med-motEDS

Alla inlägg under december 2013

Av med-moteds - 14 december 2013 15:49



Jag tävlar inne hos http://kompakt.nu/ på deras inlägg:  http://kompakt.nu/2013/december/lucka-nummer-14.html Om en fotobok från fotoklok.se


Jag har nog blivit smått beroende av de där med fotoböcker nu känns de som;-) hahah. Nu fick jag hem den senaste med dotterns 4första år igår o redan har jag börjat snurra iväg i tankarna på vad jag skulle kunna fylla nästa fotobok med o det finns massor av potentiella innehåll:-)

Nu håller jga tummarna för o vinna denna chansen/boken. Som sjukskriven är det inte alltid man kan prioritera sånna här saker tyvärr...

Av med-moteds - 14 december 2013 15:39

Vaknade flera ggr inatt av dottern o hon är stopp i näsan.

Kom upp imorse  o snorade en del gult:-(

Men hon mår bra i övrigt så en gran fick vi sågat oss iallfall på ännu ett nytt ställe. Helt ok ställe men inga kunga granar. endast rödgran (vanlig) eller blågran (silvergran). Fick veta att rent genetiskt kan man inte plantera silvergran utan de e mer turen som avgör om blågranen får de där glittrande silverlika barren o då kallas silvergran...


250kr fattigare o en gran rikare gav vi oss hem. Jag var grymt trött o la mig på soffan. 1½hamburgare o lite vila senare så tog ja tag i o baka rulltårta med barnen. Ska på kalas imorgon o tänkte ta med bakelse till barnen.

Bakade också choclate chip cookie som i skrivande stund ligger i kylen för o sen vara lättare att skära. Egentligen skulel man göra bollar o trycka till m gaffel enl. detta recept, men jag tänkte skära dem;-)


Redan på soffan kände jag mig lite febrig, men nä 37.6* o jag känner ju mig febrig ibland när jag e lågtempad...

Men efter kakorna vid 15.30 hade jag 38*:-( Känner ju mig på väg o bli lite förkyld också, ont i öronen o nån konstig känsla i halsen, lite lätt tryck i högra bihålan o nån snytning. Passande såhär lagom till jul.. eller inte.... Hoppas de bara är en sån där tillfällig dag!


Lite magknip har jag oxå men de har ja ju legat inne med under hela veckan, knip, bubbel o illamående o brännande känsla i både magsäck o hals:-(


Får väl se vart de hela barkar hän...


Kakorna blev åtminstonde över 100st o uppskattade av barnen:-)

Av med-moteds - 13 december 2013 11:54

Nä nåt lussetåg får vi inte se i år. eller jo visst kan vi se på lussetåg men inte som våra barn deltar i. I skolan är det åk 5 som står för lussetåget, så nästa år frå vi boka 13 december i kalendern:-) eller ja de e väl en lördag nästa år så 12december då;-)

Även om de e lite trist o inte se nåt lussetåg så e de faktiskt skönt att de inte är en massa julfester att springa på med ungarna. va inte ledsen när dottern i fjol valde att gå på ridningen istället för lussefesten i skolan;-) Tycker oftast de bara blir kaos o liv o stök o en massa halvsjuka människor som går dit för "man kan ju inte missa julfesten" (eller va de nu må vara.) Nä de e kanske trist, men sånt e livet liksom... bättre o bli hemma om man e krasslig o inte smitat ner ett helt gäng liksom... o ännu mindre inför julen...


Barnen är iallafall o spanar på lussetåget med sina klasser idag o när de sen skulle pepparkaksfika så hade de blivit osäkra på om tösen tålde pepparkakorna så de ringde, uppskattas väldigt!! Känner mig trygg med att de nu inte ger henne något tveksamt utan att de då ringer o rådfrågar mig:-) men visst hinner man reagera lite när man ser nr på displayen, vad har hänt liksom;-) 3ggr på några veckor har jag sett de nr. Innan dess typ aldrig. ja ja jag tar hellre de sekunderna av oro o vet att de känner att det är ok att ringa mig oavsett vad det rör sig om!


Pengarna till lärarnas presenter har börjat rassla in. Knackade på dörren i morse o man undrar ju vem som kommer halv8 på morgonen liksom:-) men de var grannen som lämnade pengar för sin son som går i dotterns klass.

Hoppas de fortsätter gå lika smidigt så vi får ihop till en trevlig present till dem! är ju inte alla som känner att de har ekonomi till det o alla kanske inte vill va med men de som har möjlighet e ju trevligt om de vill bidra. Givetvis är presenten från dem alla iallafall.


På em kom arbetsterapeuten hit så jag fick prova några olika kuddar från tumle. Hon lämnade 5 olika former o storlekar här som jag kan få testa ett tag innan vi bestämmer om o isåfall vilken jag vill få ordinerad.

Sen vart de vila.


Slumra till o med till i soffan redan vid halv8 men mannen min gjorde rätt o väckte mig. Min nacke fixar inte sömn i soffan längre. Blir oftast huvudvärk o ibland migrän av de:-(


Men den powernappen hade visst piggat påmig så jag hade lite småsvårt o somna in riktigt på kvällen.


Av med-moteds - 12 december 2013 11:43

vem har kramat mig så hårt inatt att min bröstkorg tryckts ihop?

ja man skulel ju kunna hoppas o tro att de e maken som varit lite kelsjuk, men nä han nekar...

Jahopp då återstår alltså att bröstkorgen o ryggen samarbetat o dragit sig samman ännu mer än innan. uschande mej va de kändes tungt o andas o sträcka på sig imorse. Nu verkar något rättat till sig men än e de tungt i vissa lägen.

Kallt var de egentligen inte idag,+4 men de kändes betydligt kallare pga fuktig luft o mina knän o armbågar o fotleder sa aja aj aj o vill inte riktigt va med idag:-(


Fundera på arbetsträningen o tänkte att lasta upp/packa upp varor funkar INTE o ja då återstår kassajobb titta mig själv i spegeln o insåg att nä där skulle ja skrämma iväg kunderna hahahha svart o påsar under ögonen o hängiga ögonlock. så nä ja fick ringa o säga tyvärr idag oxå:-)

Vilar o hoppas att kroppen ger med sig!

I em ska vi få städat, så skönt!

Mannen kommer hem en stund tidigare idag o jag hann o säga hejdå till honom imorse:-) han är på kurs o har därför en lite kortare arbetsdag!


Har skrivit i mina vårdkontakter idag o bett om papper inför möten m fk osv. Bra med underlag.

Nu ringde jag vc o försökte boka en tid. alltså ja får nog ta hjälp o kolla mitt högra knä tex som känns snett. Kanske behöver ortos?? o min halbränna som e jobbig, behöver mer smärtisar osv. MEN va sköterskan ja inte gillar på tele som ringde upp o nä tidbok till 10 jan o tills dess va de fullt! Återkom nästa vecka sa hon, men ja ringer nog imorgon när hon inte jobbar o kollar läget;-)


Arbetsterapeuten ringde iallafall innan o bestämde tid för utprovning av arbetstol samt avlastningskudde.

Kommer både imrogon o nästa vecka, sånt gillas. ja inte att jag behöver hjälpmedel men att man får hjälp!


Kvällen avlöpte i soffan som vanligt nu för tiden... När vi åt piszza tog de tvärstopp o jag mådde skumt en stund. yrslig o lite suddig syn o illamående:-( Blev som tur var bättre eefter en stund o lite extra vatten!



Av med-moteds - 12 december 2013 09:49

Jaha då vaknademna upp o mådde inte toppen i kroppen idag då. Öm o ont i kroppen o en mage som busar:-(

Fick bli hemma från arbetsträningen idag.

Hoppas det beror på att jag körde lite mer på träningen igår eller ja jag vill ju att träningen skall kunna utvecklas,men hellre att de var de så jag kan bli av m smärtan än att jag är i ett nytt "skov" med smärta:-(


Tog de lugnt här hemma o så prata jag med mamma, när vi la på ringde de. De va dotrerns fröken. Tösen hade råkat peta sig i ögat så hon hade fått en blödning i ögonvitan o ville nu hem. Körde o hämtade henne o lugnade henne. Stackarn va rädd att de skulle bli en allvarlig synskada!

Va tvungen o köra o handla på vägen från skolan o när jag kom till bilen efter 5-min så hade hon halsbränna:-( Hungrig.... Hem o värmde mat o sen lugna sig halsbrännan så vi slapp losec. Hon har ju tagit en 2v kur m de nu så de borde va ok nu kan man tycka...


Beställde julkapp till mina föräldrar


Försökte få till årets julkort oxå o sen blev de kalender *2. Blir irriterad på folk asså. Att man lägger ner tid o ork på o ifrågasätta istället för o va tacksamma att nån annan tar tag i saker o ting...


Jag o en mamma till en tös i dotterns o en tös i sonens kalss tog oss an de där med julgåva till lärarna, ska bli intressant o se hur många som lägger... Mailade ut till 4ornas föräldrar igår o hoppas få iväg till 1orna idag.

Lite klödd o göra grupper bara men tror de blev bra till slut!


Va trött o hade ont som bara den i bröstryggen framförallt på kvällen, men vi har haft eko länge nog i kylen nu o stackars mannen får småhandla till kvällsmaten var kväll på väg från jobb:-( Så nä nu fick de bli storhandling på ICA o sen va de tack o gonatt för mig. Svårt o somna pga smärtan dock så ja läste lite.

Av med-moteds - 11 december 2013 12:38

Träningstisdag. Kändes bra idag så jag ökade repetitionerna lite på armdrag o biceps. Dock fortsatt med röda bandet. Bendragen gick ok, lite färre o med rött. Sidobendragen körde jag 3*2 men de kändes. Dock mindre än tidigare. Cyklingen funkade okej 8 minuter + 2 min senare. Bollen 5*3 blåga benlyft för höftens skull.



på ridningen var det "hoppning" för donnan. Hon hade den lille prickige. Hon hade önskat den lille nye vite;-) men prickisen var RIKTIGT pigg o gick jättefint! Han som brukar kunna va ganska seg. Mne tösen fick min´sann jobba med halvhalter o rejäla vägar för o hålla avståndet fram till nästa häst! Sen körde de lite banhoppning, ja de flesta ponnyerna hoppar ju itne så mycket, emn de e klart att de lyfter lite högre på benen;-) Tösen min tyckte att de var lite småläskigt att han var så pigg vid hindrena;-) O när de skulel gallopera ville hon inte, men ja puscha på henen o plötsligt tog de några jättefina lugna galoppsprång. hon avslöjade sen för ridläraren att hon ingen fattning gjorde utan ponnyn tog chansen själv;-) Vilket hon sen såg lite småledsen ut över när hon hoppade av. Fick prata om de där med vad som är viktigt osv.


På kvällen avslutade jag tösens fotobok, jisses, de höll på o gå galet vid beställningen. bilder försvann, den gick inte o lägga i kundvagnen osv. Men skam den som ger sig trots värk huvudvärk o TRÖTTHET

Nu är den beställd;-)

Tänkte dock beställt en kalender t mina föräldrar o min farmor med barnbarnen i. Men deras datummallar började med söndagar o de kändes lite bakvänt, så de får jag ta nån annanstans!


Av med-moteds - 10 december 2013 13:00

Lutfisken skall i blöt. Vi äter inte lutfisk o blötlade därför ingen;-)


Däremot var jag o arbetstränade o tog sen en tur till staden för o jaga tag på de kläder/jullkappar som jag misslyckades med att hitta här hemma innan i veckan.

Lyckades få träff på allt utom en sak o på rekordsnabb tid också tror jag. Men att de gick så snabbt skyller jag p-platsen för. max 30min o jag behövde i 3 butiker varav den ena en liten bit bort. Inte de bästa för mig, men hade varit nästan lika långt o gå om jag flyttat bilen, dock inte lika bråttom...

Bilder på endel som hamnade i påsarna kan jag väl bjuda på, men säg inget t ungarna, de blir nog klappar av de mesta;-)

Hamptonrepublic   pyjamasbyxor158  

jag har fallit för Kappahls Hampton republic! O så kul o kunna matcha både sonen o dottern, de  e man inte bortskämd med. Inte för att jag velat ha på dem likadana kläder, men kul ibland o matcha. Nu får de likadana chinos typ. ja vet att bilden e dålig o missvisande. Men de är lika förutom skärpet. Tänker att de kan ha nån blus/skjorta till:-) Dottern växer ur sina tunna långärmade o aj gillade denna.

På julaftons morgon har tomtenissarna nu under några år kommit med nyköpta, tvättade o strukna pyjamasar;-) Tydligen är det viktigt då dottern pratade om detta för några veckor sedan...

Så ett par nya pyjamasbrallor från Kappahl fynda jag till sonen också. Min mamma fick va bud o köpa pyjamasbyxor till tösen på Lindex i deras stad då de var slut här i hennes strl.   Kommer nog bli poppis hos hästtokiga tösen! Sen efter vi bestämt dessa jamasar som inte var supersnygga så hittade vi randiga pyjamasar i ljusblått resp ljusrosa o vitrandiga från just Hampton republic oxå, men nä de får vänta!

Pyjamaströjor får de likadana från Lindex.   De fick jag beställa från nätet så de är på väg!

I den ordern slank också ner en stickad tröja till sonen.   Han kommer bli supersnygg i den. Tänk den o de blå chinosen.... Får kanske köpa en vit cardigan till dottern.... Kanske tur att pengarna sinar nu så jag stoppar;-) hihi

Hoppas bara att ´kläderna passar så vi slipper jaga andra storlekar, de var ganska utsållat redan nu vill jag lova!


När jag körde in fick jag en sån trötthetskänsla över mig, men den la sig som tur var igen.

Kom åter på em här hemma, men då kunde jag ju vila åtminstone.

Fixa lite till m donnans fotobok o upptäckte att 100sidor inte räckte till hennes första 5år... ops. O de e flera sidor jag måste banta bort för att de ska funka, så jag gav upp o funderar nu på om jag skall göra 0-4 o 4-7 o ge nu eller  0-4, 4-5  eller0-4 o 4-7 nu.. eller 0-4 nu o 4-8 när hon fyller... Men risk finns att fotoklok plockar bort denna variant av fotobok nu snart då de kommit med en ny uppdatering, vore tråkigt om jag förbereder fram till 7½ o sen försvinner den...

Ja jag jag kommer nog på en lösning snart. 0-4år är iallfall i princip klar o kan beställas imorgon:-)


På kvällen plocka jag o maken undan efter ljusstöpningen så nu bor bilen inne igen:-)

Av med-moteds - 10 december 2013 10:30

Ja just de, jag stöpte ju ljus OCH ´hjälpte barnen att göra delarna till pepparkakshuset på SAMMA DAG.

Ahh nä de kan väl inte kroppen acceptera, nahä då.



Den dagen kan de få kännas bra, tro du att du fixar detta liksom, okej smärta på kvällen o tala om att nu har du gjort för mycket, men sen smäller de till dagen efter,

Idag smällde de till m allmän sjukdomskänsla, illamående från o till o trötthet förutom smärtan då. Fats den höll sig ändå förvånandsvärt lugn!

Soffan o jag var bästa vänner! låg o läste tidning o kollade på tv. bl.a repriser från "Lyxfällan vad hände sen"

O nog för att vi kan ha de knapert ibland. Att gå hemma med olika former av ersättningar samtidigt som man behöver köra även småsträckor o inte fixar buss o tåg iheller pga kroppen, behöver hjälpmedel, mediciner etc ja de e ingen jättehit ekonomiskt.

Men för den delen hamna i den sits som många gjort där. Nä fy sjutton. Sen vet ja ju att många drabbas  hårt vid ex sjuskrivning, skiljsmässa osv. O de må va tufft, men när man av shoppingmani sätter sig på lån på lån o krediter o shoppar för pengar man inte har nä fy asså. Måtte man aldrig hamna där!!


Framåt kvällningen tog jag mig iallafall ur soffan o pillade med dottens fotobok o sen satte jag o ungarna ihop o dekorerade pepparkakshuset:-)

pepparkakshus13

Så här ser det ut nu, bjuder på "miljö"bild när vi gjort jullandskapet klart. Allt får som sagt ta sin tid i denna familjen för att mammans kropp sakll hänga med var dag.  

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards