med-motEDS

Alla inlägg den 26 augusti 2015

Av med-moteds - 26 augusti 2015 22:15


Onsdagen började hos min läkare U:F dit mannen min skjutsade mig då migränen kom på besök.

Tog relpax på väg dit o visst tog den den värsta värken men den gav mig mervärk i kroppen samt en bakfullhetskänsla med svajighet o dimsyn.

 

Jag fick visa min migrändagbok, vilken han berömde. Fortsätt föra dagbok på anfallen, de e toppen bra o ha sa han.

O så fick ja berätta hur de känns när ja får anfallen, vad jag gör åt de o om de hjälpte.

Berätta att de sätter sig från skuldran, upp i nacken, käken upp i huvudet o gärna ut mot näsroten. Allt på höger sida till 99% av anfallen.

O att jag ibland försöker med is, ipren massage elelr så innan ja tar relpax o att ja ibland tar relpax direkt. Att de inte spelar så stor roll alltid om ja tar relpaxen direkt eller senare angående hur resultatet blir av de. Att ja ibland lägger mig efter pilla, ibland håller mig uppe. 

Att de ibland blir värre av att ligga ner då nacken krånglar, att ibland sitter anfallet kvar efter sömn o tabletter.

Att ja långt ifrån alltid vet om det blir migrän eller nöjer sig med kraftig huvudvärk.

 

Han kliade sig i huvudet. Han kan ju både neurologin-migränen o EDS o sa att de 2 i kombination är inte de lättaste o framförallt inte när magen inte tål mediciner iheller... Reagaera på min höga dos esomeprazol...

Vi pratade muskelavslappnande, o han sa att ibland kan paraflex hjälpa.

O ibland kan de rätta vara att när de e för jäkligt ta en starkare smärtstillande men inte för ofta, för då triggas lätt en läkemedelsutlöst migrän istället då ja har anfall så pass ofta... o triptaner i sig föder ofta mer smärta i kroppen som i sin tur kan föda mer migränliknande huvudvärk.

För han tror inte att alla mina anfall är äkta migrän så att säga utan att en del är eds huvudvärk som får vissa migrändelar in i sig som komplicerar det hela.

Hans förslag nu var att byta triptan från relpax till almogran som ska va en lite snällare triptan o så bara försöka ta dessa när ja verkligen måste o när ja vet att det är migrän. O så ska ja lägga mig när ja får mina anfall o försöka sova bort de (istället) så får vi se hur de går. 

 

Botox går bort pga instabiliteten i nacken o botox i käken va han skeptisk till. Kortison i käken... mm  rent spontant brukar kortison hjälpa ett par ggr sa han o sen tappar man verkan o kortison är ingen snäll medicin. Men ok att testa någon gång med förhoppning att ja kan vänja mig vid bettskenan om käken värker mindre.

 

Är rädd att de kommer bli en tuff period, men ja måste ge de en chans, ja orkar inte med läkemedelsberoende migrän igen. Ja som e så restriktiv m mediciner i min grundsyn liksom...

 

Han tyckte att det var jättebra att jag fått sjukersättning.

 

Gjorde som han sa  o la mig när jag kom hem o sov en stund;-)

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards