med-motEDS

Alla inlägg den 26 augusti 2014

Av med-moteds - 26 augusti 2014 23:00

Snart dags för kalas o efter en sommar med gassande sol o dåligt med vattningar så brukar jag passa på o piffa upp lite i mina fönster så här års.

Givetvis begav jag mig till bästa blomsterbutiken ever, min kompis butik!

På väg dit kände jag den ilande smärtan i skinkan ner i benet o tänkte NEJ!! Jag hade ju fått nya övningar hos sjukgymnasten, hade de ställt till det med nerverna igen. Hjälp! Men så kom jag på de!- Ja hade glömt ta min medicin! Tog den sen först på em, korkat! Men skönt samtidigt o känna att den hjälper!


Shoppade nya krukor så att mina svärmorstunga som fått växtspatt skall få nya bon. En ny orkidée blev det oxå. Den planterade jag lite roligt i en hängande kruka.

O så lite piff till utekrukorna så klart. Det ser så mycket trevligare ut vid dörren om där e fint i krukorna. o de kan ja säga er, de va lääängesen de va fint i mina ;-)


Pillade lite med blomster o sen fick de bli vila innan ja lämnade sonen på trummor o begav mig iväg för o shoppa en sadel till donnans kommande present. Måste säga att jag fyndade riktigt grymt!

Sadel , vojlock, sadelgjord, stigbyglar o läder för 150riskdaler! Vissst den var visserligen småtrasig på nåt ställe o 20år, vojlocken behöver tvättas o lädrena har sett sina bästa dar, men för 150kr e de kanon o till de donnan ska ha de är det helt utmärkt!!

 

Körde till Ikea o de har gått troll i mina ikea besök nu alltså! Inget kvitto med på det jag skulle lämna i retur! Kom hem med rätt backar, men då visar de sig att de numera är lite  mindre så ett helt väggskåp fick älskade maken flytta på:-( o Kassettlådorna jag köpte som skulle va låga var visst höga:-( Ja ja va e väl det i de stora hela...

Hem o hämtade ut 5par skor jag hade beställt till barnen

Från sportamore  http://www.sportamore.se/ som hade 20% på alla dojjor även reaskor köpte jag innegympadojjor till dem.

   

Sen är där min favoritskobutik på nätet o de e footway, www.footway.se

De hade tag 3 betala för 2, kunde inte bli mer passande! 

Här blev det höstpjuck till de båda med goretex. sonen hade sådana redan i våras, men de var alldeles för små nu:-o

   

Den andra skon är tänkt som en vintersko till tösen, ja om hon inte tar ett kliv i strl vill säga. MEN de  e delvis det som är så bra med footway.se de har 180dagars öppet köp! 180!! dagar det är typ ett halvår, så ja de va bara o tuta o köra o skulle de inte passa när det är dags, tja då löser vi det då!

Det jag saknar på deras sida är dock invändiga mått på skon, det hade underlättat enormt mycket när man handlar över nätet. Nu hade jag koll på hur stora 31an o 34an i puman var  o  försökte på så vis räkna ut vilken strl donnan skulle ha, men nje vi kan nog va en strl fel ev. Tur då att det sär så smidigt o lätt o skicka tillbaka o byta skor o för o inte snacka om hur snabbt pengarna kommer in på kontot igen.


Detta med att handla på nätet har kommit mer o mer efterhand som jag blivit sjuk. Det är så skönt o slippa fara runt i butiker o ungarna ska prova o klödda, nä fram för nätshopping o prova i lugn o ro hemma;-)

 

Av med-moteds - 26 augusti 2014 19:00

Redan i somras när ajg ahde fått mitt röntegnsvar om att jag har flera diskbuktningar S1-L5 så pratade jag med min sjukgymnast om att ajg skulle ah lite nya övningar. Hon visade mig snabbt hur jag skulle hänga ut ryggen. Men i övrigt va jag ganska rejält kass o hade svårt o utföra så mycket annat i träningsväg.

Åkte ju sen på semester o därefter var sjukgymnasten på semester, så nu idag blev vi äntligen färdiga att titta ordentligt på det. O nu har jag ju min medicin som gör att jag inte alls har den strålande nervsmärtan på de viset som innan. Vilket innebär att jag har lättare att utföra en del av övningarna. Så nu skedde det.

För mitt eget minnes skull komme rjag skriva vilka övningar jag haft tidigare, vilka som tagits bort innan o vilka som ändrats nu.

Innan

Uppvärmning : cykel

Uppvärmning: löparband

Armdrag med gummiband, varierar mellan rött, grönt o ev blått

Biceps med gummiband, varierar mellan rött, grönt, o ev blått

Bendrag med gummiband kört mest med grönt, nu sen i våras en del med rött då benet kärvat

Bendrag sidled med gummiband började med rött, använde sen grönt en del, tillbaka på rött o sen i våras =svårt

Övningar liggandes på matta

Armhävningar mot stång eller liknande

Sitta på boll o lyfta ben etc ( blev för lätt)

stig upp på step bräda

Stå på ett ben o gunga/hoppa på studsmatta gör det in ibland.


NU

Uppvärmning : cykel

Biceps med gummiband, varierar mellan rött, grönt, o ev blått

Bendrag med gummiband kört mest med grönt, nu sen i våras en del med rött då benet kärvat

Armdrag med hopprep i maskin sittandes på boll, gärna lyfta benen växelvis

Hänga ut ryggen i maskin 12

Uppresning från sittande på gröna bänken

Stå på ett ben o gunga ut o in med det andra ( typ som sidleds bendrag men utan gummiband)

Av med-moteds - 26 augusti 2014 14:00

Fick ett ryck o fotograferade ett gäng dojjor o även några kläder efter barnen. Eller ja några är helt nya som jag glömt o lämna åter när de inte passade barnen....

De spritt nya sakerna som converse o brallor o så de la jag in på tradera, hoppas de springer upp lite i pris. Övrigt la jag in på en loppis sida på fb. Redan sålt 2 par skor o ett gäng spritt nya trosor som jag inte gillade modellen på. ( ja ja behåller de paret ja testade;-))

Körde nån maskin tvätt o vilade lite, ja sen hade den fm visst gått o de var dags o hämta hem barnen. Frisören stod på schemat för dem idag. snaggade o fina inför skolfoto. Sen hade jag lovat att agera "målvaktstränare" till min skadade påg. Kastade en massa bollar till honom för att han ska kunna fånga i olika positioner. VILKET leende jag fick från honom o hela ungen sken, vilken skillnad mot gårdagskvällen! Tänk va lite som behövs för o ändra humöret. Värre blev de för min rygg/skuldror så efteråt fick de bli soffan, men mitt   var varmt o glatt o de e viktigast! Så var det redan kväll o mannen kom hem. Vi la igen där vi grävt upp till bevattningen o dressade över där för o hjälpa gräset att få fart igen. De va ganska gulnat o delvis förmulnat av o ha legat upp o ner några dagar, de går snabbt, men de tar sig igen!

 

Mannen påbörjade sedan dotterns present o ja där fastnade han visst ganska länge, det hann i bli tisdag innan jag fick sängsällskap! Själv la jag mig redan vid 21. Läste lite i en tidning. Måste sortera ut de jag har vid sängbordet oxå, har sorterat ett helt gäng redan innan. Ska se om nån vill ha ärvda veckotidningar.

 

Sonen tog ett klokt beslut som jag är väldigt stolt över! Han ska till elevens val välja 4 olika ämnen, 3 av dem kommer han få ha i elevens val under detta läsåret. Han var sugen på racketsport inom idrott. Så pratade vi om det hela, jag föreslog redskapsgymnastik eftersom det är hans svagaste gren inom idrotten. han var inte riktigt med mig där eftersom han inte tycker redskap e lika roligt men han är väldigt resultatsinriktad o vill ha höga betyg o då kan de ju av bra o träna på den svagare delen. När jag fått detta bekräftat av gympaläraren sa sonen direkt, då väljer jag redskap! Min store kloke påg!

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards