med-motEDS

Alla inlägg under april 2012

Av med-moteds - 4 april 2012 12:28
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av med-moteds - 4 april 2012 12:14

Ja måndag morgonen vaknade jag med huvudvärk, tryckte ner en ipren o gav mig iväg på sjukgympan, de gick okej men på hemvägen blev de värre o värre. I med en 1g alvedon när jag kom hem, men nej efter en timme hade de bara ökat så jag gav upp o tog en almogran o la mig för o sova. Efter drygt ½h så kom domningarna o de var av den rejäla sorten . Tungan var värst, riktigt obehagligt antagligen pga att jag tagit ipren vid 6-7, alvedon vid 9-10 o almogran vid 11 snåret.... Ja ja jag sov några timmar o sen hämta barnen. Migränen fanns i bakhuvudet men höll sig ok.

På em tog jag dottern med på en prova på ridlektion o de gick helt ok. Soffhäng på kvällen.

Vaknade vid 3 på natten o fick bli smord av mannen m iprengel, kl 6 en ipren nedhalkande.


 Läkarbesök på vc med den läkaren som är min husläkare men inte varit inblandad i mig på ett bra tag. Hon hade läst på lite o scannat in alla de dokument som jag hade med till doktor L sist jag var på vc- kanon ju. Hon verka vilja hjälpa mig med det hon kan, men ser att vi behöver ha dotor U-Neurologen bakom oss o bäst om han skriver intyg osv som ahr djupare kunskap o att jag ahr kontakt med sjg M med regelbundenhet kanske ½års kontakt o resten på vc. Känns bra!

Nu fråga hon lite om hur jag mådde osv o så undra hon om hon kunde hjälpa mig med något där  då.

Nämde mina xtra hjärtslag som kommit lite mer på sitonde o som Neurologen ville att vc skulle kolla upp o så tog jag upp att jag ofta är slemmig/irriterad i halsen. Lyssna på hjärta o lungor o fick blåsa spirometri. 350 gav resultatet, inte jättedåligt men itne heller bra sa hon, va vet jag;-) Sen fick jag gå o göra EKG o blodtrycksmätning, EKG såg jätte bra ut o blt på 135/83??? om jag minns rätt var tydligen oxå jätte bra. SKÖNT men då beror hjärtslgen på eds skiten! Ska bli kallad till astma sköterskan för spirometri kopplad till dator.


Hem o migränen bara ökade, stoppa i mig meripren o försökte vila m vetekudde så kom ju den förbannade kråkan ivägen;-)

När jag hade hämtat barnen somnade jag lite på soffan o mådde riktigt kasst:-(

Mat när mannen kom hem o sen en RELPAX, 5e migränmedicinen av 6 som jag testar. 20mg efter en timme hade de släppt lite men inte tillräckligt så i med en till ytterligare ½h senare sov jag gott.

Men vaknade tydligen lättare på dessa än på zomig så sömnstunden blev max 30 min. Trött som sjutton o tung i huvudet, emn migränVÄRKEN var borta. Stannade i sängen resten av kvällen o somnade gott halv 10 o sov till 07!

Av med-moteds - 4 april 2012 12:03

Då kör vi igång!

Nu är några veckors sjg inbokad med sjg H.

Ja i måndags var första passet med henne o med facit i hand skulle jag bokat ett besök/undersökning först. Hon kände sig nog lite bortkommen mitt i allt detta. Men ja jag har inte de lättaste att få ihop allt smidigast.

Hur som helst så kom jag dit träningsklädd m mitt träningsprograms förslag i handen.

Hon undra va jag ville ha ut av detta typ, jo jag vill träna o här e lite förslag på övningar o till att börja med skall jag göra några av dem o känna hur kroppen reagerar. o ditt stöd vill jag ha till att se till att de blir lagom motstånd, kunna öka/minska på repetitioner/vikter osv o framförallt se till att min hållning blir rätt.


Lite senare kom hon o frågade om de var tänkt att jag skulle få stöd nån gång nu o sen skulle köra friskvårdsträning- NeJ NEJ NEJ jag behöver dig ett bra tag, jag måste få den hjälpen sa jag, ja okej hon hade fått dålig info sa hon. Ja de skulle väl va själve den om de släpper mig på friskvårdsträning på gym hahahah


Så körde vi igång, tyvärr har de ingen vibplatta:-( (får kanske invetsera i en egen??) så jag körde lite rodd, tanken är 10 min utan motstånd som uppvärmining, men jag fixade 5-6 sen kändes de i nacken o jag som vaknat med huvudvärk o hade ipren i kroppen kände att de var bäst att ge upp. så körde vi vidare på lappen, blev bollövning, sitta på bollen o lyfta en fot åt gången. jobbigt  för balansen. sen ligga på matta med fötterna på bollen o lyfta svanken, aj för nacken o jobbigt i höften, skitjobbig övning. mycket träning där.... 

nästa Övning på lappen= ytterligare en bollövning fast då sa jag till att de vore nog bra om vi gjorde något för  armarna så det blev 2 gummibandsövningarna bla utfall. Pratade lite om gummibandsfärgen, får kontakta sjg M för o rådfråga känner jag.


Ja men nu var jag igång iallafall!

Av med-moteds - 3 april 2012 13:17

.... Ja det är inte att rekomendera.

Knackar på dörren, öppnar o utanför står en man med en hund i koppel.

Ni har "svart krok i ert nät" tycker jag först att han säger, de han i själva verket säger är att det är en svart kråka som fastnat i sonens fotbollsmål.

Snäll som man är så tar man på sig ett par handskar o går ut för att hjälpa den stackaren loss.

Medan publiken (mannen o hunden) kikar på o kommer med "fina" utrop om att kråkan är rädd, inte ska skadas, inte kommer bita mig osv så försöker jag få loss den ur nätet. Lyckades tillsist o har bara en liten förflyttning då den viftar till m vingarna o hugger mig i armen samtidigt som den sen sitter fast återiegn i nätet:-O

*förlåt* men sen fick jag hålla om näbben under resterande räddningsaktion!

Ut kom kråk f*n o in o ringa till vc fick jag... Ja jo stelkrampssprutan ja just de hållbarheten på den ja? jo sköterskan fick glädja kollegorna o gå o fråga om en 31åring nyss biten av en kråka skulle ha påfyllnadsdos. 31åringen slapp men skulle ha alsolspritsomslag någon dag samt notera om rodnad uppstår, då blir det pencillin.

O ja just de inte f*n tog kråkan hänsyn till att 31åringens högkostnadsskydd löpte ut i lördags o hur va de nu, edsáre åker väl sällan på komplikationer *ironi* så nu väntar jag på att de kommer bli rött = läkarbesök (gratis) o pc ku inte gratis, bara för fågel f'n skulle flyga in i målet......


Men okej vårdpersonalen har iallafall fått nåt att skratta åt o min pappa ringde upp när han fått veta o sa "j-la kråga, snäll kråga" (internt skämt sen innan) så de roade ju några iallafall;-)

Av med-moteds - 1 april 2012 15:41

Lördag morgon vaknar man kl 7 och hör hur vinden viner...

Stiger upp och fixar frukost o sen låter det som om vinden mojnat lite så på med trädgårdskläder o ut o jobba  

Mannen o jag samarbetade så att 7 plantor av avenboken kom i jorden.

Ja det var så lång häck som jag hade tänkt mig, men ja vi blev lite fundersamma på om inte de sista 3 oxå ska få sällskapa dessa 7.

Så här fin är det tänkt att vår häck skall bli med tiden, eller ja den ska inte bli så hög, men den ska få någon form av kikglugg;-)

   Bilden är lånad från alltomtradgard.se


När bokplantorna hamnat i jorden tog jag sällskap av dottern o hennes kompis E, vi satte 3 potatisar, röd & gul lök & sådde isbergssallad, sommar morot o spenat i varmbänken. En liten ruta är där kvar o där i skall det få gro luktärter med tiden. Då jag glömt bort de där med gräs till påsk fick dottern & E även så lite gräsfrö i varsen kruka, uppskattat!

Vi gav sedan upp utetjänstgöringen då det var fruktansvärt kallt ute.


Em var kalasinspirerad, på vägen dit stannade vi till vid apoteket då jag i bakhuvudet hade att det var sista dagen på högkostnadsperioden, o jo då mycket riktigt. Ja jag har inte nått upp i det men hade ju rejäl rabatt. Gäller o passa på så det plockades ut va där fanns typ;-)

På kalaset blev vi bjudna på både lunch o fika, gott!

Men jisses så trött jag blev 5½h på kalas är itne att rekomendera för mig längre! humöret fick sig en känga o soffan var min vän tills jag bestämde mig för att sängen vore skönare vid 22tiden.


Söndag morgon vaknar man av väckarklocka -inte kul:-(

Men grabben hade träningsmatch med fotbollen redan kl 10 o med en man som är tränare så skulle de ju vara på plats en timme tidigare.

Frukost o sen göra sig redo för att kolla på dem. Jag är ingen fotbollstok, men man blir ju som mamma stolt o varm i hela hjärtat när man har en duktig son! Vilken målvakt!!

Så vi beställde faktiskt ett par målvakts brallor a´la knickers till honom. Skydd på höft o knä e ju inte så dumt o matchstället innehåller bara shorts o målvaktströjja:-(


I em har jag jobbat undan en del, jag har ju tänkt ha barnen hemma från fritis o dagis på onsdag torsdag för att de ska känan att det är påsklov, bäst då att jobba undan lite:-) På torsdag åker vi ju dessutom o campar:-) lovely!


Nu ska mannen åka o handla lite o sen ville barnen baka lite, kladdkaka är deras specialité så jag misstänker att det blir en sådan till kvällsfikat!

En stund till vid datorn o jobbet,  Mannen får laga maten undertiden o sen får det bli soffläge!


Imorgon ska jag träffa sjg H för första gången o troligtvis börja mitt träningspass, därefter blir det jobb o skriva ner lite inför vc läkarbesök på tisdag morgon med min doktor F som inte varit inblandad runt mig sen jag fick min diagnos så jag får väl berätta en hel del för henne kan jag tro.

Imorgon kväll är dottern inbokad på ett prova på pass på en liten ridskola några mil härifrån, de ser hon väldigt mycket fram emot, hoppas min kropp beter sig ordentligt!


Måste också nånstans in i mellan försöka få fatt på en mobil, antingen via fysisk butik eller på webben, men min nu 1½år gamla x10mini vill inte längre låta mig surfa:-( Jag som längtar efter appen hos bloggplatsen så man kan blogga i farten oxå! Måste bara bestämma vilken jag skall ha, ni vet jag är en snålis vad gäller mobiler;-) o dessutom gillar jag inte långa bindningstider för just den anledningen som nu hänt- de pajjar innan bindningen är över:-( Lutar åt en arc s:-)


Pst; lämnade igår ut min bloggadress för första gången. En tjej som bloggar själv, har mycket migrän precis som mig o har en gemensam kompis som tuttade ihop oss över nätet o desstom e hon sjuksköterska, ja de var hon som fick adressen. Vet inte, men bloggen ligger öppen, men jag har svårt att sprida adressen, vill va lite hemlig samtidgt som jag vill att den ska kunna hjälpa någon edsáre men framförallt är den för min egen skull!

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards