med-motEDS

Alla inlägg den 17 januari 2014

Av med-moteds - 17 januari 2014 20:46

Som en stock har jag sovit o vakna av makens klocka. Som en stock till skillnad på senare nätter. Ja sen e de för o nackdelar m o inte vakna till på natten. Ja då menar ja inte o ligga vaken på natten, de har ingen fördel förutom möjligtvis att hjärnan får lite extra gymnastik o fb blir uppdaterat   Nä ja mena att vakna till o rätta till en kudde eller två. För när jag sovit som en stock vakna jag lätt av huvudvärk kommen från nacken. Idag var de istället höger knä som gnissla o gnällde från att ja vakna till att ja somna.


Axlarna däremot, de var 10 kg lättare än igår, MINST. 

Va tvungen o ringa mamma o berätta att även om resten av kroppen värkte så mådde själen bättre o axlarna blev av med onödig övervikt. Stackars mamma får ofta höra när jag mår skit o har ont osv. Kan ju va roligt o får höra när de är tvärtom oxå ibland.   Mamma blev minst lika glad som mig!


Tröttheten fortsatte va massiv o i kombo med ett knä som nån stoppa in knivar både under o över samt till vänster om knäskålen så va soffan o ja polare igen. H*n é juste den där soffan, tar hand om mig när ja behöver de som mest. Tillsammans med en dator eller tidning så har vi de oftast helt okej ihop.


Ja så fick ja ju maila fk o skriva att ja e sjuk from nu, regelverket såg visst ut så att han inte kunde göra de trots att han va med o tog beslut dan innan.

ja ja ett mail mer eller mindre...

kontakta akassan/facket oxå, men va ska de med min nya låga inkomst (sgi) för när de inte spelar nån roll för ersättningen ja de kan man undra. Byråkrati...

Mail även till af då ja glömt o aktivitetsrapportera för december. Hoppas de inte gör nåt....


På kvällen höll knäet dock på att få mig att gå upp i limningen, så här har de inte krånglat förr. Va e de som sker?

O ingen medicin vågar ja ta för magens skull.

Ja appråpå magen så har ja slurpat proviva nypon idag oxå nåra rostemackor m smör o ost har hamnat i magen o till kvällen gjorde maken en gryta med falukorv, morot, potatis broccoli o grönsaksbuljong. E fortfarande inget större matsug o de tar lite emot att äta, men bättre än dan innan.


Pst. magen har inte brännt så idag. Men de e som en klump/ömhet/smärta typ vid magmunnen o lite ut på både höger men främst vänster sida ut från magmunnen. E d epå bättringen tro?

Av med-moteds - 17 januari 2014 08:55

Idag var en stor viktig dag.

Mådde inge vidare alls när ja vaknade, magen kändes öm, svullen, lite brännande o dessutom ont på en punkt höger under bröstkorg eller hur ja ska förklara + huvudvärk. Nervös så de typ svämma över trots att ja sa till mig själv att ja inte mycke kunde påverka.


Mannen fick stanna hemma o lämna barnen så jag kunde tänka på bara mig.

Satte mig i soffan o surfa in på edstrådarna o chatta med några vänner som puscha mig.


Kände mig risig. Tvinga in mig själv i duschen, känns lite bättre efter. Ja förutom tröttheten då. Men visst gör de lite på sig att duscha bort de sunkiga. Så kom mamma så vi fixa lunch som jag petade i mig lite av o sen hämta vi hem dottern. Överlycklig tös att mormor va med.


Hem o bytte kläder, samla ihop mig o vilade lite innan vi åkte. Mamma fick köra-privatchaffis e bra:-) Men de e en fördel o passagereren talar om vägen om chauffören inte hittar hahahh


Kom in till läkaren i god tid o så dök fk upp. Han fråga hur de va o ja sa lite kort att ja hoppats att kunna svara bättre,men tyvärr e de sämre. Fick komma in till läkaren en liten stund först. Vi har inte träffats på evigheter så jag fick ju lite kort berätta läget. O han tyckte hel sjukskrivning ett tag o sen till smärtrehab.


Hämtade in fk o af männen o så fick ja berätta min sits. satt & va beredd på att behöva försvara mig o hela den biten, men icke!!

Skönt att bli trodd! Alla var överens om läget o nu blev ja helt sjukskriven. Måste få komma upp ur de ja hopas är en svacka, måste kunna orka träna de lilla ja gjort innan ja börja arbetsträna. Allt för o bli kvar på den nivån jag är istället för o rasa djupare. Sen gick remiss till smärtrehab oxå iväg. spännande o se vad det innebär. Har ju i vevan ja fick diagnos gått på MMS- Multimodalt smärtteam men där blev ja bara sämre. Men soms agt diagnosen fanns inte, kunskapen fanns varken hos mig eller läkare, sjg osv. Nu är dte andra förutsättningar o jag hoppas det är bra sånna. Måste va! För funkar de så blir de nog arbetsträning igen, för fnkar detta så tror läkaren att ja kan fixa jobba 25% på låång sikt.


Ja asså med tanke på hur många som skriver i edstrådarna hur illa de blivit bemötta o vårdade så får ja nog säga att vi har haft ovanlig tur än så länge kanske man ska säga, men samtidigt onödigt o ta ut nåt i förhand som kanske kommer ske, eller kanske inte. ja lätt o skriva o svårare o genomföra. Lättare o både säga o leva efter när de är bra perioder, svårare i andra. 

Får helt enkelt va lycklig för den hjälp jag får/fått o så länge edsén inte förstör mer för mig än den redan nu gör.

Ja fick ju min diagnos utan att något fatta, visst hade jag haft ont o varit trött o visst sökte jag för de oxå, men framförallt sökte jag hjälp för min migrän o kom ut med en diagnos till.


Kom ut o snacka lite till me fk & af innan vi lämna lokalen o åkte hem. Hjälp va trött jag var, helt utmattad o slut. Svårt o reflektera över allt o ta in att de faktiskt lyssnat o TROTT på mig allihop. Jag slapp försvara mig utan berätta bara min vardag.


Blev lax o pasta igen, jisses va de e enformigt med skonkost för magen o så ska jag leva ett par 3 veckor, jo men tjena liksom. Magelände bli bra igen!! Soffan o ja va sen goda vänner innan ALLAS o jag la oss tillrätta inför insomning.

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards