med-motEDS

Alla inlägg den 4 april 2012

Av med-moteds - 4 april 2012 22:09

Ny mobil, Xperia arc s. Jisses så stor om msn jämför l mun gamla. Men nu ska jag kunna blogga i farten. Härligt!

Av med-moteds - 4 april 2012 12:35

Har sett o vet att några kikar in här på min blogg. Det är nog ingen kul läsning, men det är min vardag i stora drag;-)

Jag har ju valt att skriva ganska detaljerat om min EDS- Ehlers danlos syndrom. Detta för att sprida kunskap, minnas själv o kankse förhoppningsvis kunna hjälpa någon annan med sjukdommen.

Kanske att använda i samband, innan eller efter en egen diagnos. Man är ju ganska ensam i ett sånt läge:-( Jag läste själv en del bloggar innan o i början av diagnosen, numera ibland när jag har orken både fysiskt men framförallt mentalt.

Ni får väldigt gärna kommentera eller fråga saker. Det vore kul att få se några livstecken fårn er som läser ibland:-)

 Ja har valt att ha kommentarerna modererade vilket betyder att jag ska godkänna dem innan de läggs ut.

Därför kan ni skriva saker även där som inte NI vill ha ut skriv då det i inlägget så raderar jag när jag läst kommentaren/frågan. Annars så läggs kommentarer (som jag tycker är ok) ut :-)


Stora kramen till er alla från J

Av med-moteds - 4 april 2012 12:28
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av med-moteds - 4 april 2012 12:14

Ja måndag morgonen vaknade jag med huvudvärk, tryckte ner en ipren o gav mig iväg på sjukgympan, de gick okej men på hemvägen blev de värre o värre. I med en 1g alvedon när jag kom hem, men nej efter en timme hade de bara ökat så jag gav upp o tog en almogran o la mig för o sova. Efter drygt ½h så kom domningarna o de var av den rejäla sorten . Tungan var värst, riktigt obehagligt antagligen pga att jag tagit ipren vid 6-7, alvedon vid 9-10 o almogran vid 11 snåret.... Ja ja jag sov några timmar o sen hämta barnen. Migränen fanns i bakhuvudet men höll sig ok.

På em tog jag dottern med på en prova på ridlektion o de gick helt ok. Soffhäng på kvällen.

Vaknade vid 3 på natten o fick bli smord av mannen m iprengel, kl 6 en ipren nedhalkande.


 Läkarbesök på vc med den läkaren som är min husläkare men inte varit inblandad i mig på ett bra tag. Hon hade läst på lite o scannat in alla de dokument som jag hade med till doktor L sist jag var på vc- kanon ju. Hon verka vilja hjälpa mig med det hon kan, men ser att vi behöver ha dotor U-Neurologen bakom oss o bäst om han skriver intyg osv som ahr djupare kunskap o att jag ahr kontakt med sjg M med regelbundenhet kanske ½års kontakt o resten på vc. Känns bra!

Nu fråga hon lite om hur jag mådde osv o så undra hon om hon kunde hjälpa mig med något där  då.

Nämde mina xtra hjärtslag som kommit lite mer på sitonde o som Neurologen ville att vc skulle kolla upp o så tog jag upp att jag ofta är slemmig/irriterad i halsen. Lyssna på hjärta o lungor o fick blåsa spirometri. 350 gav resultatet, inte jättedåligt men itne heller bra sa hon, va vet jag;-) Sen fick jag gå o göra EKG o blodtrycksmätning, EKG såg jätte bra ut o blt på 135/83??? om jag minns rätt var tydligen oxå jätte bra. SKÖNT men då beror hjärtslgen på eds skiten! Ska bli kallad till astma sköterskan för spirometri kopplad till dator.


Hem o migränen bara ökade, stoppa i mig meripren o försökte vila m vetekudde så kom ju den förbannade kråkan ivägen;-)

När jag hade hämtat barnen somnade jag lite på soffan o mådde riktigt kasst:-(

Mat när mannen kom hem o sen en RELPAX, 5e migränmedicinen av 6 som jag testar. 20mg efter en timme hade de släppt lite men inte tillräckligt så i med en till ytterligare ½h senare sov jag gott.

Men vaknade tydligen lättare på dessa än på zomig så sömnstunden blev max 30 min. Trött som sjutton o tung i huvudet, emn migränVÄRKEN var borta. Stannade i sängen resten av kvällen o somnade gott halv 10 o sov till 07!

Av med-moteds - 4 april 2012 12:03

Då kör vi igång!

Nu är några veckors sjg inbokad med sjg H.

Ja i måndags var första passet med henne o med facit i hand skulle jag bokat ett besök/undersökning först. Hon kände sig nog lite bortkommen mitt i allt detta. Men ja jag har inte de lättaste att få ihop allt smidigast.

Hur som helst så kom jag dit träningsklädd m mitt träningsprograms förslag i handen.

Hon undra va jag ville ha ut av detta typ, jo jag vill träna o här e lite förslag på övningar o till att börja med skall jag göra några av dem o känna hur kroppen reagerar. o ditt stöd vill jag ha till att se till att de blir lagom motstånd, kunna öka/minska på repetitioner/vikter osv o framförallt se till att min hållning blir rätt.


Lite senare kom hon o frågade om de var tänkt att jag skulle få stöd nån gång nu o sen skulle köra friskvårdsträning- NeJ NEJ NEJ jag behöver dig ett bra tag, jag måste få den hjälpen sa jag, ja okej hon hade fått dålig info sa hon. Ja de skulle väl va själve den om de släpper mig på friskvårdsträning på gym hahahah


Så körde vi igång, tyvärr har de ingen vibplatta:-( (får kanske invetsera i en egen??) så jag körde lite rodd, tanken är 10 min utan motstånd som uppvärmining, men jag fixade 5-6 sen kändes de i nacken o jag som vaknat med huvudvärk o hade ipren i kroppen kände att de var bäst att ge upp. så körde vi vidare på lappen, blev bollövning, sitta på bollen o lyfta en fot åt gången. jobbigt  för balansen. sen ligga på matta med fötterna på bollen o lyfta svanken, aj för nacken o jobbigt i höften, skitjobbig övning. mycket träning där.... 

nästa Övning på lappen= ytterligare en bollövning fast då sa jag till att de vore nog bra om vi gjorde något för  armarna så det blev 2 gummibandsövningarna bla utfall. Pratade lite om gummibandsfärgen, får kontakta sjg M för o rådfråga känner jag.


Ja men nu var jag igång iallafall!

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards