med-motEDS

Alla inlägg den 24 april 2012

Av med-moteds - 24 april 2012 19:31

Igår fick jag äntligen remissen till SOL; ortopedtekniska. Den hade tydligen fastnat eller försvunnit nånstans på vägen.

Mannen min var hemma med dottern som visserligen är feberfri sen igår men fortfarande förkyld o hostig. Hon fick hälsa på en timme i skolan, men resten av tiden hemma för o kurera sig så jag passade på att åka till SOL & trampa i en låda;-)

Jätte trevlig kvinna som hjälpte mig där o tittade  på mina fötter o mina skor o förklarade hur sulorna kommer att arbeta i kombination med skorna o att en lågsko inte kommer kunna ha lika bra inlägg. Hon förklarade runt vridstyvhet o hur långt fram skon bör va stabil för att den ska funka idealiskt, dvs bakkappan o fram i sidan på insidan. Min gympasko som jag hade med mig var toppen tydligen!

10 maj ska jag hämta ut dem o döm om min förvåning, Ehlers danlos syndrom är en av få diagnoser som får 2 inlägg gratis/ år. helt fantastiskt, tordde knappt mina öron;-) 400/par kostar de annars. Jag gör ett par till gympaslprna nu o så när jag vet att jag trivs med dem kan de tillverka ett par till fats lite tunnare till en annan sko.


Vaknade tyvärr med en ond högeraxel o nacke o fick ta en ipren till frukosten. O när jag körde hem fårn SOL ökade det på.Tog en ipren & Bestämde mig för en liten promenad, tog rundan bort till skolan där dottern ju var på besök o åkte bilen tillbaka med dem;-)

När vi kom hem avvaktade jag lite men fick sen ta en relpax, kände att de inte skulle ge sig. Vila lite o åt lunch, sen tog jag mig ut i det fina vädret lite, datorjobbet fick pausa till förmån för friskluft.

Nedan kan ni se ett litet bildplock på vad som hänt i trädgården sista dagarna!


  


Medan grabbarna var på fotbollsträning drog dottern o jag upp första stjälkarna rabarber o gjorde en rabarber kaka som vi strax ska smaska med grädde/glass:-)


 Så här fin är rabarbern nu! 



                                             Trevlig kväll!

Av med-moteds - 24 april 2012 13:30

Hade tid inbokad igår måndag o va ner o pratade med henne o nu var det inte exact några veckor men max typ 4 o sen skulle jag hemträna hemma under tiden o sen fick jag ha uppehåll med bara egen träning under några veckor o sen återkomma på besök för koll o sen lägga på nya övningar. Jag sa återigen att jag inte känner mig trygg med det upplägget utan vill visst ta ansvar för min träning, men först när jag känner mig trygg i övningarna.


Nej nu känner jag hur jobbigt de blir när jag skriver om de, så jag återkommer!

Av med-moteds - 24 april 2012 12:41

Fredag 20 april: Natten till idag vaknade stackars dottern med magont, kill i halsen o feber:-( Hon trodde hon skulle kräkas,men som tur var blev de inget. magont o feber fortsatte under dagen o hon klagade oxå till o från på halsont, o så började  hon nysa. Verkar som hon fått min förkylning, jag hade ju oxå lite ont i magen i början av förkylningen. Då hon inte kände sig riktigt bra i magen (dock inte dålig, "bara" smärta) så bestämde vi oss för att avvakta med husvagnen til morgondagen. Ett beslut som inte mottogs med glädje direkt....  Lilla M började gråta o store M sa: mamma jag e oxå besviken, här inne inom mig sa han o tog sig för   . älskade barn som de gillar att va i husvagnen, o ja jag kan bara hålla med dem!  

Blev en soffmyskväll hemma i hsuet istället o mamman passade på att strö ut gödning till gräset, de har ju lovat regn i helgen....

På dagen åkte jag till en skoaffär som hade lite Merrellskor o provade några par, ena sandalen var skön, emn remmen runt vristen var för kort för min vrist:-( Sen dök även 3 par merrell skor upp fårn brandos, ena sandalen var riktigt skön. Den jag provade i skoaffären var skön, men lite mer stöd runt hälen skulle nog sitta fint o jag gillade ju denna skon :  

                                                  
         Bild lånad från brandos.se

Jag vill ju dock ha den i brunt eller svart. Mamma o pappa fick order att leta efter den i usa o på kvällen ringde pappa o sa : brun eller svart? Svart sa jag, eller e den bruna snyggare? Nej ta den svarta sa jag ( ja  e  feg m vissa färger) Lite senare ringde han o sa en brun, en svart o en brun till.....

Typiskt mina föräldrar! Hoppas nu att d e skor som passar o sitter bra, som tur e passar de mamma annars så de är inte köpta helt i önödan;-) går ju itn eo byta när de är köpta "over there"



Lördag 21april: vi vaknade upp hemma i huset o dottern hade mindre ont i magen o inget hade ju hänt så vi betsämde oss för att åka till husvagnen, lyckan var stor hos barnen!

Packade ihop våra grejjer o så skulle vi nerom stan för att Lindex hade kampanj tag 3 betala för 2 på alla barnkläder. Sonen behövde nya t-shirtar, han visar navelen annars när han sträcker upp armarna;-) o så skulle vi ha en present till barnkalaset han skulle på dagen efter. Jag sprang in själv o jisses vilken kö, mitt i ringde mannen o sa att dottern fått ont i magen o de åkte hem för bajs paus;-)

När jag kom ut ur butiken regnade det, men de e ju så mysigt att sitta i husvagnen o läsa när de regnar;-)

På väg till husvagnen sa dottenr vid något tillfälle att de kändes konstigt i halsen, hon hade inte fått åksjuketablett o brukar klara sig utan de den sträcken,men visst funderade vi....

Nån mil kvar kommerjag på: tog du nycklarna??? nix varken mannen eller jag hade tänkt på nycklar till vagnen:-o tur hade vi som hade en knippa kvar i bilen... MEN fel knippa! Ena larmdosan funkar nämligen inte längre... Men m tanke på dotras åksjuka kunde vi inte vända utan fick hoppas på under m larmdosan alternativt skruva ner larmet;-) o ja de blev precis de vi fick göra hahhah jisses som de tjuter, tur hade vi att de regnade så folket befann sig i sina vagnar;-)

o tur att vi känner campingägarna för de fick låna ut skruvmejsel;-) kniv eller skedskaft funkade inte.....

När larmet väl va avstängt kunde vi njuta i vagnen, va gör väl lite feber när man kan mysa i husvagnen:-)


Söndag 22april: Fotbollsmatch = klockan ställd på morgonen. Loppan fick lite magknip men när vi skulle köra mådde hon bra o ville hänga med på matchen, på vägen hem blev de ändrade planer så vi fick släppas av hemma medan pågarna fortsatte iväg på match.

Lite trädgårdsjobb blev det, dock började de regna så de fick bli ett par timmars paus där inne i mellan.

Jord o kakao på några meter i ligusterhäcken, lite klippt lavendel, gjutna trädäringar mm blev iallafall fixade!

Sonen var iväg på 9års kalas hos e klasskompis o dottern av super besviken att hon missade det kalas hos dagsi kompisen som hon sett fram emot:-( Vi fick muta med köpt fika från kondiset o mys till film i soffan m mamma o pappa:-) Sunses somma så klart, där e ju husvagnar med;-)


Måndag 23april: Jag vaknad eupp stel som sjutton o öm i kroppen efter en trädgårds dag igår. Ja de var ju väntat, faktum var att jag trodde jag skulle haft ondare eftersom jag faktiskt körde på alldeles för mycket för min kropp insåg jag på slndagskvällen...... En ipren ner  så jag kund ebörja röra mig o få cirkulation i kroppen o de hjälpte! Ja jag hade ju otn fortfarnade men inte så stel!

 Dotterns feber har inte gett upp helt så en dag hemma med pappa!


Mamman åkte ner o pratade med sjukgymnasten ( se eget inlägg)


Gick ut i trädgården en runda på em mellan jobbet, fixar inte sitta vid datorn för länge åt gången.


Lavendeln färdig klippt, mer kakaoflis inköpt o utlagt, rensat vid klätterhortensian som oxå fick kakao, trädgårdslandet blev grovplanerat o potatisarna kom i jorden. Slingerkrassefrön såddes i drivbänke o trälådan för att se planteras ut i murgrönehäcken om de tar sig. vill gärna få lite mer avskärmat där innan murgörnan har orkat sig upp.

Ja just de några frön petade jag ner vid den nya bokhäcken oxå med hopp om slingrigt färgglatt trassel till sommaren:-) Höger sidan sett från trappen fick buxbomen oxå kakao, vänstersidan har för mycket ogräs som jag vill tukta under en tid först!

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards