med-motEDS

Alla inlägg den 20 januari 2015

Av med-moteds - 20 januari 2015 21:45

Ja e så urusel på o komma på bra rubriker...


Måndag morgon klockan ringde 7.10 med påminnelse om att fota dotterns ridattiraljer o slutföra fotoboken. Ut o arrangerade sakerna i hallen o tog vad de såg ut som i kameran riktigt justa bilder. Ut m minneskortet ur kameran o in i datorn- INGA bilder fanns:-o ut me de igen o fota nåt annat, nä inte heller de fanns att visa i datorn. Programmet saknades i datorn:-o Insåg där o då att jag lyckats med någon mindre bra inställning i kameran som gjorde att det sparats i ett helt annat format på  minneskortet. Hade ingen tid ork eller lust o klödda med det där o då utan bestämde mig för o lägga en annan bild på den sidan. 

Klickar mig in i min fotobok som bara saknade just den sidan... Eller ja igårkväll va de så... nu visade korrekturen att ja saknade majoriteten av bilderna:-o hjälp vad hade hänt??? Mailade kundtjänst på fotoklok.se o började sedan leta felet...
Jo något hade hänt med sparandet så när jag tog ut minneskortet fanns inte bilderna kvar på datorn= inte heller i fotoboken:-o panik. Hade fått svar från fotoklok att de var på detta vis men hade redan insett de själv vid de laget. Bara o spara ner bilderna igen o dra de på rätt plats igen... Tur att mallar o ramar fanns kvar så de mesta jobbet va gjort! MEN klockan tickade över 8:00 när man senast skulle lagt sin beställning för att den ska skickas på tisdagen...La min beställning, betalade o Mailade åter fotoklok o sa att den nu var på väg. Fick min order bekräftelse o andades ut en stund. TILLS fotoklok mailade igen o undrade vart mina bilder var...

Fail!! Ja hade missat i stressen att klicka iväg bilderna... Snälla Thomas på fotoklok skrev att de ändå skulle fixa fotoboken åt mig:-) Alltså de är grymma där!! Gör alltid mina fotoböcker via dem numera o i 2 år har de fått tillverka våra julkort o iår blev det även årliga kalendrarna till farmor o mormor o de gör en aldrig besviken!

 

Andades en stund o käkade frukost i sällskap av bloggar & chatt med P som oxå har eds.

Sen var ja tvungen att ta tag i att sortera in alla dotterns kallelser, provsvar, journaler osv i en pärm. Tanken är att köra med rosa överstrykningspenna på viktiga delar. Nu körde jag med gul på vårdgivaren o datumet.

Men först av allt kopierade jag alla dessa papper för o ha kopiorna i pärmen o dessutom kunna kladda på de.

insåg att vi inte har jounaler ute för 2014 o bara from 2012. o att de saknas från vissa ställen även under 2012 0 2013. Får helt enkelt jaga tag i de oxå. Tänker försöka ha ALLT samlat nu o kunna hänvisa till de i vården när vi söker hjälp!!

På em åkte ja in o mötte mannen på sjukan o hade möte med barnsmärtpsykologen. Hon ska hjälpa oss med strategier på hur vi ska möta dottern vid smärta bl.a Får se vad/om de ger något på några gånger annars får de va!

Höll på o somna i hennes fåtölj så när ja kom hem däcka ja en stund i soffan. Ingen kraft i kroppen o rejält ont i ryggen.

 

Tisdag o dags för sjg träning.

Kroppen va trött o sliten o ömmade i ffa ryggen o fotleder när den klev upp. Men iväg till gymmet skulle jag.

Funkade över förväntan där. Gjorde bara armdrag på bollen precis som sist o inte biceps varianten. Ska se vilken av de som orsakar min jobbiga känsla i skuldran på högersidan. 

Hem o gjorde vad?

Typ inget vettigt iallafall. Försökte somna en stund innan ja skulle hämta i skolan, men kroppen var visst inte redo för sömn då.

Fixade papper som ska skickas in så vi får ut dotras journaler från 2 olika sjukhus, nu ska ALLT samlas o gås igenom!

På kvällen va grabbarna o tränade fotboll i snöblandat o då mös dotra o jag under filt i hennes säng o kollade bygglov:-) Rättvis fördelning! Fick en snabb febersläng 37.9

Av med-moteds - 20 januari 2015 09:15

En vecka är avklarad i skolan, bara 5 veckor kvar innan sportlov;-)

ja vårterminen är hackad o malen. Visserligen 1 månad längre än höstterminen, men den känns ändå kortare på något vis. det är sportlov 9dar, påsklov i 10 dar, studiedag, 1a maj, 2 dar vid Kristi himmel, ibland 6 juni.... Bara där försvinner ju typ 3 veckors skoltid. O ute blir det ljusare o ljusare, dagarna blir längre, de finns hopp om en härlig sommar, livet är lättare att leva:-)

Medan hösten bara är 1 studiedag o 9dagars höstlov. o dagarna blir kortare o kortare, regn o rusk o mörkt är det.


Ja okej nu generalliserar jag. Men med EDS i kroppen så mår man oftast bättre under vår o sommar;-)

Lördagen försåg oss med fins väder o solen sken! underbart även om de var kyligt i luften.

Om de skulle kunna bli sånt väder på söndagen oxå skulle vi ju kunna ta oss till skogen så ja fick fota kidsen lite... o så kanske rent av grilla en korv....


Kidsen ringde varsen vän. Grabben fick hit polaren H o de två satt mest vid datorn o spelade Fifa o så va de ute o lirade lite boll. Till lunch serverade jag pannkaksmuffins för första gången o de blev uppskattade!

Donnan knatade iväg till kompisen A för första gången, oxå en riktig hästatös:-) O sen kom de hit på em en runda. Precis innan hon skulle bli hämtad sa hon att hon mådde illa... ja de hade ju bara fattats att hon kräkt på  donnans rum,,,, Men lagom då skulle ja ut o fota till min IRP så töserna fick följa med ut o få friskluft!

Fotade en hel massa i trädgården, med o utan blixt. Fick helt ärligt till ett par i mina ögon sett riktigt justa bilder!

       

Till kvällsmat skulle vi ha premiär för egengjord pasta. o tjiho vad vi Lyckades, eller förlåt MISSlyckades...

De nystan ja gjorde av de som skulle va bandpasta, de blev bara en klump klibbig pasta i pastavattnet:-( Ja ja de smakade ju nåt liknande pasta men ja va duktigt besviken:-(

Får testa igen o låta bli o nysta ihop dem utan bara lägga i "banden". Vi har ju ingen pastamaskin utan skar egna "band". hupp hupp



Söndagen vaknade vi upp till ett genomgrått väder o smått dugg= inget väder för en kamera i skogen...

Jahopp va blir de va denna dagen då tro?

Skulle möta upp min bror 2mil härifrån. De va typ vad vi hade bokat o sen va de lite småfix, ja ni vet med hus o barn finns där alltid o göra...

Men vart fanns min ork, vart fanns min energi ? B*O*R*T*A va den!

framme var trötthet, matthet, smärta o ingen större lust till något. Jäkla väder vad de kan hjälpa till o styra in en på de spåret!

Ja ja, ja körde iallafall o mötte upp min bror o bytte de grejer vi skulle byta o så körde ja nyfiken förbi en gammal polares hus, o se hon va ute:-) så ja stannade o snackade en stund innan ja susade hemåt igen:-)


Tänkte bakat nya hålkakor- tror ni ja gjorde de- NÄ!!

Kom på att ja skulle upp o fota grabben på hans fotbollsträning, men de va ingen hit o fota i en gräshall full med lysrörsarmaturer...

O så fick ja den geniala??? ideén att ja skulle göra en fotobok till de på smärtrehab som ett minne av mig, en påminnesle om EDS ( för ja la dit länken till fight for eds projektet) o så som en sammanfattning av ett av mina mål på IRP´n. De tyckte ju att jag av mina nytagna bilder kunde göra ett bildspel på allt i från 5 till 50 bilder beroende på hur mycket ja kände för. O så funderade jag på hur jag skulle presentera detta bildspel o påbörjade en power point pres, men skulle ja lämna ett USBminne med de på eller hur skulle de få ta del av mina bilder?

Så in på fotoklok.se o började på de hela, kändes lite småstressigt, men ja jobba på.

Saknade bara nån bild på donnans ridattiraljer, men tänkte fixa de måndag morgon o klicka iväg beställningen... Läs mer på måndagsinlägget hur de gick...

Av med-moteds - 20 januari 2015 08:50

ja de e jag de! Har ja bestämt mig för en sak så bara ska ja göra den-TYP!

O idag var en sån dag.

Trots att jag redan på torsdagskvällen hade känt av huvudvärk som skulle kunna bli migrän o hade samma känsla på morgonen. Trots att de blåste rejält o regnade ute

Så SKULLE ja gör ade ärenden som jag  tidigare i veckan tänkt att jag kunde utföra på fredagen OM jag mådde okej. precis som att det var livsviktiga ärenden, precis som att det var skrivit i sten att det skulle ske just IDAG!!

Ibland kan ja bli så trött på mig själv! O idag vart en sån dag....


Tryckte i mig en extra ipren o begav mig iväg redan vid 9 snåret. Körde inom ett köpcenterområde men de hade inte öppnat ännu- så klart. Tänk kvinna!!

Vidare till ett biltema där ja plockade på mig nya stolsskydd till nya bilen.  

Hann fram till IKEA lagom till att de öppnade kl. 10. Där skulle ja ha lite baktillbehör. Tyvärr va den fina slickepotten slut.      

Vid de här laget hade ja rejält ont i huvudet o masserandet av nacken som ja hållt på med i bilen hjälpte bara korta stunder. Så när de bara var 1!!!! kassa öppen o ja dessutom fick en hel parfymeria bakom mig i kön ( okej de var 1!!! Kvinna ( o hennes man) men hon stank som en hel parfymeria) så fick ja stå o hålla för näsan för o inte tuppa av!

O så hade ja redan bestämt mig för o köra via mannens jobb m fika till dem. Kvitta att huvudet sprängde som fan, ja hade ju panerat de i skallen sen tidigare! Så köpte ett gäng kanelisar o så en dricka till mig själv. svepte den o styrde bilen mot makens jobb. Fick iallafall en stärkande puss innan ja styrde vidare mot net on net o snabbshoppa en  kameraväska. Ska ja nu fota lite mer vill aj kunna ha båda objektiven med mig o helst även kunna fästa mitt stativ ja fick i present på väskan oxå!  

O ja när ja ändå var ute o körde kund ej aju lika gärna ta en liten omväg o köpa på oss tåvärmare till riddojjor o fotbollsskor....

Kändes skönt när ja klicka i KÖR HEM på GPS:en vill ja lova. Men inser att de inte hinns med nån vila hemma innan donnan slutar skolan. O hon hade gått extra på morgonen till o fårn badet o hade 2 väskor att asa på så ja ville inte låta henne gå hem från skolan. En korv i bröd, en sugrörsdricka alá päron o så hemom för en relpax o så hämta en BLEK tösabit i skolan. Hem o hade ONT!!

va nöjd att ja fått gjort mina ärenden, emn sa samtidigt till mig själv att ja e KORKAD!!!

Fick slänga mig på soffan med ispåse i nacken. Sonen kom o bankade o så ispåse igen. Till sist gav migränen med sig!

Av med-moteds - 20 januari 2015 08:43

Tänk ett helt år har gått sedan jag blev sjukskriven på heltid:-o

Ett år med diverse bergodalbanemående. Vill inte tänka på hur kass ja faktiskt mådde för ett år sedan:-( Ett mående som det tog flera månader för att komma ur.

Men hur bra ja trots allt mådde under sommaren, ja om man nu tänker förhållandevis o med mina förutsättningar:-)

Tuff höst med smärtrehab o så en underbar jul men med sådär mående.

Snabbt summerat;-)



Efterosm jag missade träningen i tisdags fick ja träna idag. Men ingen sjukgymnast dök upp, såg mörkt ut på hennes rum, kanske hade hon blivit sjuk? Ja ja ja tränade mitt iallafall.

Vad som mer skedde den dagen de minns ja inte så här 5 dar efteråt tyvärr...


Ridning på kvällen o de va sånt blött o blåsigt väder ute att stackars mannen som jobbat ute hela dagen i de vädret fick åka hem o värma sig istället o så åkte vi töser själva på ridningen. Premiär i gruppen för den bruna ponnyn som kom för nån vecka sen o gissa vilken ryttarinna, jo min tös. Lyckan var stor! Ja före lektionen iallafall, mer avmättad efteråt då hon hade varit ganska pigg så donnan hade haft svårt o få stopp på henne;-) Tänk även 23åriga ponnysar kan!

Fotograferade dottern en stund i början, ty ja har ju de som mål på IRP att bli bättre fotograf, hitta inställningar o så. Men ja resultatet blev så där kan ja villigt erkänna...

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards