med-motEDS

Alla inlägg under mars 2015

Av med-moteds - 16 mars 2015 22:15

Uppstigning o få iväg sonen till skolan, o sen få iväg mig o dottern på ärenden. 

Köpa reservdel t husvagn, lämna grejer till en eds kompis, byta däck på bilen, shoppa tröjor/koftor som passar gipsad arm, hälsa på farmor, lämna stövlar på lagning,luncha m mamma,, handla myrmedel, åter till däckfirman för fixande, köpa gasol, köpa vantar som passar på gipset. HEM i soffan phuuuuu

HELT färdig i kropp o knopp men skönt o uträttat så många ärenden samtidigt!


Somnade till kl 9 hos stjärnorna, helt färdig i soffan efter att ha sett 2 personer. Va HELT yr när ja skulel in o lägga mig en 1½h senare när mannen väckte mig. Somnade snabbt i sängen igen.

Av med-moteds - 15 mars 2015 23:00

En kompis, T kom till dottern i nån timme. T fick skriva på gipset;-)

När dottern sen lekte ute på sen em blev de för mycke o hon fick ont igen. 

Mannen slutförde på framsidan o sen paddade jag hela gräsmattan;-) grannarna trodde väl inte ja va klok;-) men den va sååå knutig o ojämn. En trumla hade inte räckt långt på den. Så 2håll körde jag o nu är den bättre men långt ifrån bra.Får bli till att dressa o försöka dressa upp lite hålor när det torkat upp så vi kan vertikalskära. Har grus över från framsidan:-)

Min gräsmatta har blivit lite av mitt skötebarn;-)


Fick duscha dottern på kvällen, Hon fixar ju inte de själv nu. Tyckte de kändes konstigt att mamma duscha henne nu o ja håller med, de fixar hon ju själv i vanliga fall;-) Men inte nu i 3v tid.


Målade brädorna en sväng igen. Köpte ny vit fönsterfärg på lördagen så nu ska de kunna slutföras:-)


Av med-moteds - 14 mars 2015 22:30

Vaknade strax innan 8 o surfa på mobilen. Plötsligt dök ett inlägg upp som vände min dag:-(

Tårar, förtvivlan! Tankar, meddelande, sms, kärlek <3


Inläggets innehåll fick mig att delvis gå som i dvala hela dagen. Migränen kom oxå o knacka på o motades undan med en relpax på fm.


Ja satt o pillade med datorn, vi åkte o handlade sista grejen till grillen, handtag till varmbänken, mannen fixade på framsidan, vi grillade korv.

O så hade vi precis hunnit ut igen o höll på på framsidan när sonen kom utspringandes. Dottern hade skadat sig!!

Så vi tillbringade vår lördagkväll på akuten, 5½h med en tjej m ont, trött o hungrig men som var sååå tapper så! När vi kom in för registrering berättade ja att hon har en hypermobilitetsdiagnos. o när vi kom in o träffade nån typ läkarstuderande sa ja de igen varpå ja frå frågan vad är det???  Herregud om man jobbar på en akutmottagning bör man kommit så långt i utbildningen att man vet vad hypermobilitet är anser jag nog... Fick berätta o fick lite motfrågor. Var nog pga detta o att jag informerade att dottern är smärttålig som gjorde att de blev röntgen, annars va hon inne på stukning...

Det var så klart tråkiga o dryga timmar på akuten, MEN jag tänker INTE klaga. vad är väl 5½h på akuten när man tänker på hur andra har de...

Vi kom därifrån m gips på dottern iallafall. 

Sonen var undertiden hos kompisen H tillsammans m en annan kompis. O snäll som hans mamma var så fick sonen vara där tills vi kom hem 23.30


Var inte så här vår lördag skulle se ut, men som sagt vi ska inte klaga!!

Av med-moteds - 13 mars 2015 23:30

Denna fredag den 13:e blev utan att vi visste de denna dagen, en fruktansvärd otursdag o sorgedag  


Ovetande om detta tragiska så va jag hemma på fm. Var runt o letade handtag till varmbänksfönstret. Målade lite på brädorna till min varmbänk.

När sonen kom hem o berättade en sak steg min oro. skickade ett sms, fick inget svar o oron steg ännu mer...

På em tog jag barnen o grannbarnens hjälp o la markduk o sand på framsidan.

När mannen kom hem demolerade vi gamla grillen o han monterade delvis ihop den nya. SEn blev det kallt som sjutton!!


På kvällen blev det tacos o lets dance o kvidande i soffan. Fy sjutton... ja hade krattat på framsidan o tömt lite skottkärror med sand. Men herregud där va knappt nåt i kärrorna ju....

Av med-moteds - 12 mars 2015 18:15

Fick ett samtal när jag fixade lite här hemma. Dags o hämta rollups o planscher åt fight for edsprojekt tjejerna så ja satte mig i bilen o fixa de. 

Hade skallebank, minns inte om jag tog en pilla??? tror nästan ja klara mig utan???

Vilade iallafall lite innan det var dags för o åka hemifrån lite tidigare mot ridningen. Körde via en plantskola o köpte kakaoflis.


Körde o mötte upp mannen min o bytte bil o vidare ut till ridskolan. Blev stora hästen R idag oxå o de gick toppen!

När vi kom hem blev det kvällsmat o sen en runda på tippen med mannen, hjälp sååååå kallt det var.

Av med-moteds - 11 mars 2015 14:21

De va min fm de. Mös med goa vännen A o hennes fina lilla bebba. Var första gången ja träfffade underverket som nu är ca 6-7 veckor. Fantastiskt söt! Tänk att mina har varit så små....


25,6* var det i varmbänken vid lunchdags.


Hämta hem loppan o sen minns ja knappt vad jag gjorde:-o

Ovanligt smärt"fri" skönt!


Ungarna var ute o härjade i det fina vädret, men så kom dottern in o hade vält med sparkcykeln. Riktigt ont på utsidan låret upp mot skinkan o senare på kvällen smärtade de upp i ryggen när hon drog upp benet. Stackars tös:-(


PÅ kvällningen bestämde jag mig för o köra o köpa råspont som vi skall använda till varmbänken. Oturligt nog hade de bara 330långa som låg HÖGT upp o så 510cm:-O vara bara för mig o räkna ut lagom mått o vad som fick plats i bilen o så såga av de... En bra kvinna reder sig själv eller va e de man säger;-) 

Smart för min nacke?? Eh näää så klart inte!


Försökte nå lite folk för o lösa logistik o boende inför fotbollscupen i sommar men lyckades inte.

Mannen var på föräldramöte på fotbollen på kvällen.

Av med-moteds - 10 mars 2015 22:45

Blärk så nervös man kan vara inför ett besök i vården.

Det var med blandade känslor som jag satte mig i bilen o styrde mot bettfysiologen. Jag har väntat i över 1år o jag vill verkligen komma dit o få hjälp. men rädslan för vad det kunde vara som felar i min käke känns skrämmande. Tänk om de vill operera mig... Tänk om ja ska få bettskena, usch kommer ja fixa de??


Kom dit så där lite med andan i halsen, hitta en handikapp P o parkerade, frågade en längs vägen om vart ingången var o fick hjälp. Kom nästan enda fram då ja insåg att mitt formulär m alla frågor var kvar i bilen  Bara o så snällt pressa kroppen som redan innan var både stel o gjorde ont o ta mig tillbaka till bilen o skynda tillbaka o upp till kliniken. In på toa o borsta tänderna lite snabbt. Ut i väntrummet o nu gjorde de gråtont i mitt hö ben i höften o på utsidan av benet en liten bit ner. Aj aj aj, synd ja inte hade kryckor med mig:-( Haltade in med tandsköterskan o mötte en snygg bettfysiolog. Satt ju inte fel med nåt trevligt o kika på i de läget. O att han var väldigt trevlig o kunnig både på käken o även på fibro eds o ibs underlättade massor o han kunde skoja o hade bra frågor så min nervositet bara rann av mig där inne. Fick svara på en massa frågor o sen undersöktes jag. Har visst lagt mig till med korsbett på båda sidor men ja biter ihop med ett rakt bett. Bra tandkontakt. Fick bita på en skumbit, en pappersbit, sätta underbett, överbett, käkarna i sidled o tala om ifall de smärta eller strålade. han tryckte sedan på ett antal punkter oxå.

Efter en stund var det inte så lätt o avgöra om det strålade i högerkäken eftersom den ömmade så mycket. Men han var mycket förstående.

Slutade med att ja fick veta att jag bl.a har inflammation i käkleden så ev blir det kortison längre fram. Nu börjar vi med bettskena som skall varieras dagtid/nattetid. Så in för avgjutning om en vecka o därefter väntan på skenan. När den är klar ska ja även få ett gäng rörelseövningar. O så hoppas vi att käken på det viset slappnar av lite o att inflammationen lägger sig.


Körde förbi ett pandurovaruhus på hemvägen, benet gjorde ont men värst när jag satt ner.

Tyvärr hade de inte den färgen jag eftersökte till dotterns trähäst så ja svängde inom ett

byggvaruhus oxå o köpte brun fönsterfärg. Minsta mängden var tyvärr en liter, men de får bli till att måla insidan av fönsterkarmen på varmbänksfönstret med den oxå så går den åt;-)


passade på o ringa vc för o boka tid för min axel/nacke/skuldra som inte mår så bra. Ringde för ett par veckor sedan men då var de fullt hela mars ut o längre va inte schemat lagt, fick veta då att om ja bara ringde om några vecor skulle ja få tid i april. Jo eller hur, nu var hela april oxå fullbokat så första tiden var 5maj:-( Sa till sköterskan att de e katastrofalt o ja hon höll med:-(


Hem o vilade mig lite innan ja fixade sista finliret på tårtorna till fotbollslaget. De skulle fira sin första cupvinst:-) Blev en gräddtårta med en 1:a o deras klubblogga på i mitten o en tårta täckt med sugerpaste, en 1:a o klubbloggan uppe på. Uppsakattades visst för där va en LITEN bit kvar när ja åkte ner o skulle hämta upp mannen!

   


En stund på bygglov hann vi med o därefter var det biggest looser.



Av med-moteds - 9 mars 2015 14:26

Birthday o solen skiner!

Vilken underbar dag o fylla år på!

Sång o paket imorse o sen lämnade jag i skolan. Körde så lugnt o försiktigt sååå för bilen hade plingat sitt andra dieselhunger pling redan igår o därefter hade ja kört nåra km innan vi nu tog oss till skolan o sen m lite nervositet ner till macken, men ja kom dit o 51,8liter mat fick ja mata bilen med. Nu hoppas ja hon inte är för hungrig för hennes mat e minsann dyr!


Hem o ringde ett viktigt samtal i fm.

Ringde tandläkaren o skulle avboka mitt besök på onsdag, men inte så lätt o avboka något som inte finns  . Hade visst rört ihopa tiderna alldeles, inte dags förrän 8april.


Snacka sen en massa med J, en eds vän.



Sådde ny sallad i pluggboxen, den förra blev så ranglig så...


Kidsen gör plättar till mellis. Ja ska snart gå ut o kolla tempen i varmbänken. Hoppas den snart är redo för sådd:-)

Tempen låg på ca 21* Ja bättre än innan iallafall.

Behöver måla o isolera karmen till fönstret. Kollade efter fönsterfärg, de e ju apadyrt:-(


Gjorde lite blomsterfynd i trädgården, nu är det vår!

     


Fikade tårtrester på kvällen till bästa bonden

Presentation


Välkommen!
Bloggar om livet med EDS & om min familj. Skriver anonymt o hoppas att läsare som känner/ vet vem vi är respekterar o undviker namn i kommentarer som jag annars blir glad för!Vill du veta mer? Klicka på "visa presentation"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards