med-motEDS

Alla inlägg den 8 oktober 2014

Av med-moteds - 8 oktober 2014 13:39

Fick på tisdagens PTT uppgift att skriva ner vad vi skulle göra under dessa 3 (5 m helgen) tillämpningsdagar.

Hmmm tur vi bara fick 10 min på oss för jag skrev o skrev o kunde nog skrivit ännu mer....


Men så här såg min lista ut. Tänkte här bocka av när jag gjort det jag tänkt mig!


*Avslappning- hitta musik till det ( waterfalls?)

*Läsa instruktioner till kameran ( när jag vilar kroppen på soffan)

*Gå en promenad varje dag - tänka på ergonomin   

*Titta på träningsprogram med dottern

*Tänka på att ta pauser in i mellan & däremellan arbeta ergonimiskt, skonsamt


( Ev börja fundera på frågor/tankar till IRP för o vara förberedd/lugn inför möte - stresshantering.)



Onsdag

*Gå en promenad varje dag - tänka på ergonomin- gick runt de 4 husen o tänkte på armpendlande både där och när jag hämtade i skolan


*Tänka på att ta pauser in i mellan & däremellan arbeta ergonimiskt, skonsamt - Svårt o sitta bra vid datorn, hänger mycket. Behöver verkligen kilkudde o troligen även avlastningsskivan. Kanske hjälper korsetten oxå??


*Avslappning- hitta musik till det ( waterfalls?) - musiken inlagd. Lite sisådär med avslappningen.



Torsdag


Vaknade o fixade utflyktsfika till dotra.

Kände av nåt lite tjockare i halsen o nåt lite snuvig. Kände mig varm i kroppen o tog tempen 38,4, sänktes som tur var sedan under morgon/fm. Vid 12 hade jag 37,6 strax efter jag hade svalt medicinerna.

Det fick alltså vara en lugn fm med datorhäng o bloggläsande. Sugen på o börja läsa instruktioner till kameran, men tar mig inte riktigt för något....

I em är det utvecklingssamtal i skolan för dottern. Velar fram o tillbaka med om jag ska med eller låta mannen ta det själv. Jag vill med, men orkar jag? o ja behöver träna på o släppa lite på kontrollen oxå... Ja vet att mannen fixar det, men alla sånna grejer med skolan är jag alltid med på! Oftast mannen oxå, men jag har ALDRIG missat ett utvecklings samtal på de 6år jag haft skolbarn eller de 10 år jag haft barn i barnomsorg/skola... Tror jag missat 1 föräldramöte o de var i våras när vi var i USA.

Har iallafall skrivit ner lite punkter på sånt jag vill att vi ska ta upp med fröken så har mannen ett underlag. För jag tror jag skall hoppa över det, jobbigt nog.... Men får spara på krafterna till ridningen sen istället;-)



*Läsa instruktioner till kameran ( när jag vilar kroppen på soffan) - fast jag satt vid bordet o antecknade samtidigt som jag testade olika funktioner. Hottade ett par funktioner som jag tänker mig att börja öva med. Den svenska bruksanvisningen hittade jag inte:-O

 

Tog mig en sovstund på em när man o dotter var på utvecklingssamtal.

Väldigt ont i höftpartiet.

 

Med på ridningen på kvällen- wow vilken banhoppning!!! 5 hinder I galopp med den lille vite

 

 

Fredag

Vaknar vid strax innan 6 med svåra smärtor i höftpartiet. 37,5 i temp. Lite slemhosta.

Käkade frukost o begav mig iväg med husvagnen som skulle på service av bromsar. Kikade så klart på lite nya vagnar när ja ändå var igång;-) http://www.polarvagnen.com/utforska-polar/husvagnar/modeller/polar-700/ denna e ju inte helt fel;-)

Körde hem o plockade upp dottern som var på väg hem från skolan. Vilade.

Blev ingen regelrätt promenad idag.

*Titta på träningsprogram med dottern - bestämde hur vi skulle lägga upp "belöningsbiten"

Rensade ur sonens garderob gemensamt med honom. Vi slängde ut ett helt gäng med för små skjortor o ändå har han 9 st kvar;-) Men bättre plats o hänga de nu;-) o 2 papperspåsar med för smått blev fyllda, några få plagg flyttade in i växa till sig lådan i dotras rum o en ehl del plagg skall slängas/ användas som målarkläder. Skönt o få sortera ut så! Måste bara inventera hur mycket han har av varje inför vår kommande ullaredstripp.

Åkte ner o köpte mina glasögon:-o


Lördag

Fotbollsmatch, men dottern o jag tog de soft på morgonen o anslöt senare.

Grabbarna vann med 6-1 sonen blev småsur för det sista målet då han hade hoppats på o hålla nollan.

*Läsa instruktioner till kameran ( när jag vilar kroppen på soffan) - tränade på ena inställningen med sportvariant idag.

Körde upp till mina föräldrar då mannen min skulle hjälpa min bror o hans tjej med deras flytt.

Min pappa jag o dotra åkte ut i skogen. De andra två plockade svamp, jag nöjde mig med o plocka mossa o grenar med lava;-)     

*Gå en promenad varje dag - tänka på ergonomin- blev ju en skogspromenad:-)

Sen vilade o slappnade jag av i denna posen    

 Njöt för fullt!


Söndagen


Dagens promenad *Gå en promenad varje dag - tänka på ergonomin- fick bli inne på sjukhuset då jag besökte en härlig EDS vän som ligger inlagd sedan ca 1½ vecka tillbaka. Jävla skitsjukdom. Må ja aldrig bli så sjuk som hon är nu! Lider verkligen med henne o hennes familj! puss o kram på dig J om du läser detta!

Tog de mest lugnt hemma hos mamma o pappa annars innan vi åkte hem o jag skrev klart om mina rehabdagar.

Dottern läste godnattsaga för mig;-) hennes veckans bok som vi slarvat med o nu låg efter i....


Av med-moteds - 8 oktober 2014 09:34

Ja fick ju mitt P-tillstånd för någon vecka sedan.

På kommunens hemsida kan jag hitta info om hur det gäller med regler i kommunen.

I vår kommun är det fritt att parkera på handikapp platser o vi får längre tider där det är tex 10-30 minuter med p-skiva i vanliga fall. P skivan skall användas.


Men så parkerar jag ganska ofta på Q-parks parkeringar o där är det andra regler o betydligt tuffare straff om man gör fel... Så va gör ja då, jo ja kontaktar så klart Q-park för o få reda på deras regler. Men se så lätt var visst inte det.


Första samtalet gjorde jag redan innan jag fått tillståndet beviljat o då pratade jag med en kille som sa att det berodde på HUR det var skyltat, men var det inte skyltat med avgift så var det fritt. Ok fine tänkte jag.

Men så kom jag på sjukhusområdet o det är skyltat med avgift på en stolpe men inte på den som handikappskylten satt på... så ja tänkte att de va bäst o ringa nu när ja hade koll på hur skyltningen såg ut.


Samtal nr 2: efter att ha chansat på ett av deras val så svarar en kille i andra änden. Jag förklarar min fråga om avgifter/icke avgifter på deras handikapp platser varpå han direkt säger att jo de e alltid avgift. Ehh okej kontrar jag, när jag pratade med din kollega sa han att det skulle vara skyltat med avgift, annars fritt o nu undrar jag om den skylten måste sitta under handikappskylten. Ehh vänta lite svarar han o återkommer med att han tror det men vet inte o den avd som har hand om det jobbar 9-12, jag ringer så klart efter det.... bara att återkomma en annan dag...


Dagarna går eftersom jag är på rehab, under tiden chansar jag på att det är fritt. Har inte lust o betala till dem i onödan;-)


Samtal nr 3: massiv kö o ja får välja ett val som ja inte vet om det är rätt o nä så klart inte. Kopplas vidare o hamnar hos Kontrollavgiftsavdelningen. Men jo de visste tydligen deras bord.

O det var så som jag trodde. För att jag skall behöva betala avgift om jag parkerar på en handikapp plats skall det på samma stolpe som P o handikappsymbolen vara skyltat med avgift.

Handikappskyltning  

qpark


Så nu har jag iallafall bättre koll! O så upplyste hon på Qpark mig om att jag INTE får parkera på P-förbud där Qpark bevakar. Ok tackar för infon! 

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards