med-motEDS

Alla inlägg den 7 oktober 2014

Av med-moteds - 7 oktober 2014 18:03

Tisdag idag o det innebär att det redan är slut på platsbelagd rehab för 3e veckan:-O

Jösses så fort tiden går, skrämmande!

Men nu ska ja berätta om måndagen o tisdagen.


Måndagen 6oktober

Fick ett fint inlägg på fb av makens "fd" kollega på morgonen. Gjorde mig glad! Tänk så "lite" som kan glädja en!

Lämnade en dotter med fortsatt nackont i skolan o fick berätta för fröken. Hon hade visst sagt till fröken ett par ggr under dagen men fröken tyckte att de blev ju ändå inte bättre av o va hemma...

Körde in till rehaben som varade från 9- 14.30 

Dagen började inte så dumt på plats med avspänning;-) "satt" på den där lutande saken o hade de riktigt mysigt. Ja nåt trycker uppenbarligen på en punkt vid hö skinka/ryggslut.

Fortsatte direkt efter med F= fysisk aktivitet på schemat o då tog sjg med mig själv in i ett rum för o påbörja mitt egna schema. Men ja riktigt så blev de inte... Vi började prata om mitt träningsprogram ja har hos min sjg o sen fick hon ur mig mina krav på mig själv med vad som är träning. Saker som sitte ri bakhuvudet från det att man fått höra att om ja tränar så kommer ja bli bra typ... jo tjena. J a vet ju mycket väl att så funkar det inte med en EDS diagnos, emn ändå sitter de så djupt hos mig. Kom sen in på att även dottern ska träna o hon föreslog gemensam träning men då sa ja att dotterns fd sjg inte ville de o ja ja  va redan så svag o grät o kunde inte komma på vilka övningar dottern skulle göra. Har nog förträngt mer än ja trott.... Vi fick iallafall ett bra samtal tillsammans! Ett samtal som avslutades med att min sjg ringer dotterns sjg o sen blir de gemensamt schema:-)

Va skönt o få gå på fika med kompisarna sen o tog lite kaffe för o lugna ner mig;-)


Mötte sjg efter frukosten igen för vårt träningsprogram som vi provat ut under tidigare pass. Jag fick prova en rygg korsett som vi pratat om på fm, en fix back tror ja den heter. o ja vi blev bästisar! http://www.fixback.se/

Fick prova o gå i trappor oxå o fick lära mig att man ska kliva upp med bästa benet först o sen ska man backa ner med sämsta benet först! Detta för att om man trillar så trillar man inte lika långt! Inte dra sig upp för ledstången men hålla i den. Fick lite ont i vä knä på utsidan/under knäskålen.

Avspänning som jag åter gjorde på den lutande saken o trycket på punkten blev värre. Kanske för att jag gått i trappa o gjort uppresningar från pall så jag påfrestat en delen oxå?


PTT efter lunch o diskuterade de 4 olika faserna i en kris.

Chock, reaktionsfasen, bearbetningsfas,nyorienteringsfas. Intressant o diskutera, hade dock inte tyckt de för kanske ett år sen då de var betydligt känsligare. Uppenbart jobbigt för en del. Jag har enligt va ja tror själv hamnat i nyorienteringsfasen, men trillar tillbaka till bearbetningsfasen in i mellan. Ibland kanske tom till reaktionsfasen. Vilket tydligen är väldigt vanligt o helt normalt. 

Om man varit med om o tex mista någon brukar det ta 1 år att ta sig från ckockfas till nyorienteingsfasen medan om man får en kronisk diagnos så kan det at betydligt längre tid. Ja de va ju tur sa ja annars hade ja varit en redig segis då ja har haft diagnos snart i 3år;-) hahah


va så trött när ja skulle köra hem att ja fick ta det lilal hållet för o ha mindre trafik runt mig  o kunna stanna vid behov. Hem o la mig i soffan!



Tisdagmorgon fick ja välkomna migränen! O dottern fortsatte välkomna sin nackonda o fick ha ½ alvedon. Släppte av dottern på skolan o for vidare till reha med isen fastknuten på hö axel/skuldra. Trodde ja  hade migränmedicin med mig i väskan men tji fick jag. Så ingen kul dag alls:-(

Jobbig, trött ont o ofokuserad dag. 

Satt mest o försökte vila på PTT men de e samtidigt så intressant så de e svår to släppa de helt.

Frukost o ja va hungrig så de blev rån o kaffe idag.

In på at o ja ville bara börja sy, vill bli klar m min kudde ju! Men hon skulle snacka o förbereda för matlagning nästa vecka. Sydde sen raksömmen på ytterhöljet på v kudden. Ja fick typiskt nog min läkartid, halvtidsbedömning lagd precis på at;:-( Så ja fick avsluta efter 1h o gå in till vikarierande läkaren, en at läkare som läser till st o följer oss. Vi hade ett i mina ögon bra samtal. O ja ja trivs på rehab!

Fick sen tvinga mig bort till glasmästaren o boka ny ruta till vår ena bil. Körde förbi ett köpcenter för o lämna ett par byxor men kom på att aj inget kvitto hade med mig:-( Hungrig, inte sugen på mat men behövde socker så en muffin o varmchoklad från espressohouse. Körde hem o tog relpax o somnade en timme. Sliten som tusan sen, men lovat o hämta dottern på fritan så dit o plocka upp henne o sen lämna sonen på trummor. Dotetrn hade stukat till Hö fot på fritidsgympan o fick lindas. Haltade här hemma. Nacken verkar lite bättre skönt nog!

Inte gjort nåt vettigt sen. Sliten o ont som sjutton i kroppen! Migränen har inte släppt helt iheller o ute regnar de o blåser. Riktig höst så nu bor ja under filt i soffan resten av kvällen.




Av med-moteds - 7 oktober 2014 18:03

Lördag morgon vaknade jag mellan halv 6 & 6, alltså ärligt, det är LÖRDAG!!! Jag kan sova i flera timmar till .....

Försökte somna om, de gick bara inte, tog mobilen för o ha nåt o göra. efter ett par timmar va ja så hungrig att ja höll på o gå under, upp o tog en risifrutti med mig till sängen- Vägra stiga upp så tidigt en lördag!

På så sätt väckte ja mannen med lite smaskande o skrapande ljud      Justa klubben här liksom!


Packade oss upp o for på fotbollsmatch.

Medan grabbarna värmde upp så åkte ja o dotra o shoppa i en plantshopp en bit bort.

En mycket tuff match då de stod utan avbytare o sen fick sonen min ett knä i ljumsken i matchen o en påg fick problem med sin astma så vi fick plocka honom av planen. Ja satt sen  o klappade o lugnade honom o såg till att han fick i sig medicin.

Trots detta gjorde grabbarna en fantastisk match dock m förlust.

Sonen min blev av domaren kallad miniravelli,  han beter sig precis som en riktig målvakt- orädd o de e därför han skadas hade domaren sagt till honom! Stolt mamma. ja skadorna hade ja gärna sluppit dock;-) o säkert sonen oxå som sen fick en blå sida av pungen:-o


Fick vila mig lite när vi kom hem innan jag tog mig ut o öste ut 2 säckar till med kakaoflis i häcken.


Grym smärta sen o hade gärna tagit mer medicin men de får ja ju inte...



Söndagen började med smärta vid halv6 snåret eller nåt igen o när jag legat vaken 30 min pga smärtan gav ja upp o tog en 665 o la mig. Efter en stund somnade jag. Men det blev en extra 665 denna dagen för o reda smärtan.

ja o dotra blev sugna på o testa en paj de bakade på hela sverige bakar så vi (eller mest jag) påbörjade den. fick ta många pauser för o orka.

             

Om vi bortser från utseendet så blev den helt okej.

ja jag hade pajdegen inne för länge i ugenen, så de ska ja minska på o lika så lite mindre citronsaft nästa gång. Då kommer den bli mer lagom i syrligheten o antagligen lite fastare i konsistensen!


Låg sen i soffan tills brorsan o hans familj kom på senem. Ja jag låg kvar även då faktiskt. Orka inget annat.

Mannen lagade mat till oss när han o sonen kom hem från bollkalleuppdraget o så fikade vi på pajen o vaniljglass till efterrätt. Mums!


Så var den helgen gången!

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards