med-motEDS

Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

Sammanfattning 26-29 jan 14

Av med-moteds - 29 januari 2014 12:55

Söndag 26 januari

Oj aj huvudet gör fortfarande ont, inte liks som igår men det känns! Upp o tog ½citodon o la mig igen en stund.

Försökte varva soffan med att vara uppe. Min nacke blir inte direkt bättre av att vara liggandes. O i detta fallet misstänkte jag ju att något var i kläm i nacken/skuldran. Citodan typ var 4e-6e timme hela dagen.

Livrädd att de skulle gå över till migrän eller komma lika intensivt som på kvällen innan.


Måndag 27e, inplanerat vc besök men minnet är ju som det är o lappen med tiden var borta, puts väck. Ligger väl där läkarintyget o mannens sista lönespec ligger...

Fick så snällt släppa av barnen vid skolan o köra ner o fråga hur dags jag hade tid. Halv 2 var ja välkommen.

Hem o åt frukost, sen va jag ju redan klar. Tog mig till ett köpcenter o gjorde lite ärenden som samlats på hög nu nrä jag inget orkat! Minns inte när jag va iväg så här.... måste varit innan jul. Har inte orkat!


Oj så trött ja var när jag kom hem, inte smart o göra detta när jag skulle till vc samma dag...


Ner till vc o väl där fick ja sjukt ont i ryggen uppe vid skuldran på vänster sida. gjorde så ont att andas ordentligt o de sökte mig. Visste inte hur jag skulle sitta eller röra mig.

Chatta med en fin eds vän så jag höll tankarna på något annat iallafall.

Fick komma in till DR UG. Hon är jättebra o trevlig men jisses så fort de gick. Sökte ju egentligen för ett antal symptom som ja vill utreda om de tillhör eds eller ej. Men focus fick ju ligga på min mage nu oxå. Fick ny medicin esomeprazol istället för omeprazol o så la hon till rantidin eller nåt liknande i kapselform. Hon sa att sen får vi avvakta gastron o se vad den säger.  kände på buken o den kändes mjuk. Hon va inte alls så hårdhänt som Dr D var förra gången o hon gjorde inte som DR A sa att det var tvunget, ingick i en rektal undersökning.  Skönt o slippa de


När jag körde hem kom jag på att ja inte fråga om de kunde va svamp, ja fråga inte om de även ser svaljet på gastro eller om de krävs annan röntgen för de. Jag glömde fråga om man ser ev svamp via gastro eller annat prov osv. Blev oxå paff att ja va röd i V öra o fråga aldrig vad ja kunde göra åt de för o kasnke slippa lite av mitt örononda som kommit sista dagarna (veckan)


Men att ringa o få en ny tid e ju typ omöjligt, så ja får väl va ovetande...


Somnade en stund i soffan på em.

Barnen hade knallat hem själva då jag var på vc. Mannen kom hem lite tidigare då han hämtat upp ett nytt ekg som ska kolla vart i hjärtat hans fel sitter.


Sista intag av citodon pga huvudet idag.


Tisdag 28


Tränade på fm, lite lugnt o försiktigt. Men kunde cykla bättre idag. Nivå 7 i 4½ minut o sen 5 minuter i slutet. 

Klarade o göra 3 bendrag *2 i sidled.


Somnade på soffan på em innan dotterns ridning.

Idag tog hon fram sina grejjer utan att ja behövde tjata;-) Även idag fick de rida barbacka, va inte ridlärarens tanke, men min dotra o en annan tjej ville så gärna så ridläraren gav med sig;-)

 


Nu är dottern uppskriven till sin första tävling! Caprilli på sportlovet:-) 3 hästar att välja mellan skulle skrivas upp. Lille svarte, nye vita o den lille vite skrev dottern upp:-)



Onsdag 29


Vilade o tittade ut på snön som vräkte ner o for rundor i den kraftiga vinden


Hämtade hem tösen från skolan o hon åt, så skulle hon värma nästa portion mat o ställde sig på en barstol o lyckades vända eller nåt som hon for i golvet:-o hjälp va hon skrek o som ja sprang:-o

Såå rädd jag blev när hon tjippa efter andan o hon sa att de gjorde ont i magen:-( Men ja jag e stolt över mig sjävl för ja behöll lugnet utåt o kunde lugna ner henne o klappa henne på ryggen. Knäet gjorde ont så hon först inte ville röra sitt ben. Den stackars vänsterfoten fick sig oxå en kyss:-(

Där satt vi på köksgolvet o hon grät o ja försökte trösta. Tog oss upp i soffan, något bekvämare för mig o min onda kropp. Men ja jag hade inge val i o komma ner på golvet till henne.

Fick titta på henne o såg redan blåmärke på knä o ett rött märke typ över magsäcken. Mjälten hur sitter den, tänk om den e skadad. Hon bubbla i halsen o ja könde luft i magen oxå o sen börja hon rapa.. Ringde maken o bad honom komma hem! Plötsligt behövde hon bajsa. ja tarmarna hade nog fått chock av denna smäll.

Som tur var så blev hon sig själv fort igen bortsett från smärtan runt blåmärkena typ.


Ja jag tänkte ju ringa o försöka få en teletid till doktorn på vc enl påtryckningar från flera. Passa på nu o tänkte även rådfråga om tecken vi skulle av uppmärksamma på o åka in för. Så ja ringde o knappa in mitt nr, fick en automatisk röst som talade om att de skulle ringa mig "omkring 16:10 i eftermiddag" tryckte 1 för o godkänna tiden.

Satt här hemma o hoppades att det INTE skille va sköterskan K som ringde, emn vem tror ni ringde, jo just de sköterskan K. Ja har henne som sköterska på en annan klinik så jag vill helst inte bli ovän med henne. För live e hon bra o förstående, i telefon e hon kaos! Tyvärr gick int emitt humör att fullt ut hålla i styr idag... När jag bad om en teletid på en onsdag o kan få en tid nästa fredag, tycker inte de e ok när man förklarar att jag skulle vilja kompletteirngskolla lite ang. vårt möte i måndags. Men jo de va ok. O när ja sen ville boka en vanlig tid fick jag återigen veta att jag fick ringa nästa vecka när deras nya system var igång. Hon berätta för mig att bara för att jag ansåg något akut så va de inte de, nahä nä de e möjligt. MEN att hon står o säger till mig att jag skulle haft mer ont om jag hade haft svamp invärtes som jag frågade om, hur ska HON veta hur jag mår? Jo just de hon läste ju i journalen. o I den läste hon oxå att ja fått lugnande besked runt mitt öra. ehh jo angående att där inte stod vätska som orsakade mitt sprakande, lock o pip. Men den där rodnaden som hon upptäckte o de faktum att jag faktiskt har riktigt ont i örat till o från sen nån vecka, de kom vi liksom inte klart runt då allt gick så kvickt. Men just de  ja va frisk enl. sköterskan som läste journalen... Men om man nu avgör aker genom o läsa i journalen vore de bra om läkare antecknar ordentligt i journaler. Halva läkarbesöket på måndagen gick ju åt att korrigera o förklara runt journaltexten en annan läkare hade skrivit nåra veckor innan. jisses.

O när ja nämnde att de va slöseri att tiden går åt till att lära läkarna vad eds är så förklarade K att det är läkarnas jobb att läsa in sig på diagnoserna, det finns så många olika diagnoser att de itne kan kunna alla. Namän grattis, kan de inte?? Men jag känne rändå inte att de har koll o för den delen är vi alla ändå ganska olika vilket då hade varit bra om man haft en läkare som DELS läst in sig på eds o dels läst in mig o mina kunskaper, bekymme ro erfarenheter för att få en samlad bild. Hr varit hos Minst följande Doktorer på 2 år bara på vc. O då ahr jag haft dem från en till ett par ggr med återbesök inräknade Dr L.U, DR F.H,  DR M.F, Dr D. ,Dr A,o nu Dr UG. ja o sen 2 andra vid infektioner men där bryr ja mig inte på samma vis, halsfluss om halsfluss även om de hade varit bättre me samma läkare där m tanke på medicin o så oxå såklart.

Ja detta känns inte ok, vet att jag har haft betydligt mycke mindre problem i vården än många andra, men detta känns ändå inte ok. Komme rbli ännu ett brev till verksamhetsansvarig på vc o förklara läget ur en patients synvinkel. Men funderar på att avvakta eds förbundets utskick som skulle komma nu i slutet av månaden enl. info. Tänkte om där finns bra info rörande mig scanna in de o skicka med. De va ju ändå läkarens jobb o läsa in sig.....

Ledsen o faktiskt lite kränkt kände jag mig när ja la på efter att fått lite råd ang dottern oxå. Skulle hålla koll på urin o avföring så hon inte blödde, då skulle vi åka in. tempen kund eoxå höjjas för då läker ju kroppen osv.

På kvällen kollade vi o fotade ( m mobil) Sen blev hon lite trött o gnällig o fick somna i min famn.

*mammas lilla tös*

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av med-moteds - 4 januari 2017 13:01

När andra skriver årssammanfattningar kör jag en 4månaders summering av september-december 2016. Bloggtakterna har varit som bortblåsta, vilket jag så klart ångrar nu i efterhandL Inte ens min migränkalender har jag fyllt i som jag borde. Jäkligt t...

Av med-moteds - 31 december 2016 13:00


1december äntligen fick jag till att fastande komma ner till vc o ta B12 o två magsäcksprover. Loppan ett par timmar i skolan. På ridningen fick loppan testa en av fjordingarna. Efteråt va hon HELT slut. Röd i huvudet o matt. Hon o pappa fick gå o ...

Av med-moteds - 30 november 2016 12:45


1november var ja o snäckan inne på pedodonti för koll av hennes 3:or bl.a Därefter åkte vi på min akupunktur. Bägge kidsen var med för sen susade vi upp till mormor o morfar. Bytte däck på bilen o lappade stenskottet. Donnan något snuvig   2nov...

Av med-moteds - 31 oktober 2016 09:00

1oktober besökte vi svärfar med en present o fika inför hans födelsedag. Vi kan inte komma den dagen han fyller.   2oktober pälsade mannen o jag på oss o drog i lite regn in till storstaden o deras folketspark på barnloppis. Men hjälp vad folk ha...

Av med-moteds - 30 september 2016 12:45

1september skulle son o man samla hönor åt klubben, men se sonen blev i sista stund inkallad på match så mannen fick äran att åka själv;-) Undertiden var ju så klart loppan o jag på världens bästa plats- ridskolan!   5september ringde de i min ...

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards