ut lite i trädgården o la täckväv i mellan några av potatisraderna. Skulel lägga kakao i lavendeln men de blåste som bara den:-(


PÅ kvällen red dottern igen en missad lektion. ja hon släpades bredvis den lille svarta ponnyn:-( " syskon som var med var väääldigt busiga o for rundor så nrä dottern kom på gårdsplanen skrämde de hennes ponny som for iväg o hon for som en vante efter. De värsta avr att trots att jag sa till föräldrarna vad som hänt så sa de varken förlåt eller till sina barn:-O

Gruppen hon red i hade minst 2 elever i hennes ålder men de hade börjat i januari o vilken skillnad !! så mycket mer dottern kan! Kul o se!


När vi kom hem hade mannen murat upp de raserade leca blocken på jordgubbsbänken igen.


Fredag 17 maj, Norges nationaldag!

Vc besök angående trolig nöt/mandelallergi. 3 rör blod tog de på mig, svar om en -två veckor. Man kollar även gluten när vi nu är igång.

ner på stan o prova klänning till lördagens kalas. Hittade en o hör en som har en kupong, hängde undan till em;-)

Mötte min handläggare på AF nere på stan o berätta om mitt samtal till ett företag om arbetsprövning. lovade o maila ner infon till honom. När jag kom hem ringde jag 2 nya företag. ena nappade o skulle återkomma. de andra var ansvarig ledig.


Hämta barnen o ner på stan o hämtade min klänning med 30% rabatt!! Köpte glass till barnen o present till min bror.


hem o vilade o packade.


Mannen kom hem o vi drog till mina föräldrar. Son man o pappa drog vidare på fotboll medan dottern o jag åkte hem t min bror o hans familj. Kusinerna härjade först i hans trädgård o sen spela de spel på datorn.


Lördag 18 maj

Vaknar upp hemma hos mamma o pappa med grymt ont i ryggen, natten har varit en pina:-( Ipren

jag dottern mamma o donnans kusin åker på en hopptävling på min gamla klubb!

hem o fixa till oss o vidare till min farmor på kalas. Mumsigt kallskuret o sen jordgubbstårta. Gick till en park så barnen lekte lite mellan mat o fika. Kisen va jätte kelig.

Åter t mamma o pappa o grillade fläskfilé väääldigt varmt idag


Söndag 19 maj

Vaknar hos mamma o pappa denna dag med mindr ryggont men mer huvudvärk. klädde på mig o tog en promenda i det väldigt fuktiga vädret. Blev stannad hos en av deras grannar som snacka o snacka... jobbigt ämne.

Frukost o ipren o alvedon.

Körde in till stan för lite ärende, skokik o jordgubbsplanteinköp bla. Nåra skor fann jag tyvärr inte.

hem o luncha m bror m familj. vilade lite tog relpax.

Gick ut i friskluften lite. Mullra nåra timmar på morgonen o sen lite ösregn men uppehåll på em.

Käkade kvällsmat där o sen koppla vi vagnen o körde hem. hade den med oss pga elfel som min pappa skulel kolla på.

Somna nog ganska snabbt efter hemkomst.


ja så var en vecka till passerad



Av med-moteds - 15 maj 2013 09:01

Måndag 6 maj

Mannen o jag hade inbokat möte på skolan, sk elevhälsokonferans.

Blev ett helt ok möte måste vi väg säga. Mer vill jag inte outa här på öppet forum av hänsyn till dottern.


Ti 7 maj

Dottern hoppade över ridningen o sonen hoppade över fotbollen; det var kalvinknatet ju!

Det innebar en kväll på plats.... anmälan  17, löpning 17:30 samt 19:15

Vi packade picknickkorgen o tog oss dit efter att jag haft ett raseriutbrott pga stress. Jag fixar verkligen  inte att stressa längre:-(

Barnen va jätteduktiga o kämpade tappert! 3:e gången för sonen o han va själv väldigt nöjd med att ha förbättrat sin prestation!

            


Onsdag 8 maj

Min gamla ponnys 31års dag, hmmm undra om han lever än?? hoppas inte

Satte potatisen i trädgårdslandet!

Fotboll för grabbarna o direkt efter de så packade vi in oss i bilen o drog till husvagnen!


Torsdag 9 maj

Vaknade upp i husvagnen med jätte ont i nacken o ner i ryggen. Låg kvar i sängen en stund men till sist gick de bara int elängre. Tog ipren o fyllde på 4 h senare o även en alvedon, men nix huvudvärken ville icke släppa.

Åkte o handlade hem mat o vid köttdisken hade nån dränkt sig i parfym.

Slappade hela dagen.

Tog relpax på kvällen o hade svårt o somna.

La in uppblåsbara liggunderlaget under bäddmadrassen i husvagnen för o se om jag får mindre ont i rygg o nacke då..


Fredag 10 maj

Vaknade upp o huvudvärken va väck! skönt!

Men som vanligt har jag mer värk efter relpax:-( denna dag tillkom en armbåge som itne ville räta ut sig ordentligt o de gjorde ont både i armbågen o upp i axeln. Smärtan eskalerade vid lunchtid typ. Sonen masserade mig o sen gick jag på smärtstillande.

Har jag legat o spännt mig för att liggunderlaget va smalt o gjorde en sluttning vid kanterna??( sjg ti 14 trodde de va leden i armbågen, jag tror på en kombo m nerver)

Hade en fruktansvärt öm punkt strax över armbågen vid leverfläckerna när sonen masserade.


Direkt på morgonen packade mamma pappa o donna in sig i bilen å åkte till sjukan för o träffa en reumatolog med donnan om hennes värk o trötthet.

Besöket gick jättebra, bra läkare o donnan samarbetade bra även om hon tyckte i va lite tråkiga när vi pratade massor först;-) mer berättar jag för den som vill veta, annars blir de i privat inlägg.


På em bakade jag årets första rabarberkaka, rabarbern växer så de knakar just nu!

       rabarber2maj               rabarber15maj

                        Bild tagen 2 maj                                               
                       samma rabarber fast 15 maj


Givetvis ringde vi o grattade min farmor oxå!


Sov med liggunderlaget igen


Lördag 11 maj

Ont när jag vaknade men inte superont, armen fortsatte o klödda ipren intag

Idag slog vi ner förtältet! trist men sant! hade toppenväder till det. När vi hade taket kvar såg vi hur molnen tornade upp sig:-( Men vi slapp regnet, de kom först då vi lagt oss på kvällen.


Sov utan liggunderlag för o se om de gör skillnad nu då.


Söndag 12 maj

Vaknar med fruktansvärt ont framförallt i ryggen. bara att dra sig upp o på med kläderna sen stapplade jag en liten runda på campingen. I vanliga fall aknske den tar 5-7 min idag tog den dryga kvarten:-(

Hämtade ut liggunderlaget o gjore lite av mina träningsövningar på gräset o så in o tog en ipren.

Mycket gick sen på ren vilja:-(

Tom så grannen bredvi han undra va som hade hänt:-(


Vid middagstid fick vi hjälp av granngubbarna att putta ut vagnen o sen koppla vi o drog hem:-(

Tömde ur de viktigaste o sen attackerade vi trädgården!


ett lager på jordgubbsbänkens framsida murade mannen upp o sen klipptes gräset.

jag sprutade en massa ogräs o planerade hur vi skall fixa till vid vår nya gång som tyvärr spricker i kanterna:-(

Googlade fram färg till betong så vi kan gjuta en kant runt om. Det tar ju ett litet tag innan gräset är ända fram o så pass stabilt att de håller imot i kanterna.


Fixade oxå det sista i trädgårdslandet höll jag på o skriva, men jag pysslade lite där iallafall. Löken satte jag ju för nån vecka sen.


till lunch blev det grillade burgare på altanen! Jättefint väder till allas lycka!


Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards